Hur tänker SJ här – Hur fel kan det bli ?

Skärmklipp

Ankommande södergående nattåg från Jämtland och övre Norrland anländer till Stockholm strax efter 06.00 men bistron öppnar numera först efter det dom flesta resenärerna lämnat tåget i Stockholm.

Tidigare öppnade man i så god tid att även resenärerna som stiger av Stockholm hinner får sig en frulle innan man ger sig vidare ut i storstaden.

En resenär som reste med nattåget från Åre frågade SJ om detta på Twitter och fick svaret

Tack för din synpunkt. Vi öppnar bistron kl 07.00 för att anpassa öppettiderna till ombordpersonalens arbetsschema.

Men är tågen inte till för resenärerna och inte för personalen ?

Självfallet skall personalens regelverk följas men svaret till kunden/resenären visar ett förakt på resenärerna som betalar personalens löner.

När Hotell Scandic Continental mitt emot Stockholm C tidigarelade öppningstiderna för sin frukost på helgerna till samma tidpunkt som vardagarna frågade jag varför man gjorde det och fick svaret – “Vi öppnar tidigare för våra gäster dvs kunder vill äta frukost då”.

Kunde inte låta bli att fråga om det inte var tungt att börja jobba så tidigt på helgmornarna och fick svaret – “Vi jobbar naturligtvis när våra gäster vill att vi skall vara på plats – så enkelt är det”.

Kanske inte så konstigt att SJ ligger i botten när man frågar svenska folket vilket förtroende man har för att SJ uppfyller sitt uppdrag. Förmodligen inte helt oförtjänt.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: