Lunchkryssning blev kaffe & macka på bussen

IMG_5877

I fredags var det dags för en lunchkryssning till Norrköping och det var med stor förväntan som jag bordade mitt bokade SJ SnabbtågStockholms C för att äta en god lunch/middag.

Innan dess hade jag varit på långpromenad i skogen och var verkligen hungrig och i absolut toppenläge för att njuta av Leif Mannerströms goda mat.

Men inte blev det någon mat alls.

Nu var jag i och för sig inte ensam för det var ingen i vår vag 2 som fick någon mat. Anledningen känner jag inte till men det kan bero på att man var kort om personal.

I alla fall väntade jag och väntade men ingen mat serverades.

Såg dock fram emot mat på returen för nu var jag verkligen hungrig men inte här heller blev det någon mat. Kanske var det ont om personal även på detta tåg för det var många ombord och väldigt stressigt.

Lite märkligt är det att det inte fungerar detta med mat för alla resenärer med Årskort Guld har mat inkluderad i biljettbokningen om man inte aktivt väljer bort det.

Så det borde vara så att man med automatik erbjuds mat när man viserar sig med årskortet. I alla fall borde en klocka ringa i personalens huvud.

Nu vet jag att det är flera andra resenärer med Årskort Guld som har samma erfarenheter och som mer eller mindre rycker på axlarna och har gett upp.

Visserligen får man utan diskussion ersättning när man reklamerar men det mättar inte just på tåget när man är hungrig.

I mitt fall blev det en kaffe och macka på busshållplatsen i Flemingsberg.

Kanske inte det man hade förväntat sig när man reser med SJ Snabbtåg 1 klass med bokad mat.

5 svar to “Lunchkryssning blev kaffe & macka på bussen”

  1. Henrik Says:

    Vis av erfarenhet så stiger jag aldrig på tåget hungrig eller utan medhavd mat. Risken för att SJ schabblar till en beställning av specialmat och inte kan leverera den beställda maten anser jag vara högre än vad det är roligt att äta deras uppvärmda mat.

  2. TobiasKalmar Says:

    Men hur kan det bli så fel? Det finns vad jag förstår en lista inför varje avgång med information om vilka som ska ha mat. Det kanske är det nya ”efterfrågestyrd bemanning” inom SJ som visar sin rätta sida nu, en personal mindre ombord, om det inte är mycket bokar i första klass…?

    • arskortguldsj Says:

      Tror att det är en kombination av dåliga beställningsrutiner och att man bemannar med bara en ombordare för två 1 klassvagnar som helt enkelt inte hinner med.

      Vid en tidigare resa när jag inte fanns med på resenärslistan med min mat och man ändå fixade mat var ombordaren rejält frustrerad över att listorna aldrig stämde och hela tiden fick avvisa just resenärer med årskort som förväntar sig att få den mat som man beställt och betalat för.

      Jag fick trösta henne att det inte var hennes fel och hon fixade mat åt mig ändå då hon hade en rätt över – tillsammans med en alldeles ypperlig service.

      • Jonas Says:

        +1

        Har märkt en extrem försämring de senaste två månaderna och ser också ett mönster av sopiga beställningsrutiner och underbemannade avgångar.

        Tycker också att det är märkligt att personalen inte reagerar vid uppvisande av biljett typ att ”aha, den här resenären ska ha mat”. Istället springer de till bistron och hänger där och kollar fejan.

  3. Lysfisken Says:

    Jag tycker verkligen det är tråkigt att höra sådant här och jag förstår egentligen inte hur det kan gå till.

    För personligen när jag har ”vagnen” som vi kallar det, har vi precis som nämnts här ovan listor på vem som skall ha mat, och när.

    Största problemet är för mig snarare att folk ofta bokar sent (tyvärr ingen spärr i systemet vilket i sig är fel) så att maten inte är levererad ombord.

    Sen är det bara att servera, och vid möjlighet, fråga kunden när maten skall serveras. (Inte alltid detta går pga många resenärer. Då är det vi som får bestämma när maten kommer)

Kommentera

