EU-regelverket och “Force majeure”

IMG_8464

Det finns en spridd missuppfattning att det finns generella undantagsregler av typen “Force Majeure” i det EU-regelverket som gäller för resor med tåg inom EU.

Detta är dock felaktigt då det saknas sådana undantagsregler med ett begränsat undantag och det är ersättning för skada för kostnader för kost, logi liksom och kostnader för att underrätta väntande personer vid störningar.

Alla övriga ersättningar för försening, inställd eller meningslös resa saknar all form av undantagsregler och gäller fullt ut i alla lägen.

Observera att operatören kan ha egna regler som gäller för ersättning som kan vara mer fördelaktiga än EU-reglerna och där kan andra regler gälla.

Men ersättning enligt EU-regler gäller alltid som miniminivå och där finns inga undantagsregler.

10 svar to “EU-regelverket och “Force majeure””

  1. Michael DK Says:

    Det är svårt det här! Ställer därför et par korta supplerande ja/nej-frågor

    Tågoperatören kan alltså inte påberopa sig ”force majeur” när det gäller själva den EU-regulerade ersättningen vid förseninger, inställd resa m.m.?

    Tågoperatören kan vid ”force majeur” endast slippa betala för kost, logi och telefonsamtal m.m.?

  2. Michael DK Says:

    Nu ställde jag fråga 1 på ett dumt sätt. Ursäkta 😉

    Du svarar alltså ja till denna fråga: EU-reglerna förbjuder tågoperatorerna att påberopa sig ”force majeur” när det gäller själva den EU-regulerade ersättningen vid förseninger, inställd resa m.m.?

    • arskortguldsj Says:

      Den enda undantagsparagraf som finns gäller kompensation för skada viket specificeras som kostnader för kost, logi liksom och kostnader för att underrätta väntande personer vid störningar.

      Ingen annan undantagsparagraf finns i regelverket.

  3. Michael DK Says:

    Bra. Då är jag också med 😉

  4. Torbjörn Wester Says:

    Jag fick ingen resa när tåget blev vansinnigt försenat, med följande motivering:

    ”Här nedanför visas de resor där ingen ersättning betalas ut på grund av olycka eller extraordinär händelse utanför SJs kontroll.

    Vi gör vårt bästa för att du ska komma fram i tid. Ibland inträffar ändå oförutsägbara händelser som gör att restidsgarantin inte gäller. Dessa befrielsegrunder följer EU-direktiven och tillämpas av de flesta tågoperatörer. Detta är en situation då SJs restidsgaranti inte gäller, reglerna finns i punkt 13.1 i SJ Allmänna Villkor. Därför betalas ingen ersättning ut för denna resa.

    Beställningsnummer: JLX9934T0002
    Avser resa 2013-06-09.
    Tåget försenades i huvudsak pga oförutsett väder.

    Med vänliga hälsningar

    SJ AB”

    • arskortguldsj Says:

      Ersättning för inställd eller försenad resa utgår alltid i alla lägen vilket också är prövat av EU-domstolen.

      Skadestånd dvs ersättning för mat, övernattning etc utgår inte vid extraordinära händelser.

      Vad som är extraordinära händelser är inte definierat men dåligt väder på en sträcka som ofta drabbas av dåligt väder som tex Malmbanan är inte en extraordinär händelse.

      SJs tolkning är fel men ingen har dragit ärende om detta till ARN eller Konsumentverket men tex Arlanda Express ersätter enligt EU-reglerna i alla lägen.

      Vid extraordinära händelser ( force majeure i folkmun ) måste leverantören ersätta för utebliven leverans i alla lägen men befrias från skadestånd för att man inte kan leverera.

      Antag att du beställt och förbetalt bröllopsmiddag för 100 personer hos en restaurang men kvällen innan bröllopet kör en tankbil in i restaurangen och sätter eld på den.

      Du får naturligtvis tillbaka pengarna som du erlagt för bröllopsmiddagen som inte ägde rum men kan inte få kompensation för att du var tvungen att snabbt hitta annan leverantör som var 25% dyrare.

      Man delar sålunda på risken – men utebliven leverans skall alltid ersättas – så står det i EU-reglerna och följer dessutom sunt förnuft.

  5. Torbjörn Wester Says:

    Det var som sjutton! Jag frågade SJ vilket EU-direktiv och vilken paragraf de grundat avslagsbeslutet på, och då fick de kalla fötter och ändrade beslutet direkt. Känns som något som är satt i system!

    Fick detta meddelande:

    ——————————–

    Tack för att du har kontaktat oss.

    Vi har titta på ditt ärendenummer 1-2992307760 fått att det ska ut gå Eu-ersättning med 50%. Vi har skickat nytt svar i det ärendenummret.

    Är det några frågor angående det är det bästa att svara i det ärendenummer som det gäller. När man svara i vändande mejl ska ärendenummret finns i ämnesraden.

    Med vänliga hälsningar

    SJ AB
    Marie Thiele

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: