ÅKGSJ gör en "klassiker" – Tack för det SJ! :-)

SJ 2000 på väg söderut passerar Södertälje Syd

I veckan hände det och jag gjorde "klassikern".

Satt på tåget hem från Katrineholm efter att ätit lunch då telefonen ringde och jag hörde min dotters förtvivlade röst i andra ändan.

Hon, sambon och dotterdotterns var på väg till Malmö för att gå på bröllop nästa dag och upptäckte i höjd med Lund att dom hade glömt finkläderna i hallen i villan i Bollmora.

– Kunde pappa tänka sig att åka och hämta kläderna och åka ned med dom till Malmö för att rädda bröllopet?

Självfallet ville jag hjälpa till och efter varit hemma i Bollmora och hämtat resegarderoberna satt jag på tåget ned till Malmö för att sedan efter att överlämnat kläderna åka nattåg hem.

Men då kom jag på den klassiska idén och stuvade upp resegarderoberna på hatthyllan ovanför plats 1 ( vid repeatern ) och sedan informerade jag ombordaren om mina planer.

Jag steg nämligen av redan i Södertälje Syd för att låta bagaget åka ensam till Malmö där det skulle hämtas av dotterns svärmor.

Det var viktigt att inviga ombordaren i planerna för det är lite giftigt att gå ombord på tåget nere i tunneln och hämta ut grejor då tåget skulle vidare till Köpenhamn och stannade på spår 2B.

Men allt funkade klockrent och grejorna kom fram.

Och hade man missat upphämtningen i Malmö hade vi även ordnat backup i Köpenhamn. :-)

Kanske inte helt enligt regelboken – men SJ fick i alla fall en ledig 1 klass biljett på nattåg 2 över att sälja och jag slapp att bara transportåka till Malmö och tillbaka.

Tack för det SJ!

3 svar to “ÅKGSJ gör en "klassiker" – Tack för det SJ! :-)”

  1. Hans Says:

    Kul att det löste sig så bra. Alltid undrat om det använts på ett mer utstuderat vis? Är ju inte så svårt att sätta in väska på Sthlms central och låta någon hämta den i Gbg tex.

    Tänker också på
    smuggling. Innan EU var det väl tullkontroll mellan Danmark och Sverige? Bara att ställa det som skulle smugglas i en annan kupé och vid kontroll inte kännas vid det.

    • Johan Lindberg Says:

      Det görs fortfarande tullkontroller på Öresundstågen då och då. Allt som oftast brukar personalen gå omkring med eller utan hund, när de är utan hund så frågar de vad man har för bagage så de kan identifiera eventuella ensamresande väskor.

      • Hans Says:

        Låter bra att att det sker vissa kontroller. Fast blir rätt riskfritt för den smugglande. Men godset blir han ju av med i alla fall

Kommentera

