Tveksamma uppgifter om SJ och dieseltåg i Kupé

IMG_1897

I ett tidigare inlägg har jag berätta om det det finns märkliga uppgifter i SJs kundtidning om det sk “Kinatåget” som påstås finnas i Västerås medan det finns på en båt på väg till Antwerpen och inte ens nått Sverige.

Men Kupé innehåller fler märkligheter och det är i den populära spalten “Fråga lokföraren” och gäller om SJ kör några dieseltåg.

image

Svaret i spalten är att SJ inte kör några dieseltåg men dessa uppgifter är nog tyvärr fel – för SJ kör en omfattande SJ Regionaltrafik med just dieseltåg.

Bland annat kör man trafiken Umeå – Lycksele och Östersund Trondheim med dieseltåg av den självklara skälet att delar av sträckorna inte är elektrifierade.

Nu körs trafiken av andra företag men trafiken säljs av SJ som SJ Regional.

Så reser du med SJ är huvuddelen av trafiken elektrifierad men inte all – en del av regionaltrafiken går med dieseltåg.

Men vill man att SJs varumärke skall stå för miljövänlig tågtrafik med el så får man nog se till att man inte kör dieseltåg under samma varumärke.

( Tack Jonas spå tipsade mig om detta med att SJ kör dieseltåg )

14 svar to “Tveksamma uppgifter om SJ och dieseltåg i Kupé”

  1. Joel Says:

    Nu kör Norrtåg streckan Östersund-Trondheim i samarbete med Norska NSB. Varför det inte är ellok är pga att järnvägssträckan inte är elektrifierad i Norge. Förstår inte varför det skulle vara problem med varumärket. Utan att ha forskat i ämnet så antar jag att dieseltåg är miljövänligare än att inte ha något tåg på streckan -> resenärerna behöver åka bil eller buss.

    • arskortguldsj Says:

      Problematiken är att varumärken är väldigt viktiga för företag och det är lätt att snabbt skada ett varumärke.

      Se hur man snabbt tog död på ”Svenska jordgubbar” genom att sälja utländska jordgubbar – säkerligen lika bra som dom svenska – i kartonger märkta ”Svenska jordgubbar”.

      Numera är det få som litar på att svenska jordgubbar är just – svenska.

      Så dog det varumärket.

  2. TobiasKalmar Says:

    Nu är väl inte ”svenska jordgubbar” ett varumärke? Snarare en kartongmärkning. För vilket företag representerar ”svenska jordgubbar”?

    • arskortguldsj Says:

      Nja, nog så när man kan komma i alla fall.

      Men poängen är vikten av att att vårda ett varumärkes trovärdighet.

      Har man ett starkt varumärke som tex Ikea och Ica kan man ta en och annan törn.

      Men ligger man som SJ i samma grupp som Arbetsförmedlingen har man en uppförsbacke och då måste man vara noga så man inte snubblar på vägen upp.

    • /j Says:

      Varför skulle det inte vara ett varumärke? Anser du att drycken Trocadero är ett varumärke? Trocadero, precis som svenska jordgubbar, tillverkas av olika företag men är likväl att se som ett och samma vrumärke.

  3. TobiasKalmar Says:

    Senaste nytt!

    15 november slutar SJ sälja biljetter ombord

    ”SJ har beslutat upphöra med biljettförsäljning ombord den 15 november. Det innebär att man måste ha biljett när man kliver på tåget. – Allt färre köper biljetter ombord, i dagsläget är det en procent av vår försäljning som går den vägen. Vi erbjuder fler lättillgängliga bokningsmöjligheter än något annat reseföretag, säger Elisabeth Lindgren, Marknads- och Kommunikationsdirektör.
    – Allt färre köper biljetter ombord, i dagsläget är det en procent av vår försäljning som går den vägen. Vi erbjuder fler lättillgängliga bokningsmöjligheter än något annat reseföretag, säger Elisabeth Lindgren, Marknads- och Kommunikationsdirektör.

    Resenärer och medarbetare kommer informeras via kraftfulla insatser i alla SJs kommunikationskanaler. De medarbetare som berörs mest av den här förändringen, ombord och på Contact Center, kommer också gå en utbildning för att vara väl förberedda när det är dags. -( på att få en smäll på käften?)-

    – Vi har respekt för att det tar tid för både resenärer och medarbetare att vänja sig, fortsätter Elisabeth Lindgren. Därför har vi en lång övergångsperiod, där vi stegvis genomför förändringen.

    När den trätt i kraft fullt ut debiteras den resenär som saknar giltigt färdbevis en avgift om totalt 1900 kr för snabbtåg och 1200 kr för övriga koncept”.

  4. Peter "Fråga lokföraren" Olsson Says:

    Tillåt mig dementera!
    Biljetterna säljs som SJ Regional men tågen trafikeras av Norrtåg som ägs av de fyra nordligaste Länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrlands och Jämtlands län. Tågen körs av Botniatåg som ägs till största del av Arriva (i samarbete med SJ). Se http://www.arriva.se/sv/content/botniatag.

    Eftersom sträckan mellan Umeå och Lycksele inte är elektrifierad trafikerar Norrtåg sträckan med ett toppmodernt tåg ITINO MV3 från Bombardier Transportation.Det är ett miljövänligt dieseltåg av modernaste klass. Tåget är utrustat med C.L.E.A.N Diesel power pack, dvs det ingår i Bombardier ECO4 portfölj av teknik för hållbar rörlighet, energisparande och operativ effektivitet.
    Tågets låga utsläppshalt av avgaser gör att det möter EU:s miljöföreskrifter steg III B, som väntas träda i kraft från 2012.

    Sträckan östersund-Trondheim körs av NSB på uppdrag av Norrtåg.

    Frågan i tidningen var: Kör SJ några dieseltåg? Och svaret är nej. SJ kör inga dieseltåg. Men för att tillfredsställa våra resenärer erbjuder vi tågtrafik även till orter som saknar elektrifierad järnväg genom ett gott samarbete med våra samarbetspartners.

    • arskortguldsj Says:

      Jomenvisst är det så . . . men problematiken är att det tågen bokas som SJ Regional och det står SJ Regional på biljetten.

      Finns ingen skillnad mellan dessa SJ tåg och SJ Regionaltåg till Eskilstuna annat än att det är dieseltåg ( och säkerligen väldigt miljövänliga sådana – men dock dieseltåg ).

      /Årskort Guld SJ

  5. Leif Dahlqvist Says:

    Men då är ju problematiken egentligen den, att man slarvat med texten på biljetten, Det borde alltså stå ”Norrtåg” där och inget annat, precis som det står Veolia Transport på biljetter till deras tåg, som säljs av SJAB.

    F.ö. så är nog inte risken så stor att de ska gå illa för SJ-s varumärke. Det torde ju vara ett av landets starkaste… så starkt att det 24 år efter uppdelningen av Stats-SJ fortfarande förknippas med precis allt som har med järnväg att göra.
    Något som företaget gärna skulle vilja slippa, men tyvärr har svårt att få folk att förstå.

    • arskortguldsj Says:

      Nja, det står Veolia på deras egentrafik som Stockholm – Malmö men inte när dom kör Kustpilen för där står det Kustpilen dvs KLT.

      Sedan tror jag som du att SJs varumärke tål värre stötar än denna. Den aktuella debatten om att slopa biljettförsäljningen på tågen betyder nog mera för varumärket.

  6. Leif Dahlqvist Says:

    Ja, klart de ska stå Kustpilen när Veolia kör just Kustpilen, De är ju Kustpilen som står för denna trafik, de gamla marknadsföringsbolaget allså.
    Veolia Transport ska de va i egentrafiken, inget annat.

    Ja har avsiktligt inte lagt mej i debatten om biljettförsäljningen, bla för att ja visste om detta för ett bra tag sedan. Men de kommer säkert bli bra när de är sjösatt.
    Troligt är ju tex att de kommer gå att sälja biljett i vissa fall, som tex då biljettmaskiner rapporterats felaktiga, något som ju rapporteras vidare till tågen redan nu.
    Vi kommer väl kanske få se samma text på tågen som på på många tyska RE-tåg (och andra), att de krävs giltig biljett att medfölja tåget. Inget märkligt de där egentligen, men sen finns de ju ett klientel som alltid ska missbruka o lixom vägrar inordna sig i de principer som är allmängiltiga.

    När de gäller vissa gruppers problem att använda sig av nya säljkanaler, så måste man ju någon gång ta steget att bryta med det gamla.
    Tyvärr får man såna här problem, men man får lösa det, o så kommer de säkert gå bra efter en tid.

    • arskortguldsj Says:

      Vad det gäller SJs nya regler om att slopa ombordförsäljningen av biljetter har jag bara – som en av dom allra första rapporterat- om beslutet och pekat på en del intressanta men absolut inte avgörande konsekvenser.

      Som årskortsresenär berörs jag dessutom inte alls utan glider obehindrat på och av tågen precis som vanligt. 🙂

  7. Ajgklajgklsa Says:

    Det står även ”SJ” på biljetterna, kan jag tillägga. När SJ i helgen hade en kampanj där man kunde köpa två SJ-biljetter men bara betala för en passade jag på att boka en biljett med SJ+Norrtåg och rabatten gällde även på sträckan med Norrtåg. Biljetten kom i en fin förpackning där det står att resan med SJ:s dieseltåg är märkt med Bra Miljöval.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: