Igår åkte jag en resa där jag hade bokat plats i tyst avdelning på SJ Snabbtåg.
Som vanligt var det en trevlig resa om det inte var för att två passåkande lokförare fullständigt pratade sönder tystnaden med högljutt samtal både sinsemellan och via mobilen.
Trots att övriga resenärer liksom jag försökte göra som uppmärksamma på att dom störde fortsatte dom att prata. Till slut flyttade jag till en annan lugnare vagn för att få lite ro – den ro som jag faktiskt hade betalt för.
Regelverket är att om man störs i tyst avdelning så skall man be personalen om hjälp – men vad gör man om det är personalen som stör?
Jag har sagt till vid tidigare tillfällen men då har man ignorerat det hela med att man får prata.
Så hur gör man när passåkande personal stör i tyst avdelning ?
För självfallet är pasåkande personal jättevälkomna att åka med mig i 1 klass och tyst avdelning – men då skall även dom vara tysta.
För är det trots allt inte så det är tänkt ?
april 24, 2012 kl. 8:48 f m |
Det är klart du skall SÄGA ifrån, visa din respekt.
Har väl ingen betydelse om det är betalande eller inte betalande – i tyst avdelning skall det vara mycket små bokstäver som gäller….
april 24, 2012 kl. 9:06 f m |
Jag har gjort det tidigare till SJ personal – men det hade ingen verkan.
april 25, 2012 kl. 7:05 e m
Dessa personers beteende fläckar ner SJs redan nedfläckade rykte… man kan ju tycka att som SJ anställd så borde man föregå med gott exempel men detta gäller tydligen inte just SJ anställda?
april 24, 2012 kl. 3:11 e m |
Fått nån kommentar från @SJ_AB på Twitter om det?
april 24, 2012 kl. 4:10 e m |
Ja, att kontakta personalen på tåget . . . 🙂
april 24, 2012 kl. 3:50 e m |
Säg ifrån direkt på skarpen, jag åker tyst vagn och hugger direkt. OK det tittas surt och ibland får man lite mothugg, men tyst blir det i de flesta fall. Hade det varit SJ personal så hade ribban varit ännu lägre. Så för guds skull männisch, get some balls 😉
april 24, 2012 kl. 4:11 e m |
Nja, det var ju SJ personal . . . . 🙂
april 25, 2012 kl. 7:02 e m
Du menar att SJ personal har patent på att vara efterblivna och inte förstå tillsägelser eller textad information uppsatt i vagnarna? Ja det skulle ju förklara ett och annat även om detta skulle ge dom som på riktigt är efterblivna ett dåligt rykte.
april 24, 2012 kl. 4:32 e m |
Märkligt beteende men det visar att de inte har en susning om vad lågmält samtal innebär eller inte bryr sig. Jag vet inte vilket som är värst. Hoppas ändå att SJ vaknar till när de läser bloggen.
april 25, 2012 kl. 7:03 e m |
Noterar hur SJ själva inte kommenterar kritiska blogginlägg utan i vanlig ordning stoppar huvudet i sanden. Jag är övertygad om att ett antal SJ anställda på behörig position (tex marknadsavdelningen med mera dvs som får uttala sig i SJ’s namn) redan läst detta blogginlägg och då vore det på sin plats med en förklaring kring SJ’s beteende i det aktuella fallet.