Att missvårda ett varumärke – 1 klass på SJ Regional

SJ Regionaltåg X40/Dubbeldäckare i HAllsberg ( Arkivbild )
( Arkivbild )

Häromdagen åkte jag Södertälje Syd – Stockholm med SJ Regional och när jag steg ombord på tåget noterade jag att det var packat.

Eftersom jag reser på 1 klassbiljett tänkte jag att det förmodligen fanns plats i 1klass men där var det fullsatt med mest skolungdomar.

Vid viseringen tog jag upp att det var fullt i 1 klass vilket ombordaren verifierade så jag fick stå hela vägen in till Stockholm.

Nu står jag ut med att stå den korta sträckan som tar drygt 20 minuter men jag funderade på hur SJ missköter sitt varumärke 1 klass – särskilt på SJ Regional.

Skillnaden mellan 1 och 2 klass på X40/Dubbeldäckarna är

Internet Nej, finns gratis i hela tåget.
Fritt kaffeNej, borta sedan ett år tillbaka
Tidningar Nej,, har aldrig sett några
Bättre platsNej, det är samma konfiguration i 1 och 2 klass.
Större chans till ledig platsNej, då resenärer som inte får plats i 2 klass sitter i 1 klass

Så enda skillnaden är priset – och att man får stå trots att man löst 1 klass biljett.

Jag vet att det inte alltid är på detta sättet på alla avgångar men det finns sällan något som är så viktigt att vårda – som just ett varumärke.

Och 1 klass är ett varumärke som SJ tyvärr missköter på SJ Regional då skillnaden är – enbart priset.

10 svar to “Att missvårda ett varumärke – 1 klass på SJ Regional”

  1. Olof Antonsson Says:

    Jag kan numera uppskatta X40 under mycket korta resor under trafiktider med låg beläggning. Möjligheten att sitta på andra våning är en trivsam omväxling, och björkinteriören i vagnarna är ljus och behaglig.

    Man skall dock komma ihåg att det inte rör sig om en tågtyp varken avsedd eller lämpad för den typ av trafik SJ idag låter den trafikera. Jag citerar Wikipedias X40-sida: ”Tågsätten konstruerades för dagspendling i Mälardalen och kringliggande regioner.”

    Att trafikera X40 Gbg-Sthlm, en sträcka på närmare 5h, utan möjlighet till ens dryck är katastrofalt i detta tågsätt vilket som du mycket riktigt påpekar vid stor beläggning upplevs mycket, mycket trångt. Jag är fortfarande inte helt övertygad om att man därtill ej strider mot EU-regelverk i vilka ju t ex tillgång till mat och dryck i förhållande till en tågresas tidslängd regleras.

    Vad gäller 1:a klass ombord rör det sig mycket riktigt som du påpekar om en ”akademisk” 1:a-klass. SJ har ju dock med stor framgång urvattnat 1:a-klassbegreppet de senaste åren. Jag uppmanar alla att resa 1:a-klass hos Blå Tåget eller Tågab och uppleva skillnaden.

    • Joel Says:

      Olof, vad anser du om att åka med Swebus mellan Stockholm och Göteborg som tar 7h utan möjlighet till servering? Till SJ:s försvar så är detta ett regionaltåg och inte intercitytåg eller snabbtåg.

      Ett företag inom resebranchen vill använda sin flotta så mycket som möjligt eftersom annars tjänar man inga pengar. Dessutom är tåglägena begränsade. Det står klart och tydligt att det inte finns någon servering på tåget samt att huvudtanken tror jag är att resenärer ska åka mellan Stockholm och Västerås,Örebro, Hallsberg alternativt Västerås,Örebro med omnejd till Göteborg.

      Sen att folk väljer regionaltåget till Göteborg från huvudstaden får de stå för. De får vad de betalar för och bör vara väl medvetna om vilken service som tåget erbjuder! SJ försökte ju t.o.m att stoppa möjligheten att köpa biljetter på den sträckan och tågen, men fick stor kritik för detta.

      Min åsikt är att de som reser mellan Stockholm och Göteborg via Västerås/Örebro tar platser för de pendlare som åker inom Mälardalen åtminstone kvällstid. SJ försökte hjälpa de men en snabb lösning, men de som reser mellan de två största städerna stoppade detta trots att det går Snabbtåg varje timma (jag vet att det alternativet är dyrare men det går även intercitytåg).

      • Olof Antonsson Says:

        Joel, för att svara på din första fråga förstår jag din utgångspunkt, men jag tror att skillnaden är att när gemene man bordar en (långfärds)buss, är det med vetskapen om att det inte kommer att finnas någon servering ombord, då det enligt allmän erfarenhet inte erbjuds sådan ombord på bussar av förklarliga skäl. Tågresa på en restid på nära 5h mellan landets två största städer är dock något annat. Här har man historiskt erbjudits åtminstone kioskservering ombord.

        Om det är SJ:s avsikt att ”SJ Regional” i högsta möjliga mån bör trafikeras endast av t ex pendlare mellan kortare sträckor, är det skäligt att kommunicera detta tydligt till sina kunder. Jag tror dock att detta är spekulation från din sida och har svårt att tänka mig att en tågaktör vill utestänga kunder vissa sträckor, särskilt då detta knappast kan anses rimligt ur avkastningssynpunkt.

        Min uppfattning är rent krasst att SJ köpte grisen i säcken med X40 och sedan dess har gjort snarare mindre än mer lyckade försök att söka implementera tågsättet i alternativa sammanhang.

    • Joel Says:

      Olof, det är inte en spekulation från min sida då det skrevs bl.a. följande artikel : http://www.dn.se/ekonomi/sj-resenar-sjukaste-jag-varit-med-om/ Men numera går det att köpa genomgående resor igen. Jag minns också att det funnits en restaurangvagn tidigare då sträckan trafikerades med SJ Intercitytåg. Dock slutade dessa trafikeras på denna sträcka för 3 år sedan. Självklart ska man inte kasta av resenärer men de ska helst resa med ett annat tåg till Göteborg. När jag reser mellan Stockholm och Västerås så vill jag kunna få sitta. Jag har ingen möjlighet till att köpa platsreservation (förutom 1klass), men det har de som reser till Göteborg och därmed anser jag att de tar platser från oss som reser på de kortare sträckorna – det tåget är till för!

      Kan hålla med om att X40 inte är SJs bästa tåg, men de körs för personer som ska resa 2-3 timmar. Sen tycker jag faktiskt är tydliga när det gäller att det inte finns någon servering på tåget, vilket kan/bör läsas vid köp samt på tavlan vid spåret tåget kommer avgå ifrån. Alternativt kan man förtydliga detta genom att man måste trycka på en knapp att man är medveten att det inte finns någon servering innan man betalar för biljetten.

      Ha en fortsatt trevlig kväll!

  2. Jonas Says:

    Rättelse! Glöm inte glasväggen!

    Ombord X40 så har endast 1 klass en exklusiv glasvägg som delar upp 1 klasslandskapet i två exklusiva enheter. Endast en helmanuell dörr med förnicklas handtag (infällt i glaset) sammankopplar genomgång mellan enheterna och ger dessa ett lugn som du knappast hittar någon annanstans.

    Detta är en mycket uppskattad glasvägg som blivit mycket uppmärksammad av resenärerna (Årets Glasvägg 2005, 2006 och 2011). Själva väggen är för övrigt täckt av ett polarvitt rutmönster av okänd konstnär.

    • Olof Antonsson Says:

      Ironi!

      • Jonas Says:

        Nja… Glasväggen finns allt där för att höja premiumvärdet på SJs i sammanhanget fantastiska produkt. Du hittar den definitivt inte i 2 klass.

        Känns exklusivt.

        Men ännu bättre var det vid starten av X40 trafiken, då även nackskydden i papp hade en diskret text ”1 klass” i tryck. Ögonen tårar sig när jag minns denna höjdpunkt i X40 tioåriga historia.

        Kanske denna exklusivitet införs åter i den kommande konkurrensen på spåren? Tror det skulle ge en tydlig signal att SJ verkligen satsar på 1 klass. Nya försäljningsdirektörer har lovat det, ungefär samtidigt som man stängde ner helgtjänsten för Affärsresor.

  3. jgalkjgal Says:

    1 klass-resenärer har väl tillgång till SJ:s lounge i Stockholm och Göteborg, även om man åker med regionaltåg? Enligt https://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=20847&a=152528&l=sv ska man även få frukost på vissa tåg.

    Enligt https://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=224&a=69117&l=sv (där svenska tågresor av någon anledning marknadsförs med bilder på utländska stationer) står det att 1 klass-resenärer får Internetuppkoppling under resan. Underligt att detta anges som något som är exklusivt för 1 klass-resenärer i och med att även 2 klass-resenärer får detta.

  4. Jonas Norström Says:

    Kontaktade SJ kring just detta häromdagen och frågade helt enkelt vad skillnaden mellan 1kl och 2kl var. Efter några iterationer fick jag detta svar:

    ”Hej Igen Jonas

    Vi har fått ungefär samma svar av vår affärs/utvecklingsavdelning som du redan fått av oss förut på twitter.

    Så här svarar dem:

    ””Hej,

    vi är medvetna om att det inte är någon skillnad mellan första och andra klass på dubbeldäckarna men det finns ändock ett behov av olika klasser. Resenärer som gör valet att resa i första klass gör det då man upplever att man köper sig en lugnare miljö.
    Vi har inga planer i dagsläget på någon förändring av förstaklass konceptet på dubbeldäckarna.””

    Med vänliga hälsningar
    Mikael Sjöberg
    SJ Socialamedier”

  5. Mattias C Says:

    Som på Öresundståget med andra ord (fast där finns det några danska magasin att läsa och klädeln på stolarna är annorlunda)

    Ändå betalar jag 400kr extra varje månad för att få åka där 🙂

Kommentera

