SJs bokning nu mycket stabilare

image

Sedan drygt en månad tillbaka har SJs bokningssystem blivit allt mer stabilt och fungerar nu i stort sett utan problem.

Visserligen har bokningen vare nere under kortare tider och vid ett tillfälle under en lite längre tid. Men när bokningen är uppe så fungerar den nu väldigt bra.

Tidigare sk SOA-problem som innebar att man var tvungen att göra om bokningar upp tio gånger innan man lyckades komma igenom har helt för svunnit.

I sällsynta fall får man meddelandet "SOA-fel" men det är bara att klicka bort felmeddelandet och fortsätta bokningen som om ingenting hänt.

Eftersom jag skrivit mycket tidigare om problem med bokningen är det både viktigt och kul att kunna återkomma och berätta att den nu fungerar alldeles utmärkt.

3 svar to “SJs bokning nu mycket stabilare”

  1. Jonathan Says:

    Jag har råkat ut för ett ”nytt krångel” som uppstått nu efter sommaren…

    Om jag försöker boka en ToR resa Sthlm-Linköping (i mitt fall oftast 523 + 542) så får jag varje gång ett felmeddelande på returresan som påstår att ”Resenären har redan har en reserverad plats under denna tid, se [bokningsnr] rad 1”. Om jag däremot bokar returresan först och sedan utresan så går det bra. Lite märkligt…

    Jag har felanmält till SJ, får se vad dom svarar.

  2. gkjaljalkgasd Says:

    Vad är ett ”SOA-fel”?

    För några år sedan hade jag ett annat problem: jag skulle boka en biljett till nattåget från Stockholm till Malmö, men det gick bara att boka damkupé på nätet. Till slut fick jag istället gå till SJ:s resebyrå i Uppsala och köpa biljetten där istället. Annars tycker jag att SJ:s bokningssystem brukar fungera när jag själv ska använda det, även om det ibland får upp konstiga resealternativ.

    • arskortguldsj Says:

      Vet ej vad ett SOA-fel egentligen är men det går inte att slutföra bokningen genom att betala biljetten om man tex har årskort.

      Det verkar för mig som om bokningssystemet tappar kontakten med kunddatabasen. Resultatet är att man är tvungen att göra om hela bokningen.

      Inte så sällan får man göra 5 – 10 försök innan man kommer igenom.

      Men nu är det fixat.

Kommentera

