Slutet gott – Allting gott med tåg 633/640

Förseningar pga av strömlöst i Karlberg

Igår skulle jag åka en snabbtur till Kristinehamn för att hämta ett litet paket ( alltid kul att resa med ett mål ) och hade bokat in mig på tåg 633 ut och 640 tillbaka.

Jag skulle få cirka en timma över i Kristinehamn för att dels hämta paketet men kanske även ta några bilder av den trevliga stationen.

Men pga av problemen med det urspårade posttåget i Stuvsta skulle tåget istället gå norr om Mälaren vilket tar en timma extra.

Men jag var lugn för dels hade jag en timmes marginal i Kristinehamn och dels var tåg 640 jag skulle återvända samma tåg jag åkte ut med till Kristinehamn, så kom jag bara fram skulle jag även kunna komma tillbaka.

Men väl på Stockholm C blev det strömlöst i Karlberg och trafiken norrut stoppades helt och tåget kom aldrig iväg.

Efter en timme gick det rykten om att tåget för att vinna tid skulle vända i Degerfors och då skulle jag inte komma fram till Kristinehamn och hämta mitt paket

Efter 90 minuters försening gick jag i alla fall ombord för att även om jag inte skulle komma fram till Kristinehamn – få mig en trevlig tur med tåget och njuta av den förbeställda trerättersmåltiden som jag verkligen såg fram emot.

Plötsligt började tåget röra på sig men inte norrut eller väldigt överraskande söderut!

SJ hade envetet bett Trafikverket att få gå den södra ordinarie vägen för att just ta igen en del av förseningen och fått tillgång till en av dom reducerade tåglägena söderut.

Tack vare detta kom vi i alla fall fram till Kristinehamn och jag kunde hämta mitt paket.

Och resorna med tåg 633/640 var väldigt trevliga tack vare superservice av den trevliga personalen.

Så – Slutet gott – Allting gott med tåg 633/640.

Annonser

2 svar to “Slutet gott – Allting gott med tåg 633/640”

  1. Mikael Says:

    Eviga problem. Är det för många aktörer som sköter underhållet av spåren? Borde Trafikverket sköta allt?

    • arskortguldsj Says:

      Tror egentligen inte att det spelar någon roll.

      I grunden tror jag att problemen beror på att är svårare att upphandla en tjänst än att producera den själv.

      Och det krävs mycket för att gå ifrån en producerande till upphandlande organisation som kräver ett helt annat synsätt och fokus.

      Man ser samma problematik tex med Stockholms tunnelbana där man först nu lyckats handla upp en tjänst som fungerar beroende på att både köpare och leverantör har samma fokus.

      Men innan dess köpte man tex lägsta pris utan att säkerställa att man faktiskt köpte och fick det man ville ha.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: