Slutfikat på X40/Dubbeldäckare


( Varuautomat på X40 – Läsarbild: Jonas S)

Enligt den välinformerade lokföraren håller SJ på med att montera ned kaffe- och varuautomaterna på X40 ( Dubbeldäckarna ).

Det har länge varit problem med automaterna som oftast varit avstängda så troligen har SJ nu gett upp och plockar bort dom.

Man får hoppas att SJ funderar på något alternativ för är det någon som resenärerna klagar på vad det gäller X40/Dubbeldäckarna är just bristen på mat och förfriskningar.

Så tar man nu bort kaffeautomaterna så blir nog resenärerna ännu mer besvikna.

För är det något som man gillar på tåg så är det att fika och äta medan man reser.

Källa: Slutfikat på X40

Annonser

9 svar to “Slutfikat på X40/Dubbeldäckare”

  1. Tomas Says:

    Suck. Ska det vara så svårt att få dem att bara fungera? Jag har hört att vibrationer från tåget gör att de går sönder, men det kan väl för sjutton inte vara ett olösligt problem?

    Men nä, ta bort dem istället, det är ju enklare. SJ i ett nötskal.

  2. Bengt Says:

    Skall det vara så ”svårt” att ta med en ”trillevogn” ombord?
    Man behöver inte dra runt den i tåget uppför trappor etc. utan kan ha den fast placerad i lämpligt utrymme.
    På ”här-o-där”-tågen mellan Gbg – Sthlm så kan man ju enkelt byta ”trillevog” och personal i Hallsberg!

    Det fungerar att ha ”trillevog” mellan Göteborg – Helsingborg (Ängelholm) i X31:orna så varför inte i ”sligsugarna” (X40)?

    • arskortguldsj Says:

      Finns även ”trillevogn” på sträckan Älmhult – Emmaboda.

    • Elias Says:

      Ett problem är att det inte finns någon (lämplig) plats ombord X40.
      Till och från de större stationerna, Et Vå Cst U Ör, sitter det ofta passagerare i fällsätena där automaterna finns. Bara att gå förbi en sådan rad i 200 blås kan vara nog så problematiskt (inget att hålla i) och du gör det nog inte så gärna med en rullväska.

  3. janrem Says:

    Slopa X40. Vansinnigt inköp från början till slut.

  4. Olof Antonsson Says:

    Minns jag inte fel är X40 från början inte avsedd för den typen av långfärdstrafik SJ nyttjar den till, snarare rör det sig om tågsätt avsett för typen pendeltågtrafik. Vill även minnas att det inte långt efter inköp blev diskussion i media om tillverkningsfel och t om att ta X40 ur trafik permanent. Tyckte dock att tågtypen fungerade helt ok de initiala sträckorna t ex Sthlm-Gävle, men blev mäkta förvånad när man plötsligt slopade det faktiskt uppskattade Intercity Gbg-Sthlm (över Örebro och Västerås), och istället satte in X40 på sträckan. Man diskuterar dock att införa ambulerande serveringsvagn ombord, dags att göra slag i saken månde.

  5. Jonas Says:

    En väldigt klassisk SJ-lösning som följer tidigare åtgärder för kaffemaskiner i bistron, skallrande glasväggar, ej fungerande dörrar och inte minst; bananer som blir övermogna. Man tar bort dem!

    Samma lösning föreslås även till kunderna då en kollega till mig i kontakt med kundtjänst fick svaret att välja andra resvägar än just tåget.

    Problemet?

    Hon tyckte det var tråkigt att man inte kunde ha kaffe på just ”bullerdäckarna” mellan Stockholm och Eskilstuna.

    Världsklass. Själv tror jag snart att man tar bort ”tyst avdelning”… Men det är bara en gissning.

  6. ミッコ Says:

    Då får man väl ta med eget kaffe i termos och egen plastmacka (slutar nog att åka förstaklass om kaffet som ingår tas bort)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: