Nu är listan med förbättringsförslag för SJs Årskort klar

Den 6 januari gick jag ut med ett upprop om idéer på hur SJs årskort kan förbättras då SJ hade bett mig om mina synpunkter och jag tyckte att jag vill bredda frågan och begära hjälp av alla mina läsare.

Gensvaret har blivit enormt och nu har jag ställt samman era och mina idéer nedan.

Jag är verkligen imponerad av listan och det har framkommit många som jag tycker spännande idéer som jag är övertygad SJ kommer att fundera på minst en eller flera gånger på.

  1. Möjlighet att köpa bistromat i SJs lounger tex räklandgång.
  2. Rabatter på resor i grannländerna.
  3. Rabatter på evenemang och restauranger.
  4. Årskort som kan köpas per månad/halvår.
  5. Möten tex halvårsvis för årskortskunder där man kan diskutera kortet och lämna synpunkter.
  6. Återinför tryckt tidtabell så man lättare kan planera om vid trafikstörningar.
  7. Möjlighet att automatiskt boka av befintlig bokning som spärrar ny bokning.
  8. Möjlighet att boka fler årskortsresenärer samtidigt i biljettautomat så man kan sitta tillsammans.
  9. Möjlighet för två resenärer med Årskort Silver att boka hel kupé utan att betala för tomplatsen.
  10. Avgiftsfri låsbar bagageförvaring i loungen.
  11. Möjlighet att ta med gäst mot betalning i loungen.
  12. Ta bort låsningen för länsöverskridande trafik med Tåg i Berglagen.
  13. Återinför möjlighet för årskortsresenärer att stiga på/av vid alla stationer där tåget stannar. Mervärde som inte kostar något.
  14. Informera bussförare och båtpersonal att Resplustillägget gäller på buss/båt så man slipper argumentera/bli avvisad.
  15. Möjlighet att förbeställa trerättersmåltid i 1 klass dvs vilken rätt som skall serveras eller i alla fall välja mellan kött/fisk.
  16. Återta beslut att lägga ned nattågen Stockholm – Malmö.
  17. Se till att värme, dusch och toaletter fungerar på nattågen.
  18. Marknadsför nattågen så att dom fylls bättre och fortsätter att gå.
  19. Kiosk på nattågen som är öppen när tåget går dvs även på natten.
  20. Förbättra ersättningen åt resenärer med årskort så den speglar resan.
  21. Kompensera komfortbrister i nattågen bättre – nu är dom löjligt låga.
  22. Möjlighet att kunna följa restidsgarantier/reklamationer på "Min sida".
  23. Specificera ärendenummer vid bankutbetalningar så man kan se vilket ärende ersättningen avser.
  24. Möjlighet att välja lediga platser vid bokningen vilket är möjligt tex i Tyskland-
  25. Möjlighet att boka mat med kortare framförhållning än idag på tåg som inte utgår från Stockholm, Malmö och Göteborg.
  26. WiFi på nattågen.
  27. Ta bort begränsningen efter 500Mb i 1 klass.
  28. Red ut vad som gäller vid bruten anslutning från/till annan operatör.
  29. Garanti från SJ att man på nattågen kan sova varmt, ta en varm dusch på morgonen och att en god varm frukost serveras.
  30. Bibehåll 1 klass.
  31. Bättre frukost för resenärer med årskort än lilla papperslådan utan grönsaker som är ett skämt .
  32. Lättare typ av mat som smörgås och läsk/lättöl övriga tider eller rabatt i bistron för resenärer med årskort silver.
  33. Möjlighet att åka med annan operatör alternativt rabatt hos annan operatör.
  34. Resplus Storstad ( Stockholm/Göteborg/Malmö ) för resenärer som inte behöver länsöverskridande länstrafik
  35. Lounger öppna från en timme innan första tåget för dagen går tills sista tåget har gått alla dagar i veckan. Även om sista tåget är försenat.
  36. "VSB-kort" som gäller på Västra stambanan, Västtrafik och SL/TIM för resenärer som reser mellan Göteborg och Stockholm med omnejd
  37. Ta bort "konferenskupén" i tyst avdelning och lägg tyst avdelning som första vagn så att man slipper "spring" ( SJ 2000 ).
  38. För många är köttbullssmörgåsen viktigare än räksmörgåsen och den bör aldrig lämna bistron . . .
  39. Inför VIP-nummer till SJ Kundtjänst ( finns numera bara under kontorstid ).
  40. Återinför dygnetruntöppen Trafikinformation så att man kan få hjälp vid tex utebliven buss/taxiersättning.
  41. Inför trerättermenyer på alla SJ Snabbtåg – även tex Umeålinjen.
  42. Inför fritt internet på tågen eller återbetala vad årskortsresenärerna betalat för fritt internet.
  43. Gör om restidsersättningen så att den speglar "marknadsvärdet" på resan.
  44. Lägg till fält för bankkonto mm i profilen i SJ:s bokningssystem, så slipper man fylla i dessa uppgifter varje gång man ansöker om restidsersättning.
  45. Lägg till en knapp i mobilappen och på Min sida/Genomförda resor  "Ansök om restidsersättning kontant/värdebevis" som är kopplad till aktuell resa/genomförd resa.
  46. Gör värdebevispengar som man fått ut för fullt ombokningsbara och återbetalningsbara resor möjliga att boka ombokningsbara biljetter för
  47. Ge årskort guldresenärer förtur vid ersättningsbussar.
  48. Bjud på lite överraskningar i form av mat och kultur som skapar lite av "Vi-känsla" och exklusivitet kring årskorten.
  49. Återgå till tidigare regler för nattågsfrukost som alla begrep och uppskattade. Nuvarande regelverk är det ingen som begriper och det man begriper ogillar man
  50. Informera om förändringar och smyg inte bara in dom – speciellt inte när det är frågan om försämringar.
  51. Vänd trenden med kontinuerliga försämringar av årskorten som skapar olustkänsla hos resenärerna.
  52. Ta bort regelverket att resenär med årskort guld inte får bjuda annan resenär på mat som han inte orkar äta. Regeln är inte bara onödig utan även dum på gränsen till patetisk.

Därtill har det kommit många förslag på omstrukturering av årskorten och tillhörande prissättning som är lite för omfattande för att kunna tas upp här.

Men jag hoppas att jag kan återkomma till dom förslagen i ett annat sammanhang.

Tusen tack till er alla som hjälpt mig med att ta fram den här fina listan – ni har verkligen gjort en berömvärd insats

Annonser

9 svar to “Nu är listan med förbättringsförslag för SJs Årskort klar”

  1. Niklas Says:

    Mycket bra lista. Hoppas att SJ lyssnar på oss kunder. Tack för hjälpen JEK.

  2. Erik Backlund Says:

    Jag förstår inte punkt 13. Får inte årskortsresenärer kliva på och av överallt?
    Erik

  3. Olof Samuelson Says:

    Bra jobbat, skulle SJ genomföra dessa idéer eller många utav dem så tror jag att deras kunder hade blivit mer lojala samt att fler hade valt att åka med just SJ istället för andra konkurrenter inom tåg men även valt SJ framför tåg och flyg. Tack Jan-Erik för ditt engagemang.

  4. Marcus Says:

    Jag kan ställa mig bakom mycket, men framför allt skulle jag önska antingen månadsvis betalning av årskort så man kan tågluffa lite på semestern i Sverige. Alternativt ett likvärdigt kort i samma nivåer som årskorten med förmånliga priser som förslagsvis begränsas till ett kort giltigt i en månad per person och år (eller två år, om priset är väldigt fördelaktigt). Naturligtvis med ResPlus.

    Hade gärna skaffat ett vanligt årskort, men som vanlig dödlig som inte reser i jobbet så skulle jag aldrig kunna nyttja ett helt årskort fullt ut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: