SJ gör comeback på Göteborg-Malmö med nya snabbtåget SJ 3000

Igår var jag på pressträff med SJ  Göteborg där man presenterade den nya satsningen på sträckan Göteborg – Malmö som man kommer att köra med SJ 3000 ( och några turer med SJ 2000 ).

Nytt är förutom dom nya tågen SJ 3000 att man nu kör över Helsingborg och inte Markarydsbanan över Hässleholm.

Med attraktiva priser ( i alla fall inledningsvis ), 40 min kortare körtid främst beroende på färre uppehåll, bättre resekomfort och fullständigt serviceutbud med 1 klass-servering och bistro hela sträckan erbjuder man ett spännande alternativ till Öresundstågen.

På pressträffen berörde man även andra satsningar som nya familjevagnar i IC-tågen och kommande konkurrens med MTR och Citytåg på sträckan Stockholm – Göteborg.

Själva invigningen av den nya sträckan hittar ni här: SJ startar trafik Göteborg-Malmö med SJ 3000.

Men lyssna gärna hur SJ satsar på sträckan Göteborg – Malmö och den kommande konkurrensen med nya operatörer.

Annonser

6 svar to “SJ gör comeback på Göteborg-Malmö med nya snabbtåget SJ 3000”

  1. Olof Antonsson Says:

    Kul att man från SJ inser att man kan konkurrera med t ex familjevagn och 1 klass-servering, inte enbart med prislappen.

  2. Olof Antonsson Says:

    Riktigt kul även att man satsar på Intercity, en mycket uppskattad tågtyp. Ser fram emot de nya bistrovagnarna, dags att överge ”kiosken i väggen”.

  3. tobias Says:

    Något helt annat. I kontrast till trafiken på VKB. SJ lägger ner nattågstrafiken på sträckan Malmö – Stockholm från våren 2014.

    • arskortguldsj Says:

      Kanske inte helt oväntat trots allt.

      Med tidiga snabbtåg är man framme i hyfsad tid på morgonen och har man riktigt bråttom tar många nog flyget.

      Kanske läge att boka in sig på sista resan.

      • klajgkljasl Says:

        Nej, usch… Nattåget Cst-M har varit väldigt praktiskt för mig i samband med resor mellan Stockholm och Fyn/Jylland. Nu måste jag väl åka dagtåg till Köpenhamn kvällen före och boka hotell där för fortsatt resa nästa dag.

        I och för sig kostar nog hotell+Europa-Spezial till Flensborg ungefär lika mycket som nattåg Cst-M+dagtåg M-Fyn/Jylland, men det går åt mer tid för detta arrangemang och kan ställa till med problem vid hemresan om jag måste resa med ett tåg som först går nästa morgon.

  4. David Magnusson Says:

    Även en Hitler-film har gjorts som kommenterar det indragna nattåget:

    ( Länk borttagen )

    Min spontana reaktion är att det är stort åkande i riktning Lund – Stockholm, däremot inte mot andra hållet. Förmodligen p.g.a. de snäva överliggningstiderna, Lund är en större destination än Malmö men man får exv. ingen biljett för att åka till Lund ifall man inte vill kliva av i stan när tåget rullar in i Lund kl. 05.55. Här kunde SJ göra som förr och erbjuda de resenärer som vill ligga kvar till 07 i Malmö en enkelbiljett till Lund, sluta ett avtal med Skånetrafiken som möjliggör detta. Man kunde även tänka sig att låta tåget stå inne i Lund till strax efter sju med frukostbuffé på lämpligt lundaetablissemang och därefter köra vidare till Malmö.

    Fenomenet nattågsnedläggningar gäller f.ö. hela Europa, många nattågsförbindelser har försvunnit sedan tidigt 1990-tal:
    http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-not-sustainable.html

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: