Lunchkryssning som slutade i Kebab på Centralen

IMG_5512

Idag hade jag varit och tränat och såg fram emot att njuta av två trerättersmåltider på en lunchkryssning tor StockholmKatrineholm.

Så rejält hungrig bordade jag mitt tåg till Katrineholm strax efter lunch för att förhoppningsvis njuta av min favoriträtt kyckling med mustig tomatsås ( en rätt som jag faktiskt inte har skrivit om på bloggen men som är supergod ).

Men på utresan fanns det ingen mat till mig trots bokning så det blev att suga på ramarna och ett äpple och hoppas på bättre tur på returen från Katrineholm.

Så när det var dags att  åka tillbaka från Katrineholm var jag verkligen hungrig men nu skulle det ätas trerättersmeny.

Men icke sa nicke – inte denna gång fanns det mat till mig.

Så nu blev det äpple och en smörgås på återresan.

Till slut nådde jag Stockholm C efter en lunchkryssning utan lunch.

Så räddningen blev en Kebab hos Svenska Klassiker – OK men inte vad jag hade tänkt mig och dessutom ville dom ha betalt.

Och jag som redan hade betalat för två trerättersmenyer som jag inte fick.

Så nu blir det två dubbla reklamationer – dels för utebliven mat och dels för meningslös resa.

För köper man en  resa Stockholm – Katrineholm för att äta lunch och man inte får någon är ju resan helt klart meningslös.

Annonser

17 svar to “Lunchkryssning som slutade i Kebab på Centralen”

  1. TobiasKalmar Says:

    Det verkar märkligt det där med, att det ofta inte finns någon lunch/middag till dig, trots att du bokat. LSG lastar alltid på en extra 3-rätters, ifall något blivit fel, eller det finns en spekulant på att köpa en bricka. Har du rätt inställningar och beställer rätt via de kanaler du använder?

    • arskortguldsj Says:

      Oja, visst finns det beställningar – i alla fall på mina biljetter.

      Idag var maten slut pga av för många resenärer på utresan och på hemresan vet jag inte vad som var problemet.

  2. TobiasKalmar Says:

    Märkliga svar, följ upp på det. En annan detalj, nu när jag nedgraderat mig till ÅrskortSilverPlus. Man kan betala det mesta med priopoäng ombord, MEN inte om man önskar köpa sig en trerätters i första klass, ifall det då finns någon xtra. Varför kan man inte det?

    • arskortguldsj Says:

      Kommer att reklamera utebliven mat ( och meningslös resa ).

      Om jag inte minns fel kan man boka trerätters för poäng men det är i samband med bokningen – inte på tåget.

  3. TobiasKalmar Says:

    Vad jag förstår, så är det en besättning av personal, som åker iväg för att klargöra och fixa så att allt är OK inför avgång med respektive tåg, sen möter ordinarie personal på tjänstgörande tåg upp på plattform inför avgång. LSG brukar vara supersnabba med leveranser på plattform, ifall det saknas något. Glömde dom dig till Katrineholm eller vad?

    • arskortguldsj Says:

      Absolut inga klagomål på personalen.

      Troligen hade LSG missat tillräckligt med mat. Ibland blir det kanske ryckigt när det bokas sent.

      Men fixar man inte maten skall man inte heller sälja – det är lite så som tänker.

  4. TobiasKalmar Says:

    Ja gäller ju att boka 60 min före avgång. Annars garanteras inget. Åkte du 433/633 eller 435? För enligt min kontakt på LSG, så fanns det xtra-brickor där.

    • arskortguldsj Says:

      Även om jag varit övertydlig med att ingen som helst skugga skall falla på personalen på tågen – det är den bakomliggande logistiken som jag har synpunkter på – väljer jag konsekvent att avstå från att identifiera vilka tåg jag åker med.

      I den mån SJ vill följa upp ärendet internt finns naturligtvis dessa uppgifter i mina reklamationer.

      Det är i alla fall så som jag tänker!

  5. Kent Says:

    Är Kebab en svensk klassiker? Jag vil ha svensk husmanskost.

  6. Joel Says:

    Tycker synd om dig Jan-Erik som fick åka hungrig igår.. Så här står det iaf när man bokar mat:

    ”Du kan beställa en av våra trerättersmenyer senast 90 minuter innan tågets avgång från UTGÅNGSTATION. Smaklig måltid!”

    Så ibland kan tyvärr brickorna ta slut om man bokar efter det. Verkar inte finnas ngn spärr, Testbokade att köpa mat nyss till en avgång om 40 minuter. Gick bra.. Men bokade du inom den tidsramen så borde du fått krubb ändå, då är det ju ngt annat fel.

    Önskar dig många trevliga resor! =)

    Hälsn Joel

    • arskortguldsj Says:

      Egentligen är det frågan om tre olika grundproblem.

      1. Mat finns inte med i tillräcklig omfattning pga av brister i logistiken/bokningen.

      2. Det saknas spärr mot bokningar av mat som inte kan levereras pga av att LSG/SJ behöver tid att leverera maten till tåget.

      3. Man kan ändå inte servera mat som beställs i god tid för tåget lastas med mat redan dagen innan.

      Att mat inte finns med som borde finnas med förkommer men är inte särskilt vanligt. Oftast är det frågan om att det inte finns mat alls pga av sena omdisponeringar av tågsett.

      För beställning av mat gäller olika tidsregler och dessa är inbyggda i bokningssystemet så att man inte kan beställa mat som inta kan levereras pga av tidsskäl eller att vissa tåg inte har alla rätter.

      Huvudregeln att beställning 90 minuter innan tågets avgång från UTGÅNGSTATION finns dock inte inprogrammerad vilket förutsätter att resenären vet när tåget startar från sin utgångsstation och vilken denna är för att veta om den mat han bokat och betalat för kommer att finnas.

      Resenären skall med andra ord ha mer kompetens om SJs planering än vad som finns inprogrammerat i bokningssystemet.

      På vissa destinationer som inte har egen furnering som Jönköping, Arvika, Uddevalla, Halmstad, Falun, Östersund mm måste man veta när tåget startar från sin utgångsstation Stockholm, Göteborg och Malmö.

      Men resenären vet aldrig vilket tågsett som skall användas för en viss resa och kan inte heller veta när detta tåg lämnar dvs lastas Stockholm, Göteborg och Malmö. Detta tillhör SJs interna planering som resenären inte har ej heller skall ha insyn i.

      Så antingen skall bokningssystemet spärra för bokningar av mat som inte kan tillhandahållas eller skall mat serveras och om detta inte kan ske kunden kompenseras i samband med reklamation.

      Uppriktigt sagt – detta när SJ/LSG kan furnera mat till tågen är inget som resenären skall behöva bry sig om.

  7. Storasyster Says:

    Unlike!

  8. Joel Says:

    Förstår din klagan, har dock svårt att se att man kan få ersättning för själva biljetten p.g.a. meningslös resa.

    • arskortguldsj Says:

      Kan så vara . . . . 🙂

      • Joel1 Says:

        Skrevs av en annan Joel än den som skrev den första posten…! blanda ej ihop oss. Jag skrev den första och jag håller helt med dig Jan-Erik. Det där med tiden är egentligen inget som en resenär ska behöva tänka på. Det borde finnas en spärr.

  9. Apachez Says:

    Men om du ändå fick vänta tills du var tillbaks i Stockholm med ätandet och var sugen på kebab så skulle jag råda dig att hoppa av vid Årstaberg (eller ja, med SJ så blir det väl Stockholm C och sedan pendeln till Årstaberg) och därifrån ta buss 160 till Årsta Torg och äta en kebab på Palmyra 🙂

    Kan tipsa om kebabtallriken med ris (men finns även pommes och bourgur eller hur det nu stavas – samt kyckling och vegetariska alternativ om man inte vill ha kött).

    Sedan tar bussen tillbaks till Årstaberg (eller promenerar, tar kanske 15-20min beroende på hur fort man går) och tar pendeln hem 🙂

Lämna ett svar till arskortguldsj Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: