Problem med SJs bankutbetalningar av restidsgarantier

Min bank SEB som väntar på SJs utbetalningar

När SJ betalar ut kompensation för restidsgarantier kontant sker det i första hand till ett bankkonto som resenären anger.

Undantagsvis sker utbetalning med utbetalningskort.

Problemet med utbetalningar till bankkonto är att det då inte framgår vilket ärende utbetalningen avser utan utbetalningarna är helt "anonyma".

I och för sig är det inte något större problem men det uppstår bekymmer när utbetalningarna uteblir för då vet man inte vilka ärenden som betalats ut och vilka som saknas – bara att det saknas utbetalningar.

Det hela kompliceras av att beloppen är standardiserade och i mitt fall antingen är på 179 eller 80 kronor så det finns ingen möjlighet att matcha utbetalningarna med ärendena.

Just nu saknar jag 13 utbetalningar på sammanlagt 1.347:- enligt nedan.

1-372985**** 179
1-405205**** 179
1-405396**** 179
1-308379**** 179
1-314901**** 90
1-405205**** 90
1-405396**** 90
1-308379**** 90
1-308379**** 90
1-308379**** 90
1-308379**** 90
1-309792**** 90
1-309792**** 90

Men hur vet jag att det är dessa ärendenummer då?

Det vet jag inte men jag gissar det för pengarna skall enligt SJ betalas ut 2 – 5 arbetsdagar efter beslut och inga utbetalningar har skett 2 veckor efter det att jag fick utbetalningsbesluten.

Varken jag eller SJ vet vilka ärenden som betalats ut och vilka som saknas – bara att jag vet att det saknas utbetalningar.

Nu får jag reklamera att jag inte fått några pengar och säkert löser det sig förr eller senare även om det blir ett grannlaga kontrollarbete för SJ för att hitta felen.

Men lite märkligt är det att man inte helt enkelt skickar med ärendenumret när man betalar ut ersättningen – då hade det inte varit några som helst problem att hitta ärendena som saknar utbetalningar.

9 svar to “Problem med SJs bankutbetalningar av restidsgarantier”

  1. sjguide Says:

    En annan märklig sak är varför man behöver ange kontouppgifter om man söker ersättning för en resa betald med priopoäng.

    • arskortguldsj Says:

      Har aldrig funderat på detta men intressant – mycket intressant.

      En annan sak som jag funderar på är hur man kan undvika bankutbetalning överhuvudtaget.

      Jag menar om man inte har alternativt inte vill ha bankutbetalning utan utbetalning med avi – hur tar man sig förbi det alternativet?

      Har du eller någon annan något tips?

  2. Johan Lindberg Says:

    Senast jag reklamerade så angav jag mitt kontonummer men fick ändå ett svar där man skrev att man skulle skicka ett utbetalningskort. Extra irriterande då jag bor i Danmark och bara kan lösa ut utbetalningskorten när jag reser till Sverige.

    • arskortguldsj Says:

      Ja, just detta med utbetalningskort om man bor i utlandet kan verkligen bli knepigt.

      Bankutbetalningar är saklöst smidigast men vad jag saknar är referens till vilket ärende utbetalningen avser.

      Utbetalningskort fungerar i och för sig också – men då måste man ju bo eller ofta komma till Sverige.

      Tack för synpunkten . . .

      • gjsakljgal Says:

        Enligt EU-direktivet ska man på begäran få restidsersättning kontakt. Kan man inte kräva av SJ att SJ skickar sedlar och mynt i ett kuvert?

        Vissa banker (åtminstone Nordea) tar emot utbetalningskort per post så att man inte behöver banken. Om man postar utbetalningskortet i utlandet krävs dock ett frimärke.
        https://www.nordea.se/Privat/Vardagstj%C3%A4nster/Konton+och+betalningar/Utbetalningskort/1207772.html?WT.svl=mega-menu_vardagstjanster_advice_los-in-utbetalningskort

      • arskortguldsj Says:

        Vad man avser i EU-direktivet med kontant att man inte behöver acceptera värdebevis/presentkort eller liknande utan man skall få ersättningen i reda pengar.

        Vad det gäller utbetalning kan man antingen få pengarna insatta på svenskt bankkonto eller som utbetalningskort ( men jag vet inte hur man styr till utbetalningskort om man inte har svenskt bankkonto eller vill ha utbetalningskort men jag skall ta reda på det och återkomma ).

        Hur man gör om man befinner sig/bor i utlandet vet jag faktiskt inte heller men är en intressant fråga som jag skall försöka ta reda på.

        Kanske inte så mycket till svar – men intressanta frågor som jag skall följa upp och återrapportera om och som jag tackar för.

      • jkgljalkda Says:

        Problemet är att vissa betalformer som till exempel checkar och utbetalningskort fungerar dåligt om man inte har något bankkonto eller är bosatt i rätt land. Det kan inte vara meningen att man ska behöva betala en bankavgift på 2000 kr (som t.ex. Nordea tar ut för att behandla många utländska checkar) bara för att få ut sin restidsersättning på 100 kr från ett utländskt järnvägsbolag.

        DSB låter folk ange utländska kontonummer (men kräver IBAN-kod som främst används i Europa, Mellanöstern och Afrika men saknas för t.ex. ryska och amerikanska kontonummer), men kräver senare på formuläret att pengarna antingen skall betalas ut till ett ”nemkonto” vilket kräver danskt personnummer eller att man får en fribiljett för en till resa på samma sträcka.
        https://www.dsb.dk/kundeservice/efter-rejsen/rejsetidsgaranti/dsb-basis-rejsetidsgaranti/elektronisk-ansogning/?Secure=true

        Om man använder pappersformuläret (http://www.dsb.dk/global/pdf/blanketter/rejsetidsgaranti_basis_2011-1.pdf), finns det inget fält för att ange vilket kontonummer man vill ha pengarna till, men däremot står det inget om att bankkontoinsättningen måste gå via ett ”nemkonto”, bara att den utländske turisten måste ange sitt danska personnummer.

      • gkajlkgaj Says:

        Problemet med avgifter för utländska banktjänster är eventuellt löst. Enligt artikel 17 i EU:s förordning 1371/2007: ”Ersättningen av biljettpriset får inte minskas genom avdrag för transaktionskostnader, till exempel avgifter, telefon- eller portokostnader.”

        Alltså: Om den danska banken tar ut en avgift för att lösa in ett svenskt utbetalningskort, bör man kunna tvinga SJ att betala denna avgift. Om SJ skulle hävda att man kan lösa in utbetalningskortet gratis i Sverige, borde man kunna svara med att det kostar pengar att åka från Danmark till ett svenskt bankkontor och att SJ därför måste bekosta denna resa.

      • arskortguldsj Says:

        Helt korrekt och ett viktigt påpekande.

        Därför är utbetalningskorten som man löser in i Sverige provisionsfria dvs det kostar inget att lösa in dom vilket många tror ( inklusive butikspersonalen ).
        Dock framgår det av utbetalningskorten och kassaregistren drar ej heller ingen provision.

        Men din kommentar om betalning till utlandet är viktigt – alla utbetalningar skall vara provisionsfria vilket är logiskt då man helt enkelt skall ha pengar för biljetter tillbaka i handen – helt utan avdrag.

Kommentera

