Den nya men "felaktiga" skylten på Stockholm C

IMG_8054

Idag upptäckte jag en ny stor skylt ”CENTRALSTATION” på husfasaden vid utgången till spår 10 ( eller ingången från spår 10 till stora vänthallen om man kommer utifrån ).

Tyckte först att den var stor fin och välplacerad men sedan fick jag lära mig att den är ”felaktig”.

Det är ”standard” att skyltar som kan ses från tåg skall visa stationens namn medan skyltar som syns från gatan skall visa vad byggnaden innehåller som tex ”Station” eller ”Centralstation”.

En resenär på tåget vill ju veta vilken station denne har kommit till medan en resenär som kommer från gatan rimligtvis redan vet var han är men vill gärna veta vilken byggnad som han står framför.

Så den fina skylten vid ingången från spår 10 skall heta ”Stockholm C(entral)” och inget annat.

Tack skribenterna på Postvagnen som tipsade mig att skylten är felaktig.

3 svar to “Den nya men "felaktiga" skylten på Stockholm C”

  1. Axel Says:

    Men jag tror att Centralstation är det rätta namnet. Förkortningen är ju CST

  2. arskortguldsj Says:

    Nu har jag fått besked från mina trevliga kontakter på Jernhusen att att det är som som satt upp skylten.

    Man har valt utformningen för att ha samma typ av skylt vid alla ingångar.

Kommentera

