EU-dom om ingen möjlighet till friskrivning gäller retroaktivt

Stockholm C- Stationsavla

I förra veckan kom Europadomstolens dom angående tågoperatörernas möjlighet att friskriva sig för att ge ut ersättning vid oväntade händelser sk "force majeure". ( Europadomstolens dom har nu kommit – Om ersättning vid Force Majeure )

Domen förtydligade att tågoperatörerna inte har någon som helst möjlighet till friskrivning och att ersättning för restids skall ges i alla lägen utan några undantag.

Eftersom det inte är frågan om någon ny lag utan förtydligande av redan gällande lag inställer sig därmed frågan om detta även gäller retroaktivt dvs även för förseningar som inträffat före domen och som eventuellt tidigare avslagits av operatörerna.

Jag ställde frågan till Konsumentverket som inom några timmar svarande att " . . . Domen torde ses som ett förtydligande av gällande rätt. . .    " dvs gäller retroaktivt.

Samtidigt bekräftade SJ samma sak

Domen har retroaktiv verkan. Kunder som före den 1 juli fått avslag på restidsgarantiansökan, med hänvisning till force majeure, kan alltså återkomma och med stöd av domen göra gällande rätt till ersättning. Ersättning betalas då ut enligt nivå i EG-förordningen." ( Robert Westerdahl, SJs chefsjurist )

Så nu är det bara att ta fram alla gamla ärenden och börja om igen.

Tack Tobias för info om SJs ståndpunkt i frågan.

10 svar to “EU-dom om ingen möjlighet till friskrivning gäller retroaktivt”

  1. By Says:

    Vad jag kan se i några av mina avslag kan jag inte se att SJ hänvisar specifikt till force majeure. Är ”Tåget försenades i huvudsak pga problem med strömförsörjningen.” att anse som att SJ avslagit pga force majeure? Eller är problem med spåret force majeure?

    Sen tycker jag att det verkar konstigt att om SJ har tolkat en lag fel och därmed gett sina kunder fel beslut men att det är vi som resenärer som måste göra om våran ansökan för att få rätt ersättning. Det borde SJ kunna göra en körning på och sedan ”fixa till”. Men det skulle väl kosta SJ för mycket eftersom jag tror att många ger upp och inte söker igen.

    • arskortguldsj Says:

      Hoppas jag kan reda ut detta för dig.

      Ersättningen från SJ omfattar dels en högre ersättning om det är SJs fel som betalas ut i form av värdebevis och som träder in redan efter 30 minuters försening dels EU-ersättningen som alltid betalas ut kontant efter först 60 minuters försening och max 50%.

      Är det spårfel är det inte SJs fel och då betalar man bara ut enligt EU-regelverket och först efter 60 minuters försening.

      Sedan har SJ tidigare friskrivit sig från att betala ut ersättning enligt EU-regelverket vid vissa händelser med hänsyn till Force Majeure tex vid kopparstälder, olyckor etc men detta ogillas av EU-domstolen då möjlighet till friskrivningar aldrig har funnits i regelverket.

      I ditt fall skall du – ha och får säkert – ersättning enligt minst EU-regelverket om du var minst 60 minuter sen.

  2. By Says:

    Tack, jag ska prova några avslag igen och se hur det går 😉

  3. Olof Antonsson Says:

    Jag fick nyligen en längre nattågsresa á 2500kr ersatt helt och hållet, detta då SJ betraktade resan som ”onyttig” eftersom jag till följd av uppstådd försening ej nådde resans mål utan nödgades återvända hem. Förseningarna (sammanlagt ca 8h) berodde på a) översvämingar b) nedriven kontaktledning (av godståg), ingetdera vilket rimligen kan tillskrivas SJ. Jag var därför lika förvånad som tacksam när man meddelade mig om ersättningen. Översvämning kan jag placera under rubriken force majeure, men knappast kontaktledningskrånglet.

  4. By Says:

    Det blir intressant och se hur detta funkar i och med Simone/Judas-stormen

  5. kgsjlkajlksga Says:

    Har EU kommenterat något om hur pass lätt det ska vara att hitta uppgift om vart man ska vända sig för att ansöka om restidsersättning? En sak är att man har rätt att få den, en annan sak är att kunna ansöka från första början.

    Exempelvis är Öresundståg väldigt rörigt. Har man resplusbiljett, måste man veta i vilket län förseningen uppstod (se Resegarantin – Resplus ).

    Hur många resenärer håller koll på sådant? Långväga resenärer kanske inte ens vet var länsgränserna går.

    Vad händer om förseningen uppstår i etapper på olika sidor om länsgränsen?

    Om man har periodkort eller kontantbiljett verkar det dock enkelt (med undantag för SJ:s årskort med resplustillägg för vilket instruktioner saknas).

    • arskortguldsj Says:

      Tack! Intressanta frågeställningar som jag inte direkt vet svaret på men som jag skall kolla upp och återkomma om.

    • arskortguldsj Says:

      Nu har jag kollar och det står tydligt i EU-regelverket att man kan vända sig till valfri operatör som står på biljetten.

      Sedan är det upp till den operatör som får reklamationen att sortera ut vem som skall ta i det.

      Du behöver sålunda inte fundera vem du skall kontakta – det räcker med första bästa.

      Sedan är det en annan sak att det säkert gå snabbare om man väljer den som rimligtvis skall betala ut ersättningen – men vet du inte det behöver du inte reda ut det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: