Resa i utkyld sovvagn

Reste inatt med SJ Nattåg i 1:a klass sovvagn mellan Malmö och Stockholm.

Noterade redan när jag gick ombord att det var kallt i vagnen men trodde att det berodde på att loket inte var tillkopplat och att därför tågvärmen inte var inkopplad.

Inte heller ventilationen fungerade så det var lite dålig lukt i kupén.

Hämtade ytterligare ett täcke från överslafen och försökte somna om under alla täckena och med kläderna på.

Till slut somnade jag trots allt . . . .

Väl framme i Stockholm var det är dags att fräscha upp sig.

Men ack, inget varmvatten i kranen eller duschen.

Men frukosten på Radisson Blu Royal Viking Hotel smakade alldeles utmärkt – och värmde rejält.

Och innan frukosten passade jag på att fräscha upp mig toaletten – med mycket, mycket varmvatten.

7 svar to “Resa i utkyld sovvagn”

  1. Niklas Says:

    Dåligt SJ! Jag tycker det här händer dig gång på gång. Varför blir det aldrig bättre?

  2. gsjaklgjalksg Says:

    Trist! Jag hade samma problem härom året när jag skulle åka med X2000 från Østerport till Stockholm: värmen var trasig och golvmattan dyngsur. Dessutom var det i februari och väldigt kallt utomhus. Lyckligtvis var sätet bredvid mitt ledigt fram till någonstans i Småland, så jag kunde ta fram och krypa ner i sovsäcken jag hade med mig till Danmark.

  3. Peter Says:

    Skandal. Hoppas SJ vaknar av ditt reportage.

  4. janrem Says:

    En trevlig resenär resande med ett kort som får duga
    men vad är detta….. här är kallt som i en enslig stuga
    här gäller att goda råd finna
    med ett guldkort har man ju allt vinna
    ty med detta, man gratis en trevlig medresenär kan bjuda
    med trevligt samkväm börjar sedan värmen att sjuda.

  5. Peter Says:

    HA HA! Bra Janrem!

  6. Michael DK Says:

    En liten haiku om samma sak 😉

    SJ nattåg två
    Frostig första klass kupé
    Ska’ de va’ så här?

  7. Thomas Råden Says:

    Jag hadde samma upplevelse upp till Norrland. En intressant iaktagelse när jag vaknade på morgonen var att tåget stod stilla och det var kraftig isbildning på insidan av fönsterramen och delar av fönstret. Någon sa att det var minus 37 grader utanför och ett svårt lokfel. Då började jag tänka på hur lång tid det skulle ta innan det skulle bli samma temperatur inne i kupen. En något stressande tankegång, men värmen under täcket blev en lugnande upplevelse. Det sägs att sovvagnarna från 80 talet inte är så välisolerade.

Kommentera

