Problem med att åka från Arlanda C

SJ 3000 på Arlanda C ( Arkivbild )
( Arkivbild ) 

Häromdagen hade jag problem med att åka med SJs tåg från Arlanda in till Stockholm.

Jag hade tänkt att åka med ett snabbtåg från Sundsvall in till Stockholm vilket är lite extra knepigt då man normalt inte får åka denna sträcka om man inte – som jag – har årskort.

Därför är det viktigt att man innan man stiger ombord tar kontakt med tågpersonalen på perrongen och visar sitt årskort så att dom vet att man inte tänker "tjyvåka".

Så även denna gång men när jag skulle gå ombord stoppades jag av bistromannen.

Jag hänvisade till att jag hade viserat mitt årskortet hos ombordaren på perrongen som stod bakom mig men fick trots detta inte stiga ombord.

Envis som jag är trängde jag mig ombord i alla fall ( lite sporrad av SJs kundtjänst att inte acceptera dumma beslut ) då jag trots allt hade biljett och viserat den-

När jag sedan skulle köpa en smörgås i bistron förklarade bistromannen att den var stängd – och kanske var den det.

Men det var första gången som jag vägrades köpa en bistrosmörgås på den sträckan.

Å andra sidan var det också första gången på mycket, mycket länge som jag vägrades åka sträckan Arlanda C – Stockholm trots godkänd och viserad biljett.

11 svar to “Problem med att åka från Arlanda C”

  1. Peter Says:

    Statliga bolag klarar inte av servicen. Bryr sig inte om sina kunder. Individen kränks dagligen av staten.Tack för att du står på David sida mot Goliat. Tack för att du bär frihetslågan vidare.

    • nsslan Says:

      Är du på riktigt?

    • Axel Says:

      Det gäller inte bara statliga företag. Ägare spelar ingen roll. Det gäller alla företag som är så stora att de anställda inte hör vad ledningen tänker.
      En anställd som inte har servicekänsla eller kan tänka runt hörnet kan förstöra de bästa föresatser.

  2. Axel Says:

    Ibland händer det att företag låter andra företag sköta en del av servicen. Då vill det till att entreprenören vet vilka regler som gäller och vilka områden de ansvarar för.

    Kan det vara så att tågbolaget SJ låter någon annan firma sköta maten? Och att de inte får utbildning i annat än mat.

    En förklaring kan också vara (men ingen ursäkt) att tillfället du beskriver är ett undantagsfall, som en kortfattad biljettutbildning inte gått ner i detalj på.

    Och när du säger att du visst får kliva på ska vederbörande titta noga i sin taxehandbok, innan han avfärdar dig.

    Hur som helst läge för en reklamation.

  3. Jonas Says:

    Vilket snyggt sätt att behandla en årskortsresenär. Årets serviceledare?

  4. Elias Says:

    Bistron brukar väl stänga efter Arn? I alla fall på södergående IC-tåg!

    • arskortguldsj Says:

      Exakt!

      Men det var innan vi lämnande Arlanda. 🙂

      Ingen stor fråga egentligen men antingen vill man ge service eller så vill man inte – och gång ville man inte.

      Första gången på säkert 100 men någon gång skall det ske.

      Men i mitt minne glädjer jag mig åt alla andra 99 då man överträffar mina förväntningar.

  5. Joel Says:

    Tror inte du får åka denna sträcka oavsett om du har årskort eller ej. Det grundar jag i följande länk: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=226&l=sv Där det bl.a. står följande: ”Reser du med årskort gäller samma regler som för övriga resenärer gällande på- och avstigande vid stationer som enligt tidtabellen endast stannar för påstigande respektive avstigande.”

    • arskortguldsj Says:

      Nja, informationen om denna nya regel och inskränkning har inte kommunicerats till årskortsresenärerna ( lite i linje med att man inte informerar om just försämringar och inskränkningar utan bara förbättringar ) utan har bara dykt upp på hemsidan.

      Dessutom har inskränkningen tillkommit under löpande avtalsperiod och kan vara tveksam ur avtalssynpunkt.

      Oaktat detta hade jag innan jag steg på tåget visat årskort och legitimation för tågansvarig på perrongen och på vänlig förfrågan fått lov att gå ombord varefter jag gick steg på tåget.

      Sedan är denna inskränkning som tillkommit skapat väsentlig irritation hos många årskortsresenärer och finns med som punkt 13 på den lista över förslag till förbättringar som SJ begärt av mig och fått för övervägande. ( Nu är listan med förbättringsförslag för SJs Årskort klar )

      Som jag ser nu så har inget hänt och SJ kan ha sina skäl för detta.

      Nu var detta ett extremt undantagsfall och jag har både innan dess och framförallt efteråt fått den allra bästa service från all personal på alla linjer vilket njuter av på varje resa.

      Sedan dess har det – trots regeln – aldrig varit något problem att vare stiga på eller av på stationer där detta inte skulle vara möjligt.

      Om detta beror på att personalen inte känner till regeln, vill vara snäll mot mig eller tycker att regeln är tveksam vet jag inte.

      Det enda jag vet att detta var ett undantagsfall som på inget sätt påverkar med fortsatta resande med SJ där jag njuter av god service från tågpersonalen.

Kommentera

