Resegarantiskolan – EU-reglerna

IMG_8434

EU har antagit gemensamma regler som gäller för järnvägsresor inom EU och mellan EU och icke EU-land ( tex Norge ) och som är bindande för all tågtrafik i länderna.

( Man kan få undantag för viss tågtrafik som tex regionaltrafik men i Sverige har inga undantag begärts så här gäller det för all järnvägstrafik )

I EU-regelverket finns väldigt mycket reglerat men här finns det viktigaste för en tågresenär.

Ersättning vid försening och inställd resa

Om tåget är försenat 60 minuter eller mer kan man få tillbaka en del av biljettpriset enligt nedan

60 – 119 minuter försening ger 25% av biljettpriset tillbaka.
120 min eller längre försening ger 50% av biljettpriset tillbaka.

Ersättningen betalas ut kontant om man så önskar och utan kostnad.

Om resan beräknas bli minst 60 minuter försenad och därigenom meningslös har man rätt att bryta resan och få gratis returbiljett och hela priset (100%) för den köpta ut- och återresan tillbaka.

Om resa blir inställd får man tillbaka hela priset (100%).

Vid försening gäller även

Om förseningen överstiger 60 min har man rätt till förfriskningar om detta kan tillhandahållas.

Om resan vid försening måste fortsätta med annat tåg, buss eller transportsätt har du rätt till transport i samma komfortklass vilket innebär att du kan avvisa resa i lägre klass, buss, taxi om detta innebär komfortsänkning och istället ta nästa lämpliga förbindelse.

Om resa inte kan fortsätta samma dag har du rätt till ersättning för kostnader för övernattning och mat i avvaktan på avresa nästa dag ( eller senare ).

Om avgång beräknas bli minst 60 minuter sen har du rätt att bli kostnadsfritt ombokad till annan tidigare avgång även om detta innebär högre komfortklass och/eller annan operatör.

VIKTIGT:

Vid försening mindre än 60 min får man ingen ersättning.
Ersättning gäller bara tågförsening och ej tex buss eller båt.
Ersättningen gäller hela biljetten inkl annat tåg, buss, båt etc.
Du får bara ersättning för resan och ej annat som tex arbetstid.
– Ersättningen skall betalas ut senast 30 dagar efter begäran.

I kommande inlägg skall jag ge lite exempel på hur man tolkar regelverket som kan vara till hjälp för dig som reser.

13 svar to “Resegarantiskolan – EU-reglerna”

  1. Bengt Says:

    Den fullständiga lagtexten om vad som gäller finns att läsa här:

    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0014:0041:SV:PDF

  2. LL Says:

    Tack för info!

  3. Per Says:

    Tack för hjälpen.

  4. Michael DK Says:

    Mycket, mycket bra av dig att lägga ut detta. Detta är ”okänt land” för väldigt många resenärer och samtidig verkar det som om SJ försöker ”böja lite på regelverket”. ..

  5. Apachez Says:

    Vad är definitionen på att tåget har kommit fram då?

    När nosen på loket passerar kanten av perrongen eller när tåget har stannat och dörrarna faktiskt har öppnats (dvs när passageraren kan stå på perrongen utan att använda sig av nödöppningsverktygen)?

    • arskortguldsj Says:

      Det finns säkert ingen riktig dokumentation av detta men en rimlig tolkning är väl när resenärerna kan lämna tåget.

      Jag kan avslöja en liten hemlighet – men bara för mina läsare – SJ tillämpar en generös tolkning vilket innebär att man bjuder på en eller annan minut – troligen för att just inte hamna i olika tolkningstvister.

  6. Isak Says:

    vid oförutsedda händelser (signalfel i detta fall) så får jag ingen ersättning enligt SJ. Det bryter väl mot vad kommisionen föreskrivit? Om vi inte får pengar tillbaka vid signalfel, vad ska vi då få tillbaka pengar för?

  7. Jaana Ehrendahl Says:

    Tack för mycket noggrann och dessutom bra utformad information om reseregler inom EU. Med Vänliga Hälsningar Jaana Ehrendahl

Lämna ett svar till Michael DK Avbryt svar