Vad betyder denna skylt ? – Här har ni svaret

IMG_4610

Upptäckte häromdagen denna skyt på min pendeltågstation Handen som betyder plats för rullstol och ledsagare.

Men jag vart lite förvånad för enligt vad jag visste finns det inte någon stationsledsagning i Handen.

Men svaret som jag fick hjälp med av Linda på Postvagnen och det är frågan om hjälp vid ombordstigning. ( Tillgänglighet på pendeltågen )

Detta gäller dock bara de nya pendeltågen för dom gamla pendeltågen har ingen ramp utan trappsteg.

Skylten står placerad i höjd med den plats på perrongen där personalen på tåget finns när tågen stannar.

Nu fungerar skylten inte med korta tåg men har man ringt innan så får man hjälp av personalen ändå.

Hur man gör om tåget som kommer är av den äldre typen med trappsteg är dock oklart. Förmodligen får man vänta till nästa tåg  som förhoppningsvis är ett modernt tåg.

Men en god idé är det trots allt.

Annonser

9 svar to “Vad betyder denna skylt ? – Här har ni svaret”

  1. Linda Says:

    Självklart fungerar det även med korta tåg! Det som händer då är att det kanske blir så att det är förarens hytt som hamnar vid skylten, men vi har precis samma utbildning på ramperna som tågvärdarna har. (Dvs ingen alls. Men vi har fått en nyckel och en instruktion om hur de fungerar.) 😉

    Ramperna finns bara på X60 (i vagn A1 resp. A2) så vill man vara helt säker på att man kommer med tåget får man ringa SL innan. Råkar det vara X10 i ett omlopp så blir man hänvisad till en annan avgång.

    De flesta rullstolsburna har dock en otrolig teknik och tar sig in i en X60 på egen hand, innan man ens har hunnit öppna hyttdörren för att fråga om de behöver hjälp. Jag är imponerad!

    • arskortguldsj Says:

      Linda,

      Tack för ett utförligt och innehållsrikt svar.

      Jo, de flesta rullstolsbundna har förvärvat en otroligt teknik vilket förmodligen beror på att man – måste.

      Den enda gång man får riktiga problem är när både rulltrappor och hissar strejkar samtidigt – då är det kört.

      /Årskort Guld SJ

  2. Joel Says:

    Hej!
    Har en fråga: Har SJ ändrat så att man bara får 0.3 poäng per betalad krona i bistron eller är det för att jag har SJ prio Grå?
    Tittade för en gångs skull på senaste kvittot där jag köpte Biff Lindström + Cola och en expressen. Fick 30 poäng (kostnad 97kr) för detta medan det står att man ska få en poäng per betald krona enligt http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=18875&a=153660&l=sv . Nu när jag tittar tillbaka så har jag i så fall gått miste om 1000 poäng det senaste året om det inte är så att Ni vet bättre än jag. Är det så att biffen inte är poänggrundande? Om ja, vad är då poänggrundande i bistron?

    • arskortguldsj Says:

      Joel,

      Märkligt detta för det är precis som du skriver att man skall få en poäng per krona när man handlar tex i bistron ( tror att man nyss eller kanske fortfarande har kampanj med dubbla poäng ). Samla poäng hos SJ

      Jag kan inte se något annat än att det blivit fel på ett eller annat sätt.

      Rekommenderar att du tar kontakt med SJ Prio ( se länk: E-postadresser till SJ ( Uppdaterad ) ) och hör vad som kan vara tokigt.

      Jag skulle uppskatta om du ville återkomma och berätta vad du kommit fram till för det kan kan vara värdefullt för andra.

      /Årskort Guld SJ

      • Joel Says:

        Ska kontakta de om inte ombordpersonalen har någon annan lösning imorgon. Har gjort en kontroll av mitt konto och har två köp där jag fått 26 resp 28 poäng i bistron i februari och jag vet att jag bara köpt måltider. Trerätters-måltiderna får jag full poäng för. Återkommer senare om svar.

        En annan fråga: Har någon åkt bussersättningen till Södertälje denna helg? Hur har det fungerat?

      • arskortguldsj Says:

        Tack för återkopplingen.

        Har hållet mig hemma idag pga av dåligt väder och behov at att göra en del ”hemma-jobb”.

        Har kollat på Twitter och det tycks ha fungerat.

        Dock har man haft avsevärda problem med att få iväg förmiddagens tåg till Malmö och Karlstad med dryga timmens försening.

  3. Joel Says:

    Har nu pratat med ombordpersonalen och de sade att de inte kunde göra något mer än rekommendera mig att ringa SJ Prio på tisdag. De har dock hört att det varit problem med poängen förra veckan. En ny upptäckt är att man ska få poäng vid betalning med värdebevis enligt personalen på tåget. Är det något man brukar få? De gånger jag betalat med värdebevis har jag fått poäng på det som jag betalar med egna pengar.

    • arskortguldsj Says:

      Rent formellt är det nog korrekt att man skall få poäng när man betalar med värdebevis för det är ersättning/återbetalning för utlägg/inköp som man inte kunnat leverera och ersätter kontanta pengar.

      Å andra sidan har man kanske redan fått poäng när man gjorde det ursprungliga inköpet och i så fall blir det dubbla poäng.

      Kanske inte så stor fråga då det är frågan om så små volymer.

      Men intressant att det varit problem med SJ Prio förra veckan. Skall ta det vidare med SJ Prio.

      Tack för informationen.

  4. Emelie Santiago Cyrus Says:

    Alltså jag blev väldigt förrvirrad när jag såg skyltarna för första gången. Pilen pekade rakt ner i en sand låda på perrongen, jag började seriöst fundera på om det var meningen att man skulle stoppa in de handikappade där när man skulle ut och åka tåg, märklig skylt….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: