Nytt misslyckat test av Filmnet

image_thumb11

Jag har tidigare berättat att man inte kan se på Filmnet på tågen då Filmnet anser att tågen befinner sig i utlandet. ( Fortfarande kan man inte se på Filmnet på tågen )

Jag rapporterade felet till SJ och Filmnet och mycket tydde på att problemet fanns hos Filmnet och man skulle titta på problemet.

Men när jag idag testade mitt nytecknade abonnemang hos Filmnet på tåget kunde jag bara konstatera att det fortfarande inte fungerade.

Kanske inte världens största problem men intressant att SJ och Filmnet inte är helt ense om var tåget befinner sig – i Sverige eller utomlands.

3 svar to “Nytt misslyckat test av Filmnet”

  1. Olof Samuelsson Says:

    Problemet ligger helt klart hos SJ och att deras adresser ombord går via utländska servers. För den tekniskt kunnige så kan man lösa detta med en VPN tunnel med Svensk ip-adress. Men det skall självklart inte behövas. Verkar som SJ skyller ifrån sig eller så är det förmodligen någon som inte är särskilt insatt i frågan som uttalat sig på SJ. Filmnets filter har ett filter precis som många andra streaming-tjänster som blockerar att deras media brukas i andra länder pga upphovsrätt.

    • arskortguldsj Says:

      Jo det trodde jag också först men det lustiga är att när jag testade förra gången fungerade Netflix men inte Filmnet så antingen hade Filmnnet och Netflix olika lösningar för att blockera utländsk access eller så gör Netflix ingen kontroll alls.

      Nu har jag inget Netflixkonto längre då det bara var ett provabonnemang så jag kunde inte testa Netflix denna gång.

      Men märkligt är det i alla fall.

  2. Jonas Says:

    Problemet ligger säkert hos SJ som så mycket annat. Å andra sidan borde Filmnet ha intresse att deras kunder kan kolla film på resande fot, men det kanske har tagit stopp även där?

    Omvända förhållandet är ju när SJ skyller den dåliga mobiltäckningen ombord tågen på mobilbolagen. Så sant, men man kan ju undra vad SL gjort när de såg till att hela Stockholms tunnelbana fick täckning och vad SJ inte gjort i samma fråga.

Kommentera

