From idag har SJ inte längre dygnetruntöppet

IMG_8391

Fram till idag har man alltid kunnat nå SJ alla tider på dygnet även när SJs Kundtjänst hade stängt och då via ett direktnummer till SJs Trafikinformation. ( Tågresenärens viktigaste telefonnummer )

Visserligen är det få som behöver ringa SJ på natten men det har känts tryggt att man alltid kunna ringa om ersättningstaxin inte dyker upp eller nattåget kört sönder en växel mitt i natten.

I och för sig har SJ generösa öppettider på Facebook och Twitter ( 06.00 – 24.00 ) och den mesta informationen kan man få på SJs hemsida men ibland behöver man ha kontakt med någon när saker och ting inte fungerar som det skall.

I och med att SJ nu inte längre har öppet på natten är det som jag vet bara SL i Stockholm som har öppet hela trafikdygnet – något som jag anser alla operatörer skall ha.

Mer information om hur du kan kan nå SJ vid olika tidpunkter hittar du här ( Försäljning och kundtjänst ).

Men lite synd att man inte längre kan nå SJ dygnet runt – speciellt som man kör trafik hela dygnet.

Annonser

14 svar to “From idag har SJ inte längre dygnetruntöppet”

  1. Kent Says:

    Dåligt SJ! Jag är besviken. Det borde ingå i kundservicen.

  2. donkeyman Says:

    Jag reste i flera år regelbundet mellan Narvik och Örnsköldsvik. Vilket innebar nattliga anslutningar från Vännäs och Mellansel. När så Bothniabanan öppnade blev det mängder med taxi- och bussresor hit och dit när tågen inte gick. Och dessa resor startade normalt ”miss i nassen”.

    Med erfarenhet av hur dåligt SJ organiserade sina ersättningstransporter skulle jag vid flera tillfällen ha blivit akterseglad både i Umeå, Vännäs, Mellansel och Ö-vik om det inte hade funnits möjlighet att få snacka med någon levande människa som kunde ”ta action” när vare sig taxi eller buss hade infunnit sig.

    Det låter i mina öron väldigt dåligt att inte ha 24/7 service på ett företag som driver sådan trafik.

  3. Olof Antonsson Says:

    Teori: avreglering -> konkurrensutsatthet -> marknadsanpassning -> ”effektivisering”. SJ får varken fler eller färre passagerare = oförändrad marknadsandel iom den här typen av förändringar.

  4. Olof Antonsson Says:

    Addendum: vill minnas att jag helt nyligen såg att SJ dock förlänger telefontiderna för SJ-Prio-medlemmar på svart nivå.

  5. Token Says:

    Det borde vara en förutsättning för trafiktillstånd att man erbjuder kundservice per telefon under hela trafikdygnet.

    I England och Tyskland finns massor av plattformstelefoner (service point) med direktkoppling till kundservice. De fungerar bra, även när jag utnyttjat dem mitt i natten. De har också en larmknapp, jag tror att även denna fungerar. Visst har det funnits liknande telefoner i Sverige?

    • arskortguldsj Says:

      Håller med om att det faktiskt borde vara en förutsättning att man har kundservice per telefon under hela trafikdygnet.

      Något att kanske att lyfta?

      Ja, det finns faktiskt telefoner på en del ställen särskilt i Norrland och jag har faktiskt använt dom en gång. Man kommer då till Trafikverkets driftcentral som i alla fall har bra kontroll på själva tågen men kan naturligtvis inte hantera kundärenden.

  6. Mikael Says:

    Bra att du tar in reklam och hjälper företag att få ut sitt budskap. Tack.

  7. Mikael Says:

    Ok jag såg fel. Jag ber om ursäkt.

  8. jimmy Says:

    Verkligen tråkigt av SJ att ta bort kundservicen, jag hoppas att dom själva inser att det var ett dåligt beslut.

  9. gkjasklgjlas Says:

    Har du sett nästa stora försämring?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: