I Flen tog internet på tåget slut

Potten snart slut i höjd med Flen
Potten snart slut i höjd med Flen

Sedan en tid tillbaka erbjuder SJ fritt internet på sina SJ Snabbtåg ( SJ 2000 och SJ 3000 ) samt dubbeldäckarna X40.

Detta är en efterfrågad tjänst som säkerligen uppskattas av många resande som vill kunna arbeta eller bara roa sig med sina datorer, surfplattor eller telefoner.

I alla fall har det varit efterfrågat på sociala medier där man hänvisar till att andra operatörer och långfärdsbussar har fritt internet.

Fritt internet finns även på Jernhusens stationer vilket kan rekommenderas. ( Nu fritt WiFi på Jernhusens stationer )

Det fria internettet har möjliggjorts tack vare att SJs tåg nu uppgraderats till 4G och Telia byggt basstationer längs med stambanorna.

Men i och med att internet blivit tillgängligt för alla resande har SJ ansett sig nödgad att begränsa tjänsten till 200 Mb per resa vilket räcker bra för att kolla mail. facebooka och surfa lite på Aftonbladet men tar snabbt slut när man börjar titta på strömmande fil/TV.

Åkte själv häromdagen Stockholm – Katrineholm som är en resa på cirka en timme och då tog min "pott" slut i höjd med Flen efter det att jag råkat kolla ett filmklipp från just Aftonbladet.

– Men vad är då problemet – det är ju gratis och någon gräns måste man sätta?

Jo tidigare ingick internet i 1 klassbiljetten eller i Svart Prio dvs man hade betalat ( eller i fallet med Svart Prio förtjänat det genom flitigt resande ) och då var det frågan om fritt surfande under hela resan.

Men nu har man begränsat surfande även för 1 klass resenärererna som betalat premiumpris för att just få tex fritt internet.

Nu betalar man för samma tjänst – men får bara 200Mb.

Så just dom som betalar extra för sina biljetter får numera en sämre och mer begränsad service.

Kan man inte ge dessa resenärer tex fri pott eller i alla fall en större pott – dom har ju trots allt betalt för en premiumtjänst?

Jag har pratat med SJ om just detta och man kan tyvärr inte ge vissa resenärer en större pott eller fritt internet under hela resan.

Skälet är att i och med att man släppt internet fritt på tåget är efterfrågan så stor att kapaciteten inte räcker till för mer än 200 Mb per resenär och resande – detta då den totalt tillgängliga bandbredden trots all är begränsad.

Så för resenärer som betalat extra för 1 klass innebär det fria internettet på SJs tåg en försämring – hur konstigt det än kan låta.

Undrar om det var så det var tänkt – En god tanke som slår lite snett för dom som reser mycket och betalat lite extra.

Annonser

18 svar to “I Flen tog internet på tåget slut”

  1. Jonas Says:

    Det ”snygga” i sammanhanget är att SJ fortfarande marknadsför tjänsten som ett exklusivt tillägg i 1 klass.

    Fascinerande att man inte ens klarats av att lansera en sådan här – egentligen bra – nyhet utan att stöta sig med de resenärer som reser och betalar mest.

    I min värld är det rätt enkelt: Varför inte till exempel 400 Mb med en 1 klassinloggning?

    Men då måste man till och börja med att lyssna på förslag, råd och ett och annat tips som resenärer inkommer med.

  2. UPA Says:

    Och nerräkningen av förbrukade Mb går för mig av någon anledning mycket snabbare på SJ än hos Telia! Kanske medvetet?

    • Jonas Says:

      Lustigt att du skriver det.
      Har fått exakt samma intryck.

      Skulle i så fall passa väl in på SJs ambition att utlova någonting, sätta en tydlig etikett hur mycket detta löfte är värt och sedan totalt skita i saken.

    • Robert S Says:

      Jag satt en stund och kollade lite på det där (reser precis nu) men nedräkningen tycks stämma ganska bra jämfört med den trafik som redovisas av ifconfig över wlan på min linux-laptop.

      Däremot gissar jag att själva kartbilden, med tågets framfart drar en hel del i sig. Kan det vara så att ni hade den i bakgrunden medan ni surfade?

      • arskortguldsj Says:

        Har du koll på hur mycket ”kartbilden” drar.
        Ja, jag hade den uppe.

      • Jonas Says:

        Intressant, Robert – tack.

        Jag vill nog minnas att jag hade kartbilden uppe i de fallen jag tyckt att det ”drar väl mycket”.

      • Robert S Says:

        Nej, jag kollade aldrig vad kartbilden drar så exakt, men jag noterade att det försvunnit 6 MB direkt efter att jag klickat lite i kartan. Men det kanske är som SJ:s representant skriver längre ner här att datakonsumtionen är mer beskedlig om man låter den vara som den är.

  3. Petter Essen Says:

    Hej,

    Jag heter Petter Essen och jobbar på SJ, med ansvarar för vår internet ombord-tjänst. Jag förstår att man kan uppfatta surfpotten som negativ, om man tidigare kunnat surfa helt utan begränsning på internet ombord.

    Vårt mål är att hela tiden göra internet ombord-tjänsten bättre. Under 2013 har vi genomfört två förändringar som tillsammans gjort tjänsten både snabbare och stabilare. Den ena är den stora 4G-uppgraderingen av alla fordon. Den andra är surfpotten. Vi har tidigare fått väldigt mycket kritik för att internet ombord varit både instabilt och långsamt. Befogad kritik. En del i problematiken har varit att ett fåtal, helt obegränsade, användare snabbt gjort av med all bandbredd. Då blir uppkopplingen dålig för alla. Även de som (försöker) förbruka mycket bandbredd får en dålig upplevelse. Det här har både gällt och drabbat resenärer i 1 klass, årskortskunder och SJ Prio-medlemmar på svart nivå. Så även om surfpotten är en ny begränsning för våra största kunder, så är det en begränsning som skyddar våra största kunder från en dålig uppkoppling p.g.a. att någon annan av våra största kunder gör av med all bandbredd.

    När surfpotten är slut så begränsas hastigheten till 0,5 Mbit/s. En hastighet som i våra tester, och vid mina egna resor, räcker för t.ex. film från Netflix eller SVT Play. Det är också en högre och fr.a. stabilare hastigheten än man ofta fick med det gamla internet ombord-systemet. Därför hoppas jag att även våra största kunder kommer att uppleva att internet ombord är en bättre, enklare, snabbare och stabilare tjänst än vad vi kunnat leverera tidigare. Genom ytterligare utbyggnad av 4G och förbättringar av systemet ombord hoppas vi kunna fortsätta att öka den totala kapaciteten för tåget. Därför kommer vi kontinuerligt att se över både surfpott och hastighetsbegränsning för att förhoppningsvis kunna öka båda.

    Några ord om frågor som dykt upp bland kommentarerna:

    Vi har verkligen försökt hitta och ändra alla ställen där vi kommunicerar internet ombord som något unikt för 1 klass. Har vi missat något så är vi väldigt tacksamma för påpekanden. Kontakta oss via någon av vägarna som presenteras här: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=21402&l=sv . Eller maila mig direkt på petter.essen@sj.se.

    Vi har testat det här systemet ombord under drygt 6 månader innan lansering. Vi har testat olika storlek på surfpotter och hastighetsbegränsningar. Vi har testat lika stora potter och olika stora potter i 1 och 2 klass. Vi har genomfört tekniska mätningar av prestanda och subjektiva tester av teståkare. Vi har genomfört enkäter och intervjuer med resenärer både i 1 och 2 klass under våra tester. Vi har haft en mailadress och en twitter-tag för feedback som presenterats på testtågen. Vi har följt spontan feedback som kommit på SJs Facebook-sida och Twitter-konto. Vi har fått väldigt mycket bra feedback från våra kunder. Bl.a. den att en dubbelt så stor surfpott i 1 klass fortfarande gör att en resenär i 1 klass spontant känner att surfpotten är en ny, dålig begränsning, samtidigt som den ökade totala belastningen som den dubbla surfpotten innebär faktiskt gör tjänsten sämre. Det upplägg vi lanserade med den 14/11 var det som fått bäst kritik av våra kunder. Det är en svår balansgång – surfpott och kapacitet. Vi måste fortsätta att förbättra mobilnät och ombordsystem för att successivt kunna öka båda. Under tiden måste vi hitta den bästa balansen.

    Nedräkningen av förbrukade MB har alltid stämt med våra mätverktyg under tester. Vi vill självklart att det ska stämma. Slå gärna en signal till supporten för internet ombord på 0771-75 75 98 och berätta vilket mätverktyg som visar en annan förbrukning än ombord.sj.se, så får vi testa och åtgärda om vi har något som är fel.

    Kartsidan på ombord.sj.se drar enligt våra tester 3-4 MB/timme om man bara låter den vara på i bakgrunden utan att klicka på den. (Dock kan det ju finnas andra bakgrundsprocesser som är igång på ens dator som drar megabyte, utan att man klickar på något.)

    Vänliga hälsningar,

    Petter Essen, SJ

    • Jonas Norström Says:

      Om den uppdaterade tjänsten fungerar så bra som den beskrivs – då är det en klar förbättring av den levererade tjänsten. Sedan kan jag tycka att det är snålt tilltaget med MB, speciellt för långa resor.

      Men, det är en klar försämring av den tjänst SJ marknadsfört, sålt och tagit betalt för. SJ har inte sålt Internet ombord som ”det kanske funkar lite ibland” och fritt Internet hela resan har varit en viktig del i 1kl-konceptet. Denna försämring blir tyvärr steg mot nedmontering av 1kl (på dubbeldäckarna finns nu inga skillnader kvar alls mot 2kl).

  4. tobias Says:

    Man kan väl fortfarande surfa, efter det att ”surfpotten” tagit slut? Hur fungerar hastigheten då?

    • Jonas Says:

      Tobias: Man kan fortfarande surfa när potten tagit slut, men det är i ytterst begränsad omfattning. Jag brände min pott på hemvägen idag (tog 20 min på SVT Play) och sedan var det trögsurf som gällde.

      Dock skulle jag vara väldigt försiktig att skriva som ovan att man kan sitta och titta på strömmande film non-stop på SJs tåg. Det stämmer inte och vem som helst kan kolla det nästa gång man åker tåg.

      Vidare så måste man ha missat målgruppen ”största kunder” rätt rejält då åtminstone jag nog hört mer sura frågor än glada tillrop när man även inom detta ämne tar bort en exklusiv tjänst från 1 klassutbudet. Men det är klart; 1 klass försvinner ju snart.

  5. skjglak Says:

    Som årskortsresenär kan du väl göra flera bokningar på samma tåg, t.ex. Stockholm-Flen och Flen-Katrineholm, och på så vis få en ny pott på 200 MB i Flen?

  6. Christer Says:

    Väldigt dåligt att 1 klass försvinner.
    Först internet, sen 1 klass… Vad blir kvar?

    /Christer

  7. Mikko Says:

    4G och bara 200MB tycker jag är lite snålt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: