Hur får man upp syltförpackningen?

Hur får man upp syltförpackningen?

Idag när jag åkte en kortare tur för att äta lunch var det strul med ugnen i 1 klass så man fick ta varmrätten – idag pannbiff – till bistron och värma den där.

På väg tillbaka från bistron tåg ombordaren med sig en syltförpackning med motiveringen att "det skall vara lingonsylt till pannbiff".

Då jag älskar lingonsylt blev jag mycket glad över detta men jag fick omedelbart problem – Jag fick inte upp förpackningen!

Jag trodde att man skulle öppna genom att lyfta täckfolien från plastbägaren i det övre vänstra hörnet vid "Ö-et".

Hade förväntat mig att täckfolien redan var separerad lite så man kunde greppa den och riva av den – men det var den inte.

Hur jag än letade hittade jag ingen möglighet att öppna förpackningen så jag tog den med mig hem men inte heller hemma lyckades jag öppna den.

Till slut fick jag sticka hål på folien med hjälp av en grillkniv och nådde slutligen sylten.

Tyvärr var det flera timmar för sent men lingonsylt är alltid gott.

Men skall man inte kunna öppna förpackningen utan att sticka hål på täckfolien med en grillkniv?

9 svar to “Hur får man upp syltförpackningen?”

  1. jgklja Says:

    Jag hade samma problem i bistron för några veckor sedan när jag skulle hem från Hamburg med X2000 från Köpenhamn. Väldigt irriterande.

  2. Mikko Says:

    Jag använde mitt fickverktyg för att öppna förpackningen

  3. Markus Says:

    Jag satt typ 5 minuter innan jag lyckades få upp min, det går att få isär den i det fyrkantiga hörnet genom att komma mellan dem om man har naglar och flyt kom jag fram till.

    Man borde dock kanske fråga tillverkaren av förpackningen hur de tänkt..?

  4. Bosse Says:

    Har en liten hopfällbar konservöppnare (från 50-talet) i plånboken. Den har räddat mig många gånger. Klarar faktiskt handelns pansarförpackningar med relativ lätthet.

  5. tobias Says:

    Är det inte bara så, att man ”knäcker” översta vänstra hörnet, så lossnar plastfolien. Det fungerade bra på 523 och 538 igår.

    • arskortguldsj Says:

      Säkert så men det förutsätter att det finns en ”brottsanvisning” så att detta är möjligt.

      Men finns det inte det är det i stort sett omöjligt att få upp förpackningen.

  6. Håkan B Says:

    Nja, det här är kanske ändå inte så ologiskt. Många såna här förpackningar brukar ha en liten textsnutt ”Öppnas här”, den här verkar sakna den texten, då är det logiskt att anta att man ska ta med sig förpackningen hem och öppna den där.
    Apropå förpackningstexter, alla har sett texten ”Denna sida upp”, nån gång på 80-talet såg jag för första gången texten ”Andra sidan upp”, den som kom på det borde få nobelpriset i logistik.

Kommentera

