Fortsatt stora problem med SJs bokning för årskortsresenärer

"Ett okänt fel har uppstått"
"Ett okänt fel har uppstått"

Sedan några veckor och efter en helguppgradering har det varit stora problem för mig och andra årskortsresenärer att boka.

Man får antingen "SOA-fel" ( vad det nu är ) eller "Okänt fel" vilket inte på något sätt är mer förklarande.

Ibland går det att genomföra bokningen trots felmeddelandena men oftast går det int eller så fastnar bokningen helt.

Och har man riktigt otur har bokningen hängt sig så att man inte kan göra nya försöka att boka då den tidigare bokningen blockerar "tidsfönstret" då man inte kan göra flera bokningar under samma tid.

Felet har anmälts till SJ ett otal gånger och jag tror att man försöker lösa problemet.

Men hittills har man misslyckats och bara 1 av 3 bokningar går att genomföra.

Samma problem uppstår när man bokar via mobilapplikationen.

Där fastnar man oftast i betalningen då man efter att tryckt på "Betala" kommer till samma skärm igen. Försöker man betala igen kommer hela tiden tillbaka – i alla oändlighet.

Felen har funnits tidigare i olika omgångar men man har då lyckats åtgärda dom – men nu är vi snart inne på en månad när man inte kan boka.

Och allvarligast är kanske att gäller resenärer som åker och bokar mycket.

Sedan kan undra hur man kan tillåta helt oförståliga felmeddelande som "SOA-fel" och "Okänt fel" till slutkund.

Hoppas att SJ snart kan fixa så att bokningen fungerar – även för frekventa resenärer med årskort och reser mycket.

Annonser

3 svar to “Fortsatt stora problem med SJs bokning för årskortsresenärer”

  1. Daniel Says:

    Hej! Detta med oförståeliga felmeddelanden är verkligen irriterande men som en person i ”IT-branschen” så kan jag dock ändå ha en viss förståelse att de ibland uppstår. Det finns ju nästintill oändligt många kombinationer att mata in i bokningssystemet och det är svårt att ta höjd för alla fel som kan uppstå.

    ”Okänt fel” är för det mesta den sista utposten i programmeringssammanhang och är helt enkelt till för att fånga upp fel som inte kunnat kännas igen bättre av den bakomliggande koden.

    SOA-fel är lite mer specifikt och handlar troligtvis om att bokningstjänsten inte kan hantera just den konfiguration som du väljer i din bokning. SOA i dessa sammanhang står för ”Service Oriented Architecuture” och avslöjar alltså att bokningssystemet byggts upp mha olika ”tjänster” som kan anropas genom bokningssystemet. Tjänster som t.ex. boka biljett, avboka biljett, sök tågnummer osv… I en av dessa tjänster blir det alltså något fel när du försöker boka men det har du ju redan upptäckt 🙂

    (Obs! Jag har inget samröre med vare sig SJ eller leverantören av bokningssystemet så detta är mest vilda spekulationer baserat på mina begränsade kunskaper inom området)

  2. jkljaglas Says:

    Fungerar det bättre om du bokar per telefon eller hos SJ:s resebutik?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: