Servicebrist hos Pressbyrån vid Kalmar C

IMG_0307-001
( Mannen på bilden har inget med händelsen att göra )

Detta är ingen stor sak men ett tydligt exempel på hur man genom uppenbara brister i service lyckas ge en resenär som lämnar Kalmar C ett minne av staden med otrevlig bismak i munnen.

Inför resa mot Stockholm med Kustpilen besökte jag Pressbyrån vid stationen för att inhandla min favorit – det stora frukostpaketet för 47 kronor som innehåller kaffe, smörgås, jos och en Dagens Nyheter för att läsa på tåget.

Efter att betalat hittade jag ingen Dagens Nyheter och frågade om var den fanns men fick besked att det inte hade blivit någon tidning idag pga av felleverans.

Då sa jag att jag naturligtvis kunde ta någon annan morgontidning tex Svenska Dagbladet eller Barometern men det gick inte.

Motiveringen var att ingen i Kalmar hade fått Dagens Nyheter så därför skulle inte jag heller få någon tidning.

Men bortsett från serviceaspekten och kundbemötandet som sådant – men man tar utan tvekan betalt för en vara – Dagens Nyheter – trots att man inte kan leverera den.

Man kan verkligen fundera på om det ens är rent lagligt att ta betalt för en vara och sedan inte kunna leverera den.

Lite som att beställa en trerättersmeny på restaurang och sedan inte få någon efterrätt med motivering att ingen annan gäst fick någon – och ändå ta betalt.

Man kan undra om man verkligen kan lita på Pressbyråns erbjudande.

Så Pressbyrån i Kalmar – Bättre kan ni så att man inte lämnar den trevliga staden med ett dåligt sista minne.

34 svar to “Servicebrist hos Pressbyrån vid Kalmar C”

  1. TobiasKalmar Says:

    Hade du köpt produkterna löst – så hade de kostat 66:- – så om det var dålig service ( trots att du inte fick med dig DN ) det kan väl diskuteras…

  2. nsslan Says:

    Klart att det var dålig service. Personalen i kassan skulle ha upplyst honom innan köpet att det inte fanns någon tidning. Och om personalen i kassan inte visste om det skulle denne bett om ursäkt och erbjudit en annan tidning eller att häva köpet.

  3. UPA Says:

    Visar mentaliteten i stan.
    Efter det här kommer jag undvika Kalmar.
    Blir Västervik, Oskarshamn eller Karlskrona istället
    eller skyndar mig till Ölandsbussen!

  4. Fotografen Says:

    Helt ofattbart. Om det funnits någon form av servicekänsla hos personalen så hade dom direkt erbjudit dej en SvD eller Barometern(som är en av dom bättre landsortstidningarna).

  5. JANREM Says:

    Man kan ju undra varför man överhuvudtaget hade ett frukosterbjudande denna dag när man vet att DN ej levererats…anbudet är ju ogiltigt från början, du var i god tro..avtal ej ingånget….pengarna tillbaka.

  6. Gurkodlaren Says:

    Lagligt eller inte? Har personer som säljer tidningarna uppsåt till egen vinning genom vilseledande sälja en vara som han vet inte finns och därmed orsaka kunden ekonomisk skada, vilken han gör i detta fallet – är det fråga om bedrägeri. Det svåra är att styrka uppsåtet hos affärsbiträdet som förmodligen inte hade avsikt att luras utan bara inte förstod ett gott servicebemötande.

    Således är detta ett ärende som polisen skulle besluta att inte inleda förundersökning med motiveringen ”ej anledning att anta att brott som lyder under allmänt åtal har förövats”.

  7. Kurt Says:

    Vilket märkligt klagomål. Om tidningarna är slut eller inte levererade ska dom då hitta på ett eget erbjudande till dig? De finns ju en anledning till att just dessa varor ingår i ett erbjudande. Hur menar du att dom tog betalt för varan ingen tvingade väl dig att köpa detta? Hmmm ibland måste man nog ha lite förståelse även för personer som jobbar i serviceyrken.. De klart man undrar om du börjar hitta på ett eget erbjudande me annan tidning istället..

    De är ju bara tänka att jobbar du själv där hade du då börjat ge bort grejer grattis för att dn inte har levereras… Nä man kommer lång med ett leende mot personal i serviceyrken

    • arskortguldsj Says:

      Kurt,

      Javisst skall man möta servicepersonal med ett leende och det tror jag att jag gör som oftast. I alla fall anstränger jag mig att alltid vara glad och trevlig när jag reser och oftast får jag samma bemötande tillbaka.

      Men jag funderar på om det är helt OK att man säljer och betalt för en produkt som man sedan inte kan leverera – och sedan ej heller försöka rätta till det.

      Det är i alla fall så jag tänker.

      /Årskort Guld SJ

  8. Mare Says:

    Hur tänkte de egentligen, det kan man undra? Flexibilitet verkar inte vara den bästa grenen, om man såg säger. Annars är Kalmar en trevlig stad, tar tåget dit nästa söndag. Hoppas att DN finns då 🙂

  9. Kurt Says:

    De är ju naturligtvis inget lagbrott. Är en vara slut eller inte levererad så är de upp till dig om du vill handla eller inte. Ingen tvingar väl dig att köpa detta? Anledningen till att man inta bara hur som helst kan erbjuda en annan tidning är ju såklart att företaget förlorar på de. De är ju ingen tillfällighet att de är just dn som ingår…

    Men tyvärr är de många som inte har någon förståelse för om varor tar slut eller fel med leverans. Jobbar själv i butik och får dagligen höra kunder som sätter ihop egna erbjudanden …

    • arskortguldsj Says:

      Nja, i detta fallet var det ett erbjudande som Pressbyrån satt ihop och som faktiskt funnits i mer än ett år.

      Visst får man sälja vad man vill men om man nu valt att göra det måste man nog trots allt leverera det man sålt eller säga att – tyvärr är det slut.

      Inte bara ta betalt och hänvisa till att ingen annan har fått någon tidning.

      Det är i alla fall så jag tänker.

    • Apachez Says:

      Låter snarare som om du jobbar för någon av elektronikkedjorna som satt i system med falsk marknadsföring (rea-varor som inte finns etc).

      Om nu DN inte kommit fram aktuella dagen så får pressbyrån antingen ta ner reklamskylten eller tydligt anslå på denna att erbjudandet denna dag är modifierat till att inte inkludera någon tidning.

      Dvs istället för ”kaffe, smörgås, jos och en Dagens Nyheter” för XX kr så får dom skriva ”kaffe, smörgås och jos” för XX kr eller om man är serviceminded YY kr (givetvis är inte DN fullt pris i erbjudandet men knappast värt 0kr). Eller helt enkelt skicka med någon annan tidning som det redan givits förslag på ”Pga utebliven leverans får du med ett nummer av Se & Hör istället för DN” eller vilken tidning man nu väljer att skicka med.

      Annars handlar det om både falsk marknadsföring och bedrägligt beteende om kunden inte upplyses om att del av erbjudandet inte kan uppfyllas först efter att köpet genomförts.

      Många tror att kaffe, smörgåsen och josen är det primära i erbjudandet men det kan lika gärna vara tvärtom – för ett par kronor mer så får du ett par tillbehör till den DN du normalt köper på morgonen…

  10. JANREM Says:

    Om man köper ett årskort på SJ i vilket det ingår ett digert ”frukostpaket” torde föjande gälla:
    Köparen köper ett årskort men för att speciellt nyttja vissa linjer mycket frekvent, exvis Göteborg-Kalmar.
    Om säljaren (SJ) varit i ond tro vid avtalets ingående, att de exvis vet att de förlorat traffikeringsrätten för en av köparen väsentlig tåglinje, (Göteborg-Kalmar) och kortet inte gäller mot den nya entreprenören, skall köparen på civilrättsliga grunder kunna häva hela avtalet.
    Ett tappert försök att dra en liten parallell till pressbyråfallet.

  11. Gurkodlaren Says:

    Intressant diskussion och är slående hur många som tycker att man som kund ska vara förstående när en leverantör säljer varor som de inte kan leverera. Det finns lagar men framför allt en heder som säger att man som leverantör inte ska förfara ohederligt eller försöka luras.
    I detta fallet som kan kalla ” pressbyråfallet” verkar det vara så att man säljer ett paketerbjudande som saknar en väsentlig del och som man tycker kunden ska acceptera. Varför? Antingen säljer man inte erbjudandet eller så kompletterar man det med ett liknande innehåll som kunden är nöjd med.
    Det finns som jag ser det inga andra alternativ.
    Sen tror jag att det ofta handlar om bemötandet. Varför ska jag som kund behöva reparera ett erbjudande som jag har köpt i sin helhet, lite som att åka cykeltaxi och behöva trampa själv.

  12. Jonas Says:

    Hade kanske säljaren blivit spetsutbildad av SJ Service Academy?

    Känner igen vissa drag av det när du beskriver ärendet.

  13. Per Says:

    Snålt i småland..Någon förvånad?

  14. jonas Says:

    Dessvärre måste jag nog poängtera att tidningen i detta fall inte är någonting som du har betalt för, denna följer med utan kostnad till du kunder som väljer att ta denna, man kan se det på ett annat sätt, nämligen säljaren hade upplyst dig om detta och tagit betalt för varorna utan DN hade du fått betala 61:-(utan tidning).. Så i mina ögon har säljaren gjort dig en tjänst,

    • arskortguldsj Says:

      Gäller det smörgåsen också ?

      • Apachez Says:

        Ja både kaffet, smörgåsen och josen medföljer utan extra kostnad för dom som väljer att betala ett extra högt pris för sin DN 🙂

        Vad är lösnummerpriset på en DN idag? 20kr?

        Då skulle prisexemplet hamna på 81kr inkl tidningen. Eftersom erbjudandet är cirka 50% av ordinariepris så borde utebliven tidningen kompenseras med 10kr lägre pris på erbjudandet.

    • Mare Says:

      Tycker jag inte! Om erbjudandet inte funnit hade han kanske inte valt att handla där utan gått någon annanstans. Så om säljaren gjort honom en tjänst kan verkligen diskuteras.

  15. Kurt Says:

    Hur kan de bli ett så stort problem. Tycker synd om personal i butiken som pekas ut i en blogg.. Kanke blir inkallade av chefer o.s..v klaga kan man alltid göra men kanke inte på enskilda bedarbetare i en liten butik. Hemskt att man inte har förståelse för någonting i dagens samhälle. Vi har de antagligen för bra

    • Jonas Says:

      Tycker den enda som är utpekad är Pressbyrån vid Kalmar C och den mår nog i längden riktigt bra av att få så tydlig kundfeedback.

      Den lilla rackans kiosken kan också när som helst försvara sig här med att kanske erbjuda ÅKGSJ en kaffe och tidning nästa gång han är i Kalmar, så drar man ett streck över detta som blivit ett ”stort problem”.

      Dessvärre så är det här med att erkänna sina egna brister sällsyntare än att en träkiosk börjar tala… Trist.

    • Apachez Says:

      Ja visst är det hemskt med folk som inte gör sitt jobb?

  16. Samuel Says:

    Kurt och jonas (med litet j).

    Det verkar som om ni missar något väsentligt i det som folk ”klagar” på just i detta fall.

    Hade det varit så att försäljaren innan köp hade berättat att tidningen bortfaller på grund av utebliven leverans så hade det inte varit ett problem. Då hade ÅrskortGuldSJ kunnat ta ställning till om han ville köpa erbjudandet utan tidning men ändå spara en slant till skillnad från om han hade köpt produkterna var för sig.

    Men nu har han köpt ett erbjudande i tron om att få med en tidning då försäljaren ej upplyst honom om dessa omständigheter före betalning.

    Ser ni inte att det är tvivelaktigt just för att man tagit betalt för en vara och sedan när man skall hämta den så finns den inte. Det kan ju till och med finns de som köpt detta erbjudande just för tidningen.

    Därför borde försäljaren ha upplyst honom om detta innan köp.

  17. M Says:

    Undrar om inte Kurt & Co jobbar i pressbyrån i Kalmar… och känner att de har gjort bort sig. Och försöker med anfall försvara en hopplös sak?

  18. Kurt Says:

    Jobbar ej på pressbyrån tycker bara de är tragiskt att läsa hur liten förståelse man har för saker , samt hur man kan peka ut pressbyråns personal i en blogg. Men letar man fel ochinte har annat att göra på dagarna så kommer mansåklart hitta de.. Eller så tar man livet lite lättare och är trevlig mot sina medmäniskor.

    • arskortguldsj Says:

      Hej Kurt,

      Man kan kanske se detta som en möjlighet att utveckla sina kundmöten.

      Framgångsrika företag brukar reagera med ett – Oj, här har vi tydligen misslyckats med att möta kundens förväntningar. Antingen har vi gjort fel eller så har kunden haft för stora förväntningar. Detta måste vi reda ut och se hur vi kan förbättra våra kundmöten.

      Sedan fixar man till det och går vidare.

      Det är i alla fall så jag tänker.

      /Årskort Guld SJ

    • Apachez Says:

      Så du menar att händelsen inte alls utspelade sig på Pressbyrån i Kalmar C. och att det i själva verket inte alls var Pressbyrånas personal som stod bakom kassan och tog emot pengarna? Ja då har man andra problem än uteblivna tidningar och falsk marknadsföring samt bedrägligt beteende på Pressbyrån i Kalmar C 🙂

    • Mare Says:

      Kurt, man kan vara trevlig även om man har ett klagomål. Man behöver inte skiljas som fiender för det. Men nog katten har ÅrskortGuld rätt att undra över attityden hos Pressbyrån i det här fallet – även om tidningen i princip var gratis, eller hade varit om den funnits i sinnevärlden.

  19. TobiasKalmar Says:

    Ett samtal till DN bekräftar att frukosterbjudandet i samarbete med Pressbyrån är ett sätt att locka nya kunder och prenumeranter till DN. Pressbyrån från inte en krona för tidningen – liksom inte heller SvD fick när den var en del av paketet. Ej heller DN – då de bjuder på tidningen. Frukostpaketet hos Pressbyrån är ytterst förmånligt – även om DN saknas – och jag förstår verkligen inte hur det kan bli så mycket diskussion kring detta. Då detta är en blogg som har resor med SJ som huvudtema – så undrar jag hur man reagerar då Svenska Dagbladet eller Expressen inte finns i tidningshyllan i första klass – reklamerar man resan då och tror att man får ersättning?

    • Apachez Says:

      Om det står att det ska ingå så kan man reklamera resan. Precis som årskortresenärer kan göra när maten som ska ingå uteblev eller tåget som skulle komma aldrig kom osv.

    • nsslan Says:

      Det är en mycket enkel diskussion egentligen. Hade personalen sagt att tidningen inte fanns innan köpet gick igenom hade det inte varit något problem.
      Nu gjorde personalen inte det och svarade på ett väldigt dåligt sätt då kunden frågade om detta.
      Information och Goodwill handlar det om, och pressbyrån har i det här fallet misslyckats med båda.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: