Test av specialmat: Kryddig gryta med linser och aprikos

Kryddig gryta med linser och aprikos

Vi fortsätter testerna av dom nya trerättersmenyer i 1 klass på  Snabbtåg med specialmaten som finns som vegetarisk och glutenfri med två rätter av varje typ. ( Nya trerättersmenyer i 1 klass from 30 september ).

Nu har turen kommit till den andra vegetariska rätten ( Den första testades här – Test av specialmat: Indisk gryta med vildris ) men nu är det – Kryddig gryta med linser och aprikos – på menyn.

1. Vegetarisk Rödbetssallad
2. Kryddig gryta med linser och aprikos
3. Fruktsallad

Detta är vad jag tyckte om rätterna när jag såg menyn:

Lite svårt att greppa vad som egentligen serveras. Men fruktsallad är alltid OK och gillas av mig.

Förrätten Vegetarisk rödbetssallad är väldigt vegetarisk ( vad är en icke vegetarisk rödbetssallad ? ) och innehåller skivade rödbeter och morötter i en lag. Smakar OK och väldigt nyttigt. Gott? Tja, det är säkert nyttigt i alla fall.

Huvudrätten Kryddig gryta med linser och aprikos ser kanske lite tråkig ut men samkar alldeles utmärkt. Har ätit rätten flera gånger och jag gillar den – och den har verkligen sting så den är inte barnvänlig men gillas högt av mig som inte är riktigt ung.

Efterrätten Fruktsallad är kanske lite fantasilös men eftersom jag älskar fruktsallad så slinker den alltid ned. Men ibland längtar men efter lite hackade hasselnötter och vispgrädde med en skvätt konjak till . . . 

Denna vegetarisk meny är verkligen god och rekommenderas till er som åker tåg ofta och vill ha något annorlunda.

Mitt betyg blev 4 gafflar av 5 möjliga och en 5:a för att den är så nyttig.

2 svar to “Test av specialmat: Kryddig gryta med linser och aprikos”

  1. tobias Says:

    Du får nog putsa ditt julsilver lite, för inte var det mycket ”sting” i den rätten, och var fanns aprikoserna? Linser, tomat och morot. Nothing else.

    • arskortguldsj Says:

      Först skall du ha rätt i att även jag saknade linserna.
      Nämnde för ombordaren som serverade rätten att jag saknade lite bönor eller liknande som skulle kunna göra rätten lite ”matigare”.

      ”Men det är linser i den!” sa den trevliga ombordaren.

      ”Jaha, sa jag” – men såg inga.

      Men om du inte heller såg några linser så tvivlar jag faktiskt om det finns några – men jag skall kolla närmare nästa gång.

      Men i alla fall jag tyckte att dom rätter jag åt hade sting – men du hade kanske större förväntningar?

Kommentera

