Skydda sig mot kunden – Väktare på Öresundståg

vlcsnap-2012-07-20-08h12m52s143

Åkte i onsdags Öresundståg mellan Alvesta och Kalmar och blev lite överraskande av att den barska ombordaren klev in i 1 klassavdelningen och för att visera i sällskap av en massiv väktare från Securitas.

Jag känner till bakgrunden med våld mot personalen på tågen och har full sympati för att man vill känna sig trygga – men det är lite underligt att uppleva att man redan från början betraktas som bråkmakare.

Och försvinner inte den positiva reseupplevelsen av att det första man möter – är en väktare?

Om man tar in på hotell möts man alltid av ett glatt välkommen just för att den första upplevelsen skall bli positiv.

Eller som man säger – Man får bara en chans att ge ett första intryck – och Öresundståg missade helt klart den chansen.

Sedan kan man undra vad en väktare kan göra då denne har samma begränsade rättigheter som envar allmänhet ehuru med ett bättre eget tjänstemnannaskydd?

Nu löste man detta med att ersätta väktaren i Emmaboda med en ordningsvakt i gulgrön lysande varselväst vilket gjorde rfeseupplevelsen ännu mindre tveksam.

Har man problem med säkerheten kan man tex ersätta väktaren/ordningsvakten med egen personal som kan ge service till resenärerna.

För inte skall man som tågoperatör – skydda sig från kunderna eller har jag missat något?

Addendum: Även DN har uppmärksammat detta med väktare/ordningsvakt som skydd mot resenärerna ( Tågvärdar får inte arbeta utan vakt )

Annonser

20 svar to “Skydda sig mot kunden – Väktare på Öresundståg”

  1. Kristoffer Says:

    De är ju jätte bra med tanke på allt våld och hot som förekommer. Företagen måste ju aggera annars kommer ju arbetet helt att stoppas av arbetsmiljöverket… 100 fall av våld och hot mot personalen på tre månader… Tågvärd har ju blivit ett otroligt utsatt jobb… De förs disskutioner på ett annat tågbolag om att alltid ha väktare ombord.

    • arskortguldsj Says:

      Kanske jag var otydlig men självklart skall personalen känna sig och vara trygga men det det löser man med att ha tillräcklig bemanning på tågen. Det går i resten av landet så varför inte i södra Sverige?

  2. Johan Says:

    Det krävs en väktare i dagens samhälle. Kriminella ungdomsgäng och mentalt störda personer hotar och trakasserar ombordaren och övriga resenärer. Välkommen till andra klass och Skåne och upplev verkligheten.

    • Jonatan Gonte Kindh Says:

      Fast, en väktare har inga fler befogenheter än gemene man.
      Så, är just väktare det som behövs?

      Är det kanske så att man skulle kunna ha fler tågvärdar (ev med väktarutbildning), eller är det värre så att man behöver ordningsvakt? Eller rentav polis?

      • Niklas Says:

        Det skall alltid divideras om ”befogenheter” gällande väktare. Ja, det stämmer att de är samma som för dig och mig. Vad folk inte verkar förstå är att de befogenheterna räcker gott och väl.
        En väktare ombord på tåget innebär nog att många potentiella bråkmakare drar sig för att ställa till med en scen och det ser bara jag som något bra. Om nu bråk eller hot mot tågpersonalen uppstår kan väktaren gripa personen ifråga och föra hen av tåget och därefter överlämna till polis. Precis samma sak skulle du och jag kunna göra

      • Niklas Says:

        … problemet är bara att du och jag. (civilister/medmänniskor) sällan rycker intill hjälp för den som utsätts för våld eller hot. Därav behövs vakter.
        Hade civilkuraget i detta land varit större hade vi inte behövt väktare eller ordningsvakter.

      • Jonatan Gonte Kindh Says:

        Javisst, jag håller med om att väktare kan vara tillräckligt, min frågeställning är bara om det isåfall inte lika gärna skulle kunna vara fler tågvärdar med kompletterande utbildning?

        Dock har du onekligen en poäng i att väktare nog gör mer intryck på potentiella bråkmakare, tyvärr verkar ju folk tycka det är mer ok att bråka i värdarnas närvaro.

        Och ja, ett större civilkurage hade onekligen gjort en rejäl jävla skillnad, verkligen.

  3. Jonatan Gonte Kindh Says:

    Själva närvaron av väktare/vakt ser inte jag nödvändigtvis som något negativt, det är också ett skydd för oss lugna sansade passagerare gentemot mindre lugna…

    Tågupplevelsen som sådan hänger för mig inte på om vakten finns där, utan hur jag upplever vakten, och bland de jag mött på tåg varierar det väldigt kraftigt.

    Sen tycker jag det är rejält sorgligt att man behövt ta till sådana medel, och även jag undrar om kanske inte fler tågvärdar skulle kunna vara lösningen.

  4. Mare Says:

    Att man anlitar väktare kanske beror på att dem kan man hyra in när/om det behövs men tågvärdar troligen är fast anställda (= kostar mer i det länga loppet). Bedrövligt att det ska behövas!

    • Jonas Says:

      Huvudet på spiken Mare!

      Skånetrafiken har bäddat själva för detta eskalerande problem och nötterna som håller i trådarna har fortfarande inte förstått huvudproblemet. Det bevisas inte minst av att man låter det gå tre månader, med över 100 anmälningar om hot, innan man ens börjat hanterat frågan… Fina tåg – men urusel ledning.

      SJ hanterar ungefär problemet med idioter som hänger efter vagnarna på Uppsalapendeln. Mer personal på tåg/perrong? Personal som faktiskt ronderar under färd? Information till resenärerna?

      Nej, väktare på plattformen.

  5. Hansen Says:

    Även tågvärdarna har förstärkt tjänstemannaskydd, men väktare och framförallt ordningsvakter är utbildade för att bevaka ett objekt eller hålla ordning och borde kunna hantera hotfulla och våldsamma situationer mer professionellt. De har dessutom utrustning för detta. I dag har ju många stationer och centraler ordningsvakter och för mig är det inte främmande om man även börjar bemanna tågen. För mig är en trevlig och professionell ordningsvakt bara ett plus!

  6. JANREM Says:

    Sverige 2012…har aldrig sett ordningsvakter på tåg utomlands

  7. Michael DK Says:

    Jag håller HELT och ALLDELES med dig, Jan-Erik !

    Väktare ombord på vanliga tåg en onsdag förmiddag i Småland skapar inte trygghet. De skapar OTRYGGHET hos passagerarna. Erfarenheter med ökad synlig polispatruljering i oroliga stadsdelar visar att detta ofta är ett tveäggat vapen som heller inte skapar trygghet.

    Bekymrade människor tänker med det samma: ”Är det verkligen nödvändigt att använda väktare som bistånd till tågvärdarna? Då måste det också vara mycket farligt på tåget för mig som resenär. Det är nog säkrare att stanna hemma eller ta bilen nästa gång.”

    MIndre bekymrade människor känner sig ofta misstänkliggjorda och förargas över att möta ett sådant maktuppbåd blott för at få en biljett kontrollerad.

    Därför är det för sent och fel ställe att försöka socialisera asociala personer v.h.a. väktare ombord på tåget. Det som familj, skola och samhälle inte har lyckats med på 10-20-30 år (eller mera) lyckas en väktare på ett tåg en förmiddag i Småland heller inte med.

    I Skottland finns det folk med civilkurage när biljettfuskare vägrar gå av tåget: http://www.youtube.com/watch?v=eKKADFIEX84

    Gärna mera sådant! På Inlandsbanan har jag själv kört bort en full man som tafsade på min sambo. Et bra tag i kragen och ett litet lyft så fötterna släpper golvet så gick det alldeles utmärkt. Och de andra i vagnan tackade mig efteråt mucket varmt för insatsen. Inte minst sambon 😉

  8. Karl-Gunnar Says:

    Skånetrafiken har bäddat för problem genom att ta bort möjligheten att köpa biljett ombord. Gör ett besök i Ystad när färjorna kommer in och se hur polska, danska och andra icke svensktalande står framför automaterna och försöker köpa biljett medan tåget går iväg. En person med uppgift att sälja biljetter på perrongen och även på tåget hade löst många problem med passagerare som blir ursinniga när de tvingas betala straffavgift. Vem vet vad ett JO-JO-kort är utom skånependlarna.
    Jag har själv sett när sista tåget från Malmö mot Ystad en lördagskväll åkte ifrån ett tiotal ungdomar som köade framför automaten, de hade nog varit på plats minst tio minuter innan avgång, men det räcker med att en kund krånglar med slitna sedlar så stoppar det upp. Hur positiva till Skånetrafiken tror ni dom är?
    Trots att jag är en van resenär så undviker jag om möjligt att köpa biljett i automaterna då jag skall till och från Köpenhamn (dit Årskortet inte gäller). Istället kan man förköpa på SJs hemsida, men OBS inte på Skånetrafikens.

    • Jonatan Gonte Kindh Says:

      Det går också att förköpa på oresundstag.se

      Gemensamt för både den och SJs är dock att allt är till ”kontantpriset”, det blir billigare att använda jojo-kort i automat (anledningen till att många tar extra tid för att första ladda sitt jojo-kort och därefter betala med jojo-kortet i samma automat).

      Men ja, jag gillar förvisso automaterna per se, men inte när det är enda sättet att köpa biljett. Ett knippe automater och en manuell biljettlucka alldeles intill hade varit trevligt. Eller varför inte acceptera betalkort ombord om man nu motiverat försäljningsstoppet med att kontanterna ska bort?

  9. oskar Says:

    Det är lika ofta väktarna som skapar problemen. Titta på vad det är för typer som ofta är väktare, folk som i bästa fall failat att komma in på polishögskolan eller i sämre fall har ett brottsregister längre än batongen de slår med.

  10. Hansen Says:

    Jag skulle vilja nyansera både påståendet att synlighet hos poliser och och påståendet att ordningsvakter/väktare skapar otrygghet. Se t.ex. http://www.polisen.se/PageFiles/14569/080530SLUTRAPP_synl_polisv.pdf.

    Att de flesta personer inom bevakningsbranschen skulle vara kriminellt belastade personer samt sådana som inte kommit in på PHS är direkt fel. För det första godkänner länsstyrelsen inte att vem som helst anställs på ett bevakningsföretag. Själv jobbar jag som gymnasielärare och har mitt jobb inom bevakningsbranschen som ett litet extra. Bland bekanta inom yrket finner jag andra lärare, ingenjörer, tolkar, läkarstudenter, fritidsledare o.s.v. Är de inte aktiva inom dessa yrken har många en bakgrund där. Dessutom finns det många som har lång erfarenhet inom branschen och aldrig skulle kunna tänka sig att byta.

    • Apachez Says:

      Men med tanke på hur det ser ut inom krogvärlden och dom väktare som arbetar där så kan iaf jag ifrågasätta länsstyrelsernas arbete. Verkar vara mer regel än undantag att det är klåpare som är dörrvakter. Möjligtvis kanske det ser något bättre ut bland andra arbetsområden inom väktarvärlden?

      Nackdelen är naturligtvis är att det är några få (eller som i väktarvärlden alldeles för många) som ger hela yrket ett dåligt rykte. Dom allra flesta poliser och väktare agerar dock som det förväntas av dom – dvs inte eskalerar situationer eller själva spöar på folk. Men dom som gör detta skyddas av ”kårandan” och kan fortsätta att ge en hel yrkesgrupp ett dåligt namn.

  11. Suck.. Says:

    Verkar som de flesta som kommenterar här är väldigt okunniga. Väktare och ordningsvakt är två olika yrken, precis som att bagare och skomakare är två olika yrken. Men det är väl för jobbigt för er att kolla upp fakta innan ni häver ut er saker ni inte har koll på.

    • Jonatan Gonte Kindh Says:

      Olika, men ändå sammanhängande yrken.
      Det är inte direkt jätteovanligt med folk som ibland är ute som väktare, ibland som ordningsvakter, anställda av samma bolag. (Jag vet däremot inte om någon som växlar mellan bagare och skomakare, men det finns säkert också.)

      Anyhow finns säkert en vis okunskap, men mycket av blandningen i kommentarerna här beror nog helt enkelt på att det ibland är väktare, ibland ordningsvakt, och i omgivningens ögon gör de båda samma sak ombord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: