Hur fel det kan bli hos SJ i Alvesta ?

IMG_2337
( Arkivbild )

Detta är ett av dom blogginlägg som jag inte gillar att skriva men som jag trots allt måste författa för att det beskriver två problem som kan och måste hanteras.

I veckan hade jag bjudit min son på en resa i 1 klass från Stockholm ned till Kalmar med SJ hela vägen ( SJ Snabbtåg till Alvesta och sedan SJ Kust till Kust från Alvesta till Kalmar ).

Redan efter Flemingsberg strulade det till sig då Trafikverkets hade problem med en växel vilket resulterade i en försening och bruten anslutning i Alvesta till Kust till Kust tåget.

Han bokades över till nästa tåg som var ett Öresundståg och så långt var allt bra och helt enligt regelverket.

Men när han sedan väldigt vänligt ( han hade blivit tillsagd att vara extra vänlig ) frågade om man kunde får lite fika då förseningen var mer än 60 minuter och EU-regelverket anger att man har rätt till detta – så blev han avsnäst med beskedet att det inte var möjligt då han hade blivit ombokad till ett Öresundståg och då får man ingen ersättning för det gäller bara för SJ-tåg! (sic!).

Att biljetten gällde en genomgående förbindelse med SJ-tåg ( SJ Snabbtåg och SJ Kust till Kust ) hade ingen betydelse.

Det tragiska i denna händelse är att man gjorde två fel:

Det första att man inte bjöd på fika som man är skyldiga då det är frågan om en biljett med enbart SJ-tåg med förevändning att man bokat om resenären till en annan operatör.

Det andra felet var att man snäste av en vänlig kund vilket man inte gör vare sig kunden har rätt eller fel.

Att tåget blev sent och att förbindelsen bröts är absolut inte SJs fel.

Men att hantera kunderna på ett korrekt och vänligt sätt – det är SJs ansvar.

3 svar to “Hur fel det kan bli hos SJ i Alvesta ?”

  1. Bengt Says:

    Om man inte känner till sina rättigheter enligt regelverket (1371 2007) så står man sig tyvärr ganska så slätt inför myndiga ”överhetspersoner” med bestämmarattityd..

    För oss som känner till reglerna är det bara att skicka in kvittot, en redogörelse för vad som hänt och hänvisning till 1371 2007

    Har också för mig att det står i ovan dokument att operatörerna skall samarbeta!

  2. Örjan Says:

    Ja, det är tyvärr många inom transportbranschen som behöver bli bättre på kundbemötande. Turligt nog så finns det även många som är utmärkta på detsamma!

  3. Mattias H Says:

    Orelaterat till detta. Men har ni en iphone så titta på http://www.biljettapp.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: