Incident i Katrineholm som kunde gått riktigt illa

     Den arge berusade mannen upptäcker fotografen
Den arge berusade mannen upptäcker fotografen

I veckan var jag på ett av mina besök i Katrineholm och gick in i väntsalen för att vänta på mitt tåg tillbaka till Stockholm.

Redan när jag kom in noterade jag den berusade mannen som pratade argt och högljutt med antingen sig själv eller någon annan fiktiv person.

Efter en kortare stund och efter det han kastat ölburk omkring sig gick han fram till en ung kvinna som även hon väntade på ett tåg och antastade henne lätt men hon satt kvar för förmodligen vågade hon inget.

Då stämningen blev allt mer hotfull lämnade dom flesta resenärer väntsalen med undantag för några storväxta resenärer som trots allt vågade stanna kvar.

Då jag märkte att mannen blev allt mer horfull tog jag fram min kamera och började filma vilket han snart upptäckte och närmade sig mig och snart hade jag hans arga ansikte rakt framför mig.

Jag vet sedan tidigare besök i Katrineholm att dom berusade och hotfulla resenärerna uppfattar min kamera som provocerade så reaktionen var väntad.

Mannen besinnade sig dock och trots att smockan hängde i luften och jag var beredd på en smäll – hände ingenting.

Mannen lämnade därefter väntsalen och drog sig ned tunneln under spåren. Men trots att jag satt kvar i väntsalen hörde jag och alla andra honom tydligt hur han gormade och skrek argt nere i tunneln under spåren.

Nu var det bara några minuter kvart innan mitt tåg skulle komma så jag gick ut på plattformen för att vänta in tåget.

Då upptäckte jag mannen komma släntrande över som starkt trafikerade spåren med blicken fäst på perrongen på andra sidan spåren utan någon kontroll på om det kom några tåg.

På väg ut på spåren utan koll på eventuella tåg
På väg ut på spåren utan koll på eventuella tåg

Blicken fäst på andra perrongen
Blicken fäst på andra perrongen

Just då kom det inte några tåg med trafiken på spåren är intensiv och det mellanliggande spår 2 används för genomfart av både godståg och snabba fjärrtåg.

IMG_4301
Inte lätt att gå i makadammen om man är rund under fötterna

Till slut nådde han perrongen på andra sidan spåren där han föll för att sedan efter försök att resa sig upp stapplade in i väntsalen.

Ojsan , så ramlade man
Ojsan , så ramlade man

Nu gäller det att ta sikte på väntsalen och bänken där inne
Nu gäller det att ta sikte på väntsalen och bänken där inne

Då kom just mitt tåg på spår 1 och det var dags att stiga om bord så vad som hände sedan vet jag inte.

Men väl ombord visade jag bilderna jag tog av mannens spårvandring för ombordaren och kommenterade att dom hade tur som inte kom någon minut tidigare.

Den trevliga som ombordaren tog direkt kontakt med SJs trafikledning och förmodligen fick den berusade mannen transport till en säkrare plats.

För en påkörning en fredagseftermiddag i Katrineholm med blockering av trafiken på både södra och västra stambanan är inget höjdare.

Nu gick allt bra och tack vara ombordarens rådiga ingripande undveks fortsatta spårspring och trakasserier av resenärer i väntsalen – i alla fall för denna gång.

5 svar to “Incident i Katrineholm som kunde gått riktigt illa”

  1. Klas Says:

    Tragiskt. Bra att du skriver om det här. Många är varje dag rädda på stationerna. A lag och kriminella gäng har tagit över.

    • arskortguldsj Says:

      Även om det var frågan om en trasig medmänniska sopm absolut inte har det lätt så är det tragiskt att ordningsproblemen på

      Katrineholm C är så svåra att resenärerna tvingas lämna väntsalen och söka ”skydd” utomhus.

      Speciellt när man ger sig på unga flickor som inte har möjlighet att försvara sig.

  2. Bengt Says:

    Själv skulle jag ringt 112 och begärt tågtrafikledningen för ”spårspring”!

  3. By Says:

    Jag hoppas att jag läst detta inlägg både fort och fel. Men om du och några storväxta resenärer ser att en ung kvinna blir antastad (även om det är ”lätt”) och inte reagerar, då borde ni skämmas.

    ”…gick han fram till en ung kvinna som även hon väntade på ett tåg och antastade henne lätt men hon satt kvar för förmodligen vågade hon inget.”

    • arskortguldsj Says:

      Nja, det är alltid lite knepigt att veta vad man skall göra i en sådan här situation.

      Är det en pågående kränkning så är det ofta helt klart att man skall ingripa.

      Var det en snabb övergående sådan kan man vålla mer skada än nytta genom att ”ingripa” då det kan upplevas som provocerande.

      Nu försvann mannen efter det han uppmärksammat min kamera så det hela löste sig i alla fall på ett smidigt sätt.

      Men det är alltid svårt att veta vad man skall göra när situationen upplevs mer som stökig än hotande.

      Ibland gör man rätt och ibland blir det fel – men denna gång löste det hela sig i alla fall.

Kommentera

