Resenärer urinerar i 1 klass – Inga toaletter

IMG_3815

Igår när jag åkte hem från Linköping saknade tåget inte bara beställt trerättersmat utan det var även utplockat i bistron ( Idag har jag åkt tre “ryska” SJ 2000 tåg ) men var som kanske var värst var att tåget saknade fungerande toaletter.

IMG_3820-001

Detta gjorde att i alla fall en resenär var tvungen att urinera i vestibulen mellan de två 1 klassvagnarna.

Jag förstod att något var på tok när jag såg den medelålders mannen virra omkring i tåget och sedan kom jag på honom att står och urinera ute i vestibulen.

När jag kom på honom ursäktade han sig med att “det inte fanns en enda fungerande toalett i tåget”.

Jag var inte den enda resenären som var upprörd utan mest upprörd var den äldre kvinna som satt på plats 49 alldeles vud utgången till vestibulen.

Det kan absolut inte vara acceptabelt att köra ett fjärrtåg utan fungerande toalett – än mindre at behöva åka i en 1 klassvagn där resenärer urinerar på golvet helt öppet i sin förtvivlan.

Annonser

16 svar to “Resenärer urinerar i 1 klass – Inga toaletter”

  1. Karl Gunnar Says:

    Fullständigt oacceptabelt att köra utan fungerande toaletter.
    Tåget borde i det här läget stannat för ”kissepaus”.

  2. Apachez Says:

    Nu är spänningen på topp… hur ska SJ lyckas skylla på Jernhusen och Trafikverket denna gång då? =)

    Eftersom representanter från SJ uppenbarligen läser denna blog så vore det ju lämpligt om dessa kunde kommentera detta eller är det huvudet i sanden som vanligt?

  3. sjguide Says:

    Inte klokt. Vad kommer härnäst?!

  4. Thomas K Ohlsson Says:

    OM SJ AB hade informerat i stil med
    ”Detta tåg saknar mat och toaletter ombord”
    kanske det varit OK. Och sedan erbjudit alternativa ressätt för de som inte gillade det flotta erbjudandet…

    Men något säger mej att den informationen saknades – kan det vara att jag åkt tåg förr?

    • jankai Says:

      Tyvärr inget av detta informerades man om.
      I alla fall vad det gäller maten brukar man skicka ut sådana meddelanden via SMS och mail.

  5. Maria Cederberg Says:

    Hej!

    Detta är givetvis inte acceptabelt och vi ska omedelbart undersöka vad som gått snett hos oss. Vilket tåg åkte du med?

    Mvh
    Maria Cederberg
    SJ AB

    • arskortguldsj Says:

      Vill understryka att det finna bara beröm att rikta mot tågpersonalen på tåget som hade att leva med att ingenting fungerade denna dag pga problem med omloppen efter branden på Stockholm Södra.

      Att sedan en resenär inte kunde hantera situationen kan bara han lastas för även om jag inser problematiken.

  6. Thomas K Ohlsson Says:

    Framgår det inte av SJ AB:s egen kvalitetsuppföljning vilket eller vilka tåg som kördes utan mat och fungernade toaletter?

    Om inte så förklarar det ju en hel del…

    • Axel Says:

      Om inte annat borde SJ införa en databas, där sena, ostädade eller ofournerade tåg registreras. Då blir det lätt att i efterhand behandla reklamationerna korrekt och snabbt.

      Hur svårt är det att förutse att tåg som vänds på linjen inte städats eller utrustats?

  7. Maria Cederberg Says:

    Nu åker ju inte Årskortsbloggaren med ett tåg per dag utan väldigt många! Vilket tåg åkte du med?

    • Thomas K Ohlsson Says:

      Så du menar att SJ inte har nån som helst koll på sådana händelser, utan måste förlita sej på bloggrapporter?
      (Jodå, jag har också årskort, men har inte riktigt insett att det ingår i min uppgift att vara kvalitetskontrollant… hur mycket skulle guldkortet kosta om den tjänsten inte var avdragen?)

    • Jonas Says:

      Oavsett vilket tåg SJ:s oavlönade kvalitetsinspektörer (se bloggare) åker höjer även jag ett ögonbryn att någon som utger sig jobba på SJ inte snabbt via en databas kan konstatera vilket tåg det handlar om i detta fall. Allt verkar ju ha gått fel!

      Anledningen är förstås enkel: Ingen felanmälan är gjord då personalen vet att deras chefer planerar nästa säljtävling då SJ ska börja sälja mjukisdjur till sommaren. Första pris för Sveriges bästa SJ-mjukisdjursäljare: En klockradio med melodilarm.

  8. Kristoffer Says:

    Tågen har ju 7 toaletter + en personal toalett va alla dessa ur funktion ? De låter väldigt konstigt

  9. Olof Antonsson Says:

    Förbluffande. Längre är det alltså inte mellan civilisation och neandertalsamhälle.

    Naturligtvis var inte samtliga 7+1 personaltoalett ur funktion i bemärkelsen ”ingen mer materia ryms i toalettstolen”.

    Framgår dock inte om den urinerande mannen gjorde en förfrågan med personal om huruvida de föredrog nedsmutsning i allmänt utrymme eller i låsbart toalettdito — men jag gissar av uppenbara skäl att sådan ej gjordes — vilket är viktigt att beakta innan man lägger all skuld på tågoperatören i fråga.

    • arskortguldsj Says:

      Det kanske inte framgår direkt i inlägget men jag kommenterade i svaret till Maria Cederberg att jag absolut inte har någon kritik mot personalen på tåget.

      Dom gjorde allt dom kunde för att det skulle fungera så bra som möjligt för oss resenärer vilket uppskattades.

      Sagt så att det inte blir något missförstånd om detta.

  10. Berit Says:

    Jonas vet nog inte hur rätt han har. Eller….?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: