Låg ersättning för olidligt varm sovvagnsresa

Värdecheck 50:-

Häromdagen en varm dag åkte jag 1 klass sovvagn norrut och kunde direkt konstatera att luftkonditioneringen var ur funktion inte bara i min kupé utan i hela vagnen.

Försökte att öppna sovvagnsfönstret och temperaturen sjönk en aning men inte mycket.

I gengäld steg ljudnivån till oanade höjder och det var som att sova i stålvalsverket i Domnarvet.

Med andra ord inte mycket sömn pga olidlig temperatur och dån utifrån från vagnsboggierna.

Jag reklamerade resan och fick som kompensation en värdekupong på 50:- vilket inte är mycket.

Det är inte för pengarnas skull som jag reagerar – jag klarar mig utan pengarna – men det är ett tydligt bevis hur lågt SJ själva värdesätter sina egna produkter.

Att en förstörd resa 1 klass sovvagn bara är värd en värdekupong på 50:- – är SJs egen bedömning av produkten 1 klass sovvagn är värd.

Det är bekymmersamt att SJ sätter så lågt värde på sina egna premiumprodukter.

4 svar to “Låg ersättning för olidligt varm sovvagnsresa”

  1. Robert S Says:

    Är det ett vanligt problem? Det var samma fel på den förstaklassvagnen jag åkte med i slutet av juli upp till Boden. Besvärande varmt långt in på natten men jag har ännu inte brytt mig om att reklamera den för jag lyckades inte hitta någon uppgift om att luftkonditionering utlovas i första klass.

    Men man kanske borde reklamera ändå…

    • arskortguldsj Says:

      Nja, vagnen har AC ( det är dom stora kylbafflarna i taket ) och den skall fungera på samma sätt som toan och vattnet i kranarna.

      Denna gång gjorde den inte det och då reklamerade jag.

      Lycka till med din reklamation.

  2. tobias Says:

    Det var väl i underkant, med 50 :- . Hela resan borde vara brukligt. Har du koll på hur SJ resp Norrlandståg ersätter kring resa?

Kommentera

