Varm sommarresa i 1:a klass sovvagn

IMG_3743

Härom natten gjorde jag en “Robert” dvs gjorde spetsvändning med två nattåg så att jag på morgonen var tillbaka på utgångsorten dvs i mitt fall Stockholm C.

Uppresan gjordes med tåg 94 ( Stockholm – Narvik ) och nedresan med tåg 91 ( Luleå – Stockholm – Göteborg ) med vändning i Härnösand runt midnatt med väntetid på strax under timmen.

Om man gör en “Robert” så är det praktiskt om väntetiden vid vändningspunkten är runt timmen dvs inte för lång tid att vänta ( man missar ju nattsömn under väntetiden ) men inte för kort för att så att man missar vändningen.

Resan gick bra men tyvärr var luftkonditioneringen i min 1:s klass sovvagn ur funktion och det var olidligt varmt i vagnen.

Inte hjälpte det att öppna fönstret för det var varmt ute och det är omöjligt att sova i oljudet från vindbruset.

Så det var bara att duscha kallt och härda ut ovanpå sängen till dess var dags att stiga av.

På återresan åkte jag 2 klass sovvagn då det inte fanns någon ledig 1:a klassvagn på tåget.

I gengäld hade man i denna vagn ställt kylan på max och det var nästan rimfrost på sängstommarna av metall.

Så där fick jag vrida upp temperaturen till 20 grader, öppna fönstret för att få in lite värme, sätta på väggvärmen och bädda ned mig under dubbla täcken.

Men sedan sov jag gott – mycket gott.

Men är det inte märkligt att luftkonditioneringen inte fungerar i en 1 klass sovvagn?

Annonser

4 svar to “Varm sommarresa i 1:a klass sovvagn”

  1. sjguide Says:

    Vet en vän som i dagarna åkte upp till Kiruna med tåg 94 och hade egen 2a klasskupé- olidligt varmt då luftkonditioneringen inte funkade.

    Dessutom inget vatten i kupén och samtliga toaletter och dusch i vagnen ur funktion.

    Lite väl många fel på en resa man betalt 2000kr för kan tycka…

  2. Jonas Says:

    Varför?

    En kombination av dåligt underhåll och oengagerad personal.

    • arskortguldsj Says:

      För mig är det helt obegripligt att man kan skicka iväg vagnar utan fungerande AC.

      • Jonas Says:

        Personalen känner nog till det innan avgång, men vet att det ändå inte blir åtgärdat vid felanmälan. För att då inte ständigt bli påmind av att ens arbetsgivare struntar blankt i vad man anmäler så skriver man aldrig någon felanmälan.

        Fel; absolut – men högst mänskligt och bara ett kvitto på dåligt ledarskap där handlingen sedan efterföljs av konsekvensen av en surt blogginlägg som många läser, en tänkbar reklamation som belastar övrig organisation och en allmän bild som förstärker den ”typiskt SJ” attityd som tyvärr idag finns.

Lämna ett svar till Jonas Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: