Felaktiga uppgifter i SJ Kupé om “Kinatåget”

image

I septemberupplagen av SJs kundtidning Kupé finns det en notis om det sk “Kinatåget” dvs det X2000-tåg som tillverkaren Bombardier sålde till Kina och som SJ nu köpt tillbaka till Sverige.

Tåget fraktas till Sverige på båt och enligt tidningen Kupé har tåget nu anlänt och finns ni i Västerås för ombyggnad.

image

Men problematiken är att tåget inte alls finns i Sverige utan fortfarande finns på fraktfartyget Daa Tong Yun och är just nu på väg till Antwerpen ( Kolla här ).

Förmodligen trodde Kupé att tåget skulle komma tidigare men även båtar kan komma sent om man ens lovat någon ankomsttid.

Men den mest problematiska är att SJs kundtidning inte bra innehåller faktafel utan beskriver att tåget finns i Västerås när det inte ens anlänt till Sverige.

Det är en farlig väg för en tidning att hitta på nyheter – särskilt om dom är lätta att kontrollera.

För trovärdighet är en av de viktigaste egenskaperna hos ett varumärke – och här har SJs annars populära och förnämliga kundtidning tyvärr misslyckats.

Annonser

2 svar to “Felaktiga uppgifter i SJ Kupé om “Kinatåget””

  1. Mare Says:

    Kupé har säkert lång pressläggningstid, det skapar problem. Annars håller jag med dig. För övrigt är fartygssidan kul att titta på. Finns liknande för flygtrafiken i världen.

  2. By Says:

    SJ/Kupé skulle givetvis inte ha skrivit att det hade anlänt utan att det bör anlända under slutet av augusti.

    Att hitta på ”sanningar” i sina artiklar är inte rätt väg att gå…. hur lång pressläggningstid man än har.

Lämna ett svar till By Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: