Test av specialmat: Fläskkotlett med schalottenlökssky

Test av specialmat: Fläskkotlett med schalottenlökssky

Vi fortsätter testerna av den nya specialmaten i 1 klass SJ Snabbtåg  ( Nya trerättersmenyer i 1 klass from 30 september ).

Vi fortsätter med en glutenfri rätt – Fläskkotlett med schalottenlökssky

Här har ni menyn:

1. Räksallad med kronärtskocka och rökig paprikavinegrette
2. Fläskkotlett med schalottenlökssky och stekt potatis
3. Fruktsallad

Detta är vad jag tyckte om rätterna när jag såg menyn:

Förrätten verkar vara samma som i meny 4 och säkert väldigt god.  Fläskkotlett är kanske inte så spännande men aldrig fel. Och fruktsallad – Tja, kanske lite brist på fantasi.

Och detta tyckte jag om menyn när jag fick tillfälle att testa den:

Räksallad med kronärtskocka och rökig paprikavinegrette såg trevlig ut och räkorna var fräscha men jag tyckte inte att det smakade gått. Kanske är jag var vid en krämig dressing till räkorna och Leif Mannerström är expert på sådana. Men här var det en lite smaklös vinegrette som gjorde det svårt att äta upp dom rikliga räkorna.

Fläskkotlett med schalottenlökssky och stekt potatis var både trevligt upplagd och riklig och smakade gått. Jag saknade lite lingon eller ännu ännu hellre svartvinbärsgelé men man kan alltid få lite lingon om man ber om det ( eller hämtar i bistron ). En mycket god rätt med andra ord.

Fruktsalladen var även denna gång alldeles utmärkt.

Betyget blir 4 gafflar av 5 möjliga men det var nära att det bara blev 3 gafflar.

Den lite tråkiga förrätten drog ned betyget men räddades av dom rikliga och fräscha räkorna.

Kommentera

