Trafikverket – Varför mobbas nattågen?

Inga nattåg på stationstavlan så långt ögat kan nå
Inga nattåg på stationstavlan så långt ögat kan nå

Skulle i morse ta en av mina favoritturer med 91:an från Stockholm C till Hallsberg för att sedan återvända med 624.

Men väl nere på Stockholm C alldeles för tidigt på morgonen kunde jag inte hitta några nattåg på stora stationstavlan.

Varken 91:an fanns som ankommande eller avgående ( 06.40 ). Ej heller 2:an syntes till som ankommande nattåg.

Undrade om jag hade missat någon trafikinfo om att nattågen var inställda idag men kunde inte komma på någon rimlig anledning till detta.

En snabb koll hos damerna inne hos SJ bekräftade att tågen gick som vanligt och var i tid.

Detta stämde och 91:an rullade in på tidtabell med sitt svarta extralok och efter en stund satt jag i bistron Blåbäret med en kopp kaffe, ett ägg och smörgås.

Men väl framme i ett regndisigt kunde jag konstaterade att mobbningen av nattågen fortsatte för tåget var även denna gång inte skyltat på spår 2.

Inte heller i Hallsberg skyltades tåget
Inte heller i Hallsberg skyltades tåget

Och då är nattåg 91 ändå ett "riktigt" tåg som man så att säga inte kan negligera med sina två lok, en massa vagnar och en restaurangvagn dekorerad med blåbär.

Så Trafikverket – Varför mobbas nattågen?

Annonser

15 svar to “Trafikverket – Varför mobbas nattågen?”

  1. Olof Antonsson Says:

    Stod för någon vecka sedan i skymningen på ett duggregnigt Boden C tillsammans med ca 30 andra individer som även de väntade på en dygnslång resa söderut med nattåget.

    En minut innan avgång fanns avgången fortf. ej skyltad varken på ljustavlor eller tv-skärm inne på stationen. Rädslan för att inte kunna ta sig till arbete eller studier i tid måndagen efter spred sig, men det kanske mest absurda var att det ej gick att nå SJ, som ju besparat bort kundtjänst utanför kontorstid.

    Ej heller det nattåg som skulle avgå söderut ca 3h senare var skyltat. Vi var i princip mitt ute i obygden och visste inte om eller när vi skulle kunna ta oss vidare eller om eller när det var läge att söka upp övernattning.

    Kom dock i sista stund på att medlemskap på svart nivå hos SJ Prio medger utökad åtkomst till kundtjänst, och fick därefter raskt glädjande reda på att vårt tåg var på väg. I samma stund jag fick det positiva beskedet i luren dök det datoriserade automatiska utropet upp i högtalarna, och avgången på ljustavlorna, så jag misstänker att kundtjänst kanske ringt trafikverket eller vem som nu ansvarar för utrop/ljustavlor.

  2. Joel Says:

    Kan informera Er som inte vet om det så är trafikinformationen för sj:s tåg tillgänglig på internet, appar dygnet runt samt på telefon mellan kl 6-24 vilket är utanför kontorstid?. 0771 757575 tonval 3. Och skulle man ha problem med något som går under ”övrig information” så väljer man tonval 6 som har öppet dygnet runt- kan användas t.ex. Om tåget är försenat på natten och en ersättningstaxi inte står vid stationen som var beställd enligt ombordpersonalen.

    • Olof Antonsson Says:

      Tack, märkligt att varken jag eller mina medpassagerare hittade dit. Undrar dock om tonval 6 och 7 i likhet med tonval 0 är obemannade/röststyrda? Om så är fallet går ju t ex ej taxibeställlning.

    • arskortguldsj Says:

      Möjligheten att nå SJs Trafikledning efter mellan 24.00 och 06.00 försvann den 1 juni. ( From idag har SJ inte längre dygnetruntöppet )

      Man hänvisade till SJs sociala kanaler Facebook och Twitter mellan 06.00 och 24.00.

      Jag tyckte att det var tokigt att man inte kunde nå SJ om tex en ersättningstaxi inte kommer som man står ute i obygden mitt i vinternatten och väntar på.

      Fick ingen reaktion på detta vilket jag tyckte var märkligt för kör man trafik dygnet runt som SJ gör måste man även ha en dygnetruntöppen kundtjänst/trafikledning som tex SL i Stockholm har.

  3. Olof Antonsson Says:

    Innebär allt ovanstående att det inte finns en levande själ att ringa kl 24-06? (Jag har inte möjlighet att kontrollera föreslagna tonval 6 och 7.)

  4. Joel Says:

    Alltså är denna länk inte uppdaterad: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=8752&a=69902&l=sv. ??
    Vill bara flika in att tågkompaniet kör t.ex. tåg efter kl 16.00 på söndagar men ingen kundtjänst är öppen. Så det finns värre exempel.

  5. gklsjlajglksa Says:

    Stod nattåget med på http://www6.trafikverket.se/Trafikinformation ? Om man söker på tågnummer borde väl åtminstone något visas?

  6. Robert Andersson Says:

    Undrar om det inte är en person som måste ge informationen manuellt.

    Hittade en informationsfilm:

  7. InfoStockholm Says:

    Trafikverkets skyltar har precis genomgått ett systemskifte i omgångar. I övergångsperioden har det (naturligtvis) dykt upp vissa problem. Det sista systemet för den här gången driftsattes natten till igår, varför en del problem med skyltningen fortfarande kan uppstå. Dessvärre är tåg med dygnsöverskridande tidtabell några som drabbats värre än andra.
    Å min arbetsgivares vägnar beklagar jag det inträffade, men tror att vi snart kan komma med tydligare information än tidigare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: