SJ ändrar restidsersättningen den 1 juni

IMG_7329

Enligt uppgift kommer SJ att ändra sin restidsersättning from den 1 juni i år.

Mer information kommer i pressmeddelande klockan 12.00 idag.

Annonser

5 svar to “SJ ändrar restidsersättningen den 1 juni”

  1. TobiasKalmar Says:

    SJ ersätter enligt branschstandard:
    När järnvägssystemet är orsakande (t ex Trafikverket eller andra tågoperatörer)
    När SJ tillsammans med andra är orsakande, men där andra står för merparten av förseningen.
    Kontant ersättning
    Gäller oavsett om det är SJ eller järnvägssystemet (t ex Trafikverket eller annan operatör som orsakat förseningen).
    Dag- och nattåg
    Försening Ersättningsnivå
    60 – 119 minuter
    25 % av biljettpriset
    120 minuter eller mer
    50 % av biljettpriset
    Ersättning med värdebevis
    Om en övervägande del av förseningen har orsakats av SJ, kan resenären, istället för kontanter, få ett värdebevis.
    Dagtåg
    Total försening Ersättningsnivå
    30 – 59 minuter
    50 % av biljettpriset
    60 minuter eller mer
    100 % av biljettpriset
    Nattåg
    Total försening Ersättningsnivå
    60 – 119 minuter
    50 % av biljettpriset
    120 minuter eller mer
    100 % av biljettpriset
    Ersättning med SJ Prio-poäng
    Samma ersättningsnivå som för övriga resenärskategorier.
    Ersättning för resor betalda med poäng förs alltid tillbaka till kundens poängkonto.
    SJ tar ansvar för hela resan
    SJ kommer även fortsättningsvis fokusera på att minimera resenärernas besvär vid en trafikstörning. Vi ser till att kunderna kommer fram och får mat, dryck, information och annan service vid behov.
    Begränsat ansvar
    SJ började redan under hösten att använda den befintliga möjligheten till begränsat ansvar, där förseningen ligger helt utanför både SJs, Trafikverkets och övriga järnvägssystems kontroll. T ex vid extrema väderleksförhållanden, olyckor etc. I dessa fall betalas ingen ersättning ut.
    Ersättning till frekventa resenärer
    Om SJ orsakar förseningen och resenären väljer värdebevis får hen 100 % ersättning efter 30 minuters försening. Vid kontant ersättning följs samma regelverk som för övriga resenärskategorier.

    Nytt från 1 juni är att frekventa resenärer kan få sina utbetalningar månadsvis till skillnad mot nu då de får för en försening i taget. Ansökningsformulär finns under sj.se / Kontakt / Via formulär / Månadsvis kompensationshantering.

    Med frekventa resenärer avses de som har TiMs kombinationskort, TiM pendlarkort 30 dagar och samtliga typer av SJ Årskort och SJ Månadskort.

  2. TobiasKalmar Says:

    Även nyheter för svart prio i andra klass:

    Ombordpersonalen på SJ Snabbtåg har nu möjlighet att spontant uppgradera SJ Prio-medlem på Svart nivå från 2 klass till 1 klass utan avgift.

    Ca 1-2 medlemmar per avgång kommer att erbjudas uppgradering på de avgångar där det finns gott om plats i 1 klass.

    Vem blir uppgraderad?
    Medlem på Svart nivå som har bokat 2 klass biljett kan spontant få erbjudandet av Serviceledaren ombord om att sätta sig i 1 klass om plats finns.

  3. Jonas Says:

    Den där månadsvisa kompensationshanteringen för oss som mer eller mindre bor på tåget är ett steg i rätt riktning. Tack för infon.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: