Tretton bokningar – men ingen biljett!

Skärmklipp

Den senaste tiden har det blivit allt svårare att boka biljetter via www.sj.se då bokningarna blockeras av sk SOA-fel.

Vad SOA-fel betyder vet jag inte men innebär att bokningen tappar kontakt med mitt årskort och därför kan bokningen inte slutföras.

För att komma vidare måste jag makulera bokningen och sedan göra om den – för att få samma fel igen – makulera och försöka igen osv osv.

Efter ett femtal försök brukar bokningen gå igenom men häromdagen gjorde jag 13 bokningar utan att får fram en endaste biljett!!

Att göra om bokningarna tex hemifrån med snabb internetförbindelse går hyfsat snabbt – om man lyckas få biljett till slut – men att göra det på tåget är nästintill omöjligt.

Jag kan acceptera att ett bokningssystem får problem lite då och då i olika avseenden men detta problem har funnits i månader och blir bara allt värre.

Numera reser jag i stort sett utan att boka – det är helt enkelt för jobbigt – om man ens lyckas få fram en biljett.

( SOA = Service Oriented Architecture )

Tack POK och Örjan för tipsen på förklaring av begreppet SOA som så starkt förmörkar mitt tågresande.

Annonser

8 svar to “Tretton bokningar – men ingen biljett!”

  1. Tomas Says:

    Av alla sajter jag besöker är SJ.se den som krånglar mest, med stor marginal. Det är helt klart ruttet i grunden. De borde skrota den och göra om från början.

  2. Örjan Says:

    SOA-fel innebär att de har ett antal underliggande system till webbplatsen, och just nu kan de inte kommunicera mellan webbplatsen och och ett eller flera system som behövs för att kunna boka biljetter, kanske medlemskortsregistret, eller tågdatabasen eller nått annat…

  3. UPA Says:

    HELT ENIG! Har precis samma upplevelser. Och har svarat på massor av enkäter under flera år som dyker upp både på sj.se och på tågen. De verkar bara vara Spel för galleriet. Inget händer! 😦

  4. TobiasKalmar Says:

    Som bonusfrustration, så snurrade det ett rykte bland personalen på tåget jag åkte igår, att det på sträckan Stockholm – Malmö i sommar kommer att minskas på bemanningen av personal. Det ska tydligen inte vara någon speciell bemanning i första klass, tågen ska skötas av den som står i bistron och den som är ansvarig serviceledare ombord. Om det betyder att första klass försvinner under sommaren och utnyttjas som andraklass-vagnar, eller de två ombordarna ska sköta det hela med servering i första klass, det förstod jag inte riktigt. Men finns säkert läge att återkomma i frågan.

  5. Jonas Says:

    Problemet har funnits i åratal och uppenbarligen något man från SJ fullkomligt struntar i att ens försöka åtgärda.

    Jag fick i höstas löfte av SJs kundtjänst att de skulle ringa upp och förklara status, men upptäckte så klart med tiden att man bara skickade vidare frågan med en spottloska i nacken på mig.

    Finns INGEN som helst undanflykt för SJ att ta till i frågan då ansvarige fått direktinformation om problemet – och bara ger fingret.

    Har för länge sedan slutat med SJ fåntrattsmätningar om kundnöjdhet och annat trams. Bara ett spel för galleriet då det är väldigt tydligt att man fuskar med redogörelsen inte minst internt.

  6. UPA Says:

    @TobiasKalmar: Det är ju samma princip som redan tillämpas på många SJ 3000-tåg – inte minst på Sundsvall, som enligt min mening har SJs mest serviceminded ombordpersonal totalt sett.

    De gör allt vad de kan för att ändå upprätthålla servicen både i bistro och 1 klass.

    Ofta när jag har åkt, har SJ ”skickat över” resenärer från anslutande sena tåg så att SJ 3000-tåget med endast 2 ombord blivit helt fullbokat. Personalen har nämnt, att det ska finnas någon typ av ”larmsystem” så att vid sådana situationer ska en tredje ombordare rycka in. Detta har dock inte skett när jag har varit med.

    Har hört att många SJare i Sundsvall är sjukskrivna nu…..

    • Jonas Says:

      Att SJ har höga sjukskrivningstal förvånar mig föga. De verkar ha en väldigt konstigt personalpolitik då jag så sent som idag delade kupé med tre HK-anställda som gärna delade med sig om vilka som nyligen fått gå från SJs ledning och vad ersättningen för dessa hade blivit. Fruktansvärt oseriöst!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: