Ordningsproblem på Uppsala C

Ordningsproblem på Uppsala C

Personer som besöker och jobbar på Uppsala C har kontaktat mig angående omfattande ordningsproblem på Uppsala C.

Det är ickeresenärer som uppehåller sig på stationen och upplevs som stökiga av resenärerna och tar upp dom fåtaliga platserna genom att använda dom som sovplatser.

Jag har besökt stationen ett flertal tillfällen för att på plats få ett eget intryck av problemen och ibland är det helt lugnt men ibland är det minst sagt stökigt.

Senast var det en stor grupp med två minst sagt livliga hundar av kamphundstyp som uppehöll sig i den övre hallen vid utgången till spåren.

Flera av dom låg och sov på bänkarna medan övriga förde minst sagt livliga samtal som säkerligen uppfattades både störande och kanske rent utav hotfulla av resenärerna.

Jag satt mig mitt i gruppen och bortsett från bli uppsökt av tiggare var stämningen egentligen inte hotfull.

Inte ens dom två kamphudarna som sökte kontakt med mig var aggressiva men detta berodde säkerligen på att jag inte visade någon rädsla för dom vilket är viktigt.

Men andra resenärer uppfattade nog hudarna som strövade runt i väntsalen – dock kopplade – och hela gruppen som hotfulla och störande.

Tyvärr har dessa människor en ganska tuff tillvaro och jag träffade dom tidigare ute på perrongen i småregnet och blåsten där man hukade sig i ett vindskydd för att inte frysa för mycket.

För dom är möjligheten att komma in i ljuset och värmen inne på stationen också viktigt men problematiken är att det då uppstår en konflikt med resenärer och dom som jobbar på stationen.

Jag vet att Jernhusen gör en hel del tillsammans med kommunen men det räcker inte utan man måste nog göra ett omtag så att man både löser ordningsproblemen på stationen men också erbjuder alternativ för dom som behöver skydd och värme.

För Uppsala C är en av mina absoluta favoritstationer som verkligen förtjänas att upplevas lika trevlig av resenärerna som det faktiskt är.

4 svar to “Ordningsproblem på Uppsala C”

  1. Ulf Says:

    På Västerås C brukar det vara ”ickeresenärer” som uppehåller sig. Men jag har fått intrycket att de som varit med ett tag ser till att hålla en låg profil och inte störa resenärer, medan de som kommer nya drar på sig uppmärksamhet.

  2. Anna Says:

    Jag väntar alltid utanför. Vågar inte gå in. Tack för hjälpen JEK.

  3. Axel Says:

    Uppsala är inte mitt favoritresecentrum.

    Det är jättelångt från expressbussarna till länsbussarna. Inget tak att gå under (utom i tunneln). Inga skyltar eller teveskärmar som visar var bussen till Björklinge går eller när. Inte ett enda regnskydd på en enda av regionbussarnas perronger.

    Omöjligt att få reda på vad en resa till Stockholm kostar med pendeltåget. Dom i UL-biljettkontoret kunde inte svara, trots att UL-taxan gäller.

    Och att hitta till spåren var knepigt, dom ligger inte i nummerordning.

    När jag läser din beskrivning, drar jag mig till minnes att det var lite obehagliga individer med hund där sist jag var där

Kommentera

