Hur dyr kan en friåkare bli ?

PUBL

Som alternativ till relativt billiga avtalsbilar som finns på de större tågstationerna finns det även friåkare som sätter egna och ofta men inte alltid väldigt höga priser.

Jag brukar passera friåkarna på Klarabergsviadukten och se hur höga priser som jag kan hitta och just nu är det högsta priset som jag funnit 999:- för jämförelseresan.

PUBL

Jag vet att det förekommer väsentligt högre priser men just 999:- är det högsta som jag hittat.

Å andra sidan förkommer det inte så sällan flera bilar i taxkikön med dessa priser så särskilt ovanligt är det inte.

Nu är prissättningen fri men man kan undra varför man skall betala 999:- för en resa som bara kan kosta mindre än en tredjedel med en avtalsbil?

Annonser

8 svar to “Hur dyr kan en friåkare bli ?”

  1. Staffan Sävenfjord Says:

    Ett normalt jämförpris för de stora och seriösa taxibolagen ligger på cirka 300 kronor. Det avser en 10 km lång resa som tar 15 minuter.

    I synnerhet vid en lång resa är det viktigt att kolla jämförpriset. Det lär finnas de som fått betala 30 000 kronor för en taxiresa Stockholm-Arlanda.

    Det går inte att stoppa dessa med hjälp av polisen så länge de tydligt informerar om sin taxa. Det är konsumentens ansvar att inte utnyttja dessa bilar.

  2. Per Says:

    Många turister luras varje dag.Vilket första intryck av Sverige! Hemskt!Mina vänner fick betala 700kr för en resa jag betalade 250 för…Hur kan det här vara lagligt??Vakna lagstiftare!!

  3. Johan Says:

    Ingen vågar protestera.Känns som det är maffian som styr.Vi måste stoppa de kriminella!Våra pengar går rakt in i den undre världen.

  4. Fotografen Says:

    Helt ofattbart att folk går på det.
    Det kan vara lite svårt att veta vilket bolag man ska anlita när man kommer till en okänd stad med flyg eller tåg men SverigeTaxi är alltid seriöst och ofta det stora taxibolaget på orten.

    • Apachez Says:

      Det är där problemet finns att folk går på det och då kan verksamheten fortsätta (medan dom så kallade seriösa bolagen blir ju bara glada för då kan dom själva höja priset eller som det numera kallas ”marknadsanpassa”).

      Tar man det rent krasst så kan jag mycket väl tänka mig att Taxi Stockholm har betydligt lägre omkostnader per fordon än vad en enmansfirma har och därmed är det inte så konstigt om tex Taxi Stockholm kan hålla ett lägre pris jämfört med en friåkare.

      Tex kan Taxi Stockholm hushålla med 3-skift (medan enmansfirman kanske bara pallar med 8 timmar per dag), revisorkostnader och dyl kan slås ut på alla bilar i stallet (hur många bilar har tex Taxi Stockholm idag?) likaså mängdrabatter inte bara avseende inköp av fordon utan även försäkringar, bränslekostnader etc. Sedan har tex Taxi Stockholm och övriga ”seriösa” firmor många gånger en bättre position vid diverse knytpunkter (tex vid Centralstation men även vid Arlanda mfl ställen) och har lättare (tror jag) att belägga sina förare med körningar tack vare central telefonväxel.

      Sen om diffen verkligen kan vara så stor som 100% eller mer låter jag vara osagt.

  5. JANREM Says:

    Vägra åka taxi,
    gå, cykla, åk kollektivt istället..så gör man miljön en tjänst på köpet.

  6. Karl-Gunnar Says:

    Det verkar som om flertalet av Taxi Stockholms bilar nu uppgraderat sina max-priser till 520:-

    Men då kommer väl snart Taxi Storholm, Taxi Stocksund m.fl bara att höja igen. Det enda som hindrar är väl att det inte får plats fler siffror på jämförskylten.

    Men att de alltid står där det är stoppförbud borde väl vara enkelt att få stopp på???

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: