Otydligt om rökning på perronger på Stockholm C

 Rökruta på ett ställe och askkopp på ett annat  

På perrongen till spår 10 ( och på en del andra ställen på Stockholm C ) har Trafikverket som ansvarar för perrongerna markerat särskilda rökrutor en bit bort från utgångsdörrarna vilket är en alldeles utmärkt idé.

På detta sätt slipper man passera en klunga av rökare alldeles utanför utgångsdörren som i alla fall under vinterns försöker stå så när dörröppningen som möjligt för att dra nytta av den utströmmande varma inneluften.

Men om man nu har gjort rökrutor på perrongen – varför har man då askkoppar längs med hela perrongen.

Massvis med askkoppar längs med perrongen

Och varför extra många askkoppar alldeles vid dörröppningen.

Extra många askkoppar alldeles vid dörröppningen

Är det bara jag som tycker det är tokigt?

Annonser

5 svar to “Otydligt om rökning på perronger på Stockholm C”

  1. tobias Says:

    Det finns en eu-lag som reglerar rökning på stationer. Är det en sluten station, som typ Malmö C, så får man inte röka, annars är det fritt fram att nyttja tobak var man vill på öppna ytor. Även den svenska tobakslagstiftningen är utformad, på så sätt att förbud inte kan utfärdas utomhus.

    • arskortguldsj Says:

      Så man kan inte förbjuda rökning på perrongerna?

      Det skulle innebära att Trafikverket kan sätta upp hur många rökrutor som helst på perrongerna men man kan inte förbjuda folk att röka var man vill – så länge det är utomhus.

    • jgakjgla Says:

      Vad menas med ”sluten station”? Menar du att alla perronger (1-10) vid Malmö C är rökfria, eller gäller detta bara spår 1-4?

  2. tobias Says:

    Jag hade lite fel kring Malmö C, det är fritt fram att röka på plattformen vid spår 5-10, banhallen räknas inte som ett slutet rum, däremot har miljöförvaltningen i M tillsammans med Jernhusen tagit ett initiativ till att sätta upp skyltar som visar rökning förbjuden även vid dessa spår, i ett försök att hålla rökarna borta. Det håller dock inte lagmässigt. Spår 1-4 är rökfria.

  3. Jonas Says:

    Kompetensen i denna fråga verkar inte vara den bästa på Jernhusen. Detta oavsett om det håller lagmässigt eller det faktum att man inte kan montera ner ett antal askkoppar. Vad tänker man med? Ingenting?

    Kanske dags att ta in extern konsultation i denna specifika fråga och ytterligare öka bolagets redan skenande kostnader?

    Årskort Guld SJ har ju redan den ack så viktiga fotodokumentationen klar, så varför inte kontakta honom?

    Tips från coachen. Gratis dessutom.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: