Fortsatt biljettförsäljning på SJs tåg efter 15/11

IMG_1493

SJ kommer att fortsätta att sälja sina biljetter på tågen efter from den 15 november dvs imorgon.

Detta gäller i alla fall till den 1 januari 2013 då man kommer att kunna köpa biljett till tågen även efter det dom avgått.

Annonser

19 svar to “Fortsatt biljettförsäljning på SJs tåg efter 15/11”

  1. TobiasKalmar Says:

    En kort synpunkt. Om tåget (SJ Snabbtåg) är utsålt, vilken plats blir du då tilldelad när du ringer och bokar efter avgång?

  2. TobiasKalmar Says:

    På SJ Snabbtåg krävs ju dock platsbiljett. Enligt villkoren. Och bistron byggs om nu framöver, så där blir inga sittplatser.

  3. Olof Antonsson Says:

    Jag förstår. Personligen har jag svårt att förstå utvecklingen. SJ:s ”förbättringar” framstår nu för tiden ibland som rent parodiska, som upphörande av biljettförsäljning ombord, och nu nedmontering av vad som åtminstone nästan var restaurangvagnar (se t ex Blå Tågets restaurangvagar som referens).

  4. TobiasKalmar Says:

    För att utöka sittplatserna och intäkterna. Inget frispel från Årskortare längre, som inte bokar plats i förväg, men som
    upptar plats i bistron med gratis kaffe och får andra bistro-
    gäster att vända i dörren.

    • arskortguldsj Says:

      Fick informationen att sittplatserna skulle bort men det kan antingen vara missförstånd från min sida eller felaktiga uppgifter.

      Tror inte att det sitter så många årskortare i bistron med en kaffe och tar upp plats. Det är ju bara att ta en ledig plats i tåget.

      Mera vanligt nog resenärer ( av alla typer ) med McDonaldspåsar.

  5. Örjan Says:

    Blå tåget åkte jag för ca två månader sedan. Vilken mat. Där kan microrätterna inte hävda sig alls. Visst är de dyrare, men så mycket mer prisvärt. En sådan restaurangvagn på SJ 2000/3000 hade varit nått! Då hade de fått sälja mat…

    • arskortguldsj Says:

      Tror trots allt att SJ hittat hyfsat rätt med sin servering.

      Det gäller att hitta ”rätt nivå” och jag tycker att SJ har mallat in sig rätt både vad det gäller bistron och 1 klass serveringen.

  6. TobiasKalmar Says:

    Ta 521, 523, 525 en vardag och kolla. Eller 541, 545. McD-påsarna blir hänvisade till sin plats. Årskortarna utan bokad plats är oftast lite svårare att övertyga. Mycket kaffe. Som de har rätt till. Men en katastrof för bistron.

  7. TobiasKalmar Says:

    Ren klar fakta. Å andra sidan så har årskortaren satt en del pengar i sitt kort = förskott SJ. Men hur svårt är det att boka en plats? Diskussionen kommer ofta upp, och det är, vad jag förstår, en förnöjelse för personalen i bistron, att räkna av hur många av de första, säg tio kunderna, som jagar sitt kaffe. Som inte har PRIO-kort eller Årskort. Ingen! Alla andra kommer senare.

    • arskortguldsj Says:

      Om du säger så.

      Själv håller jag till på bokad eller lämplig obokad men bättre ledig plats i tåget.

      Efter flitigt tågåkande har jag lokaliserat tåg med tomma vagnar som inte kan bokas där man verkligen kan njuta av tågresan.

      Visserligen får man gå lite långt för kaffe men i gengäld är det ingen kö till toaletten. 🙂

    • Marklund Tågvärd Says:

      Jag anser väl inte heller att det är något stort problem med att årskorts-/månadsbiljettsinnehavare upptar speciellt stor plats i Bistron på Snabbtågen och IC-tågen.

      Däremot finns det givetvis stora undantag varav ”fullsatta” Snabbtågsavgångar samt IC-tåg med stort antal obokade biljetter.

      På Snabbtågen vid fullsatta avgångar händer det ju från och till att folk som inte bokat som har årskort eller månadsbiljett givetvis hänger med, dock utan att fråga personal om det finns plats kvar på tåget. Bistron blir därför en hemvist för dessa resenärer i vissa fall.

      På IC-tågen har vi en enklare situation att förklara. Resenärer väljer dessvärre i stor utsträckning att åka längre sträckor utan att boka någon plats på tåget och finner det därför enklare att sätta sig i bistron där man givetvis skulle kunna påstå att de platser som finns där är obokade. Detta blir ju ett gissel för de resenärer som faktiskt vill sitta ner i Bistron för en matbit eller liknande utan att sitta bland en massa bagage och givetvis få möjlighet att över huvud taget få sitta ner när man betalt för sin maträtt.

      Så om man drar en gemensam slutsats till vilka de flesta resenärer som använder bistron som sittplats för sin resa är ”obokade resenärer” på tåg som är mer eller mindre fullsatta. Men alltså i de allra flesta fallen funkar det förvånansvärt bra och effektivt med detta och givetvis händer det ganska ofta att resenärer med matlådor och McDonalds-påsar intar bistron vilket givetvis är felaktigt.

      Det är givetvis svårt också att som tågvärd ta diskussionen om att man får flytta sig till ett resandesäte i tåget istället i alla lägen, men det funkar som sagt oftast bra!

  8. TobiasKalmar Says:

    Skapa en ny sida, kring 15 november. Så ska du få material.

  9. JANREM Says:

    En grå dag på jobbet..
    ..en grå höstdag..
    ..en grå station
    ..börsen känns grå..
    ..då skall man med pricken över i.. åka X2.

  10. Robert S Says:

    Jag måste skriva att den här idén med att sluta sälja biljetter på tågen känns väldigt … stelbent. På snabbtågen känns det inte som en stor grej, men SJ kör ju fler sorts tåg. Men eftersom SJ kör andra sorters tåg, exempelvis Uppsalapendeln, känns det som fullständigt hål i huvudet att upphöra med ombordförsäljning.

    På dessa tåg sysslar SJ:s personal för övrigt inte med att betjäna kunderna i bistron för det finns ju ingen sådan.

    Det känns på något vis som att hela idén kommer från någon på SJ vars hela begreppsuppfattning utgår från X2000 och snabbtågen.

  11. TobiasKalmar Says:

    Robert S.

    I princip är större delen av nuvarande nyckelpostitioner på SJ AB före detta SAS-folk.

    Madeleine Raukas, chef Trafik & Service, tidigare VD SAS Ground Services.

    Henrik Månsson, Chef HR, tidigare Manager Passenger Service, SAS Ground Services.

    Britta Dalunde, tidigare CFO SAS Catering. Numera Ekonomi-direktör på SJ AB.

    Håkan Ahl, numera ansvarig för att skrivborden kommer på plats på nya kontoret. Fick ut dryga två miljoner förra året som chef för någon division på SJ AB. Tidigare Gate Gourmet. Leverantör till SAS.

    Glömde en ny, som har nåt med snabbtåg att göra. Bland annat utbildat folk på spanska snabbtågen, men dessutom en gedigen erfarenhet från flygbranschen.

    Allt hittat på http://www.linkedin.com, där höga chefer tycker om att berätta vad dom kan. Typ Lunarstorm som fanns för 14-åringar
    för nåt år sedan.

    Trevlig helg!

    Tobias

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: