Damen med barnvagnen

Tåg 200 i Linköping ( Arkivbild )
( Arkivbild )

Jag hade stigit på ett IC-tåg på en medelstor station och begav mig direkt till kioskvagnen för att där få mig en kaffe och en chokladmuffinns – ni vet en sådan där med små chokladbitar på toppen som jag helt enkelt inte kan motstå.

När jag just skulle göra rätt för mig sprang en ung man i adidaskläder snabbt förbi mig i den trånga passagen framför luckan följd av en ung kvinna som ropade förtvivlat på ett språk som jag i alla fall inte kunde välja på gymnasiet när jag gick i skolan.

"En kvinna som förföljer en tjuv" tänkte jag och flera med mig och en av tågpersonalen följde efter kvinnan följd av mig som lämnade både kaffe och chokladmuffins åt sitt öde på disken.

Jag för jag är obotligt nyfiken och dessutom känner en skyldighet att hålla mig informerad för att tex kunna delge er vad som händer på tågen.

En vagn längre bort träffade jag på alla inklusive ytterligare två ombordare då tåget hade dubbel bemanning då det fanns med en passåkande besättning på tåget.

Väl framme framkom att det inte var frågan om tjyveri utan att kvinnan som fortfarande var extremt hysterisk hade gått ombord på tåget på samma station som jag men hade inte fått med barnvagnen med sitt lilla barn som hade blivit frånåkt på perrongen.

Den professionella tågpersonalen delade snabbt upp arbetsuppgifterna mellan sig och en ringde SJs biljettbutik på orten och bad dom snabbt ge sig ut på perrongen och fånga upp barnet och barnvagnen.

En annan tog kontakt med föraren och bad denna ordna ett stopp vid nästa station som låg 15 minuter från där vi steg på.

En tredje ringde vad jag misstänker var SJs tågledning för att informera om vad som hände och vad man gjorde.

Jag själv ägnade mig åt att trösta den förtvivlade kvinnan som bara behärskade begränsad skolengelska som väl kanske inte kom till fördel i hennes kaotiska tillstånd.

Jag försökte utan någon som helst framgång förklara för kvinnan att det är tämligen riskfritt att glömma ett barn i en barnvagn på en befolkad perrong då den upptäcks inom några sekunder och snälla resenärer tar hand om den och barnet.

Personer som vill små barn illa står inte på perronger och väntar på att föräldrar som av misstag inte får med sina barn på tåget – dom finns på andra ställen.

Någon minut senare kom det förlösande samtalet från kvinnan från SJs biljettförsäljning som hade skickats ut på perrongen att hon hade fångat upp både barn och barnvagn och – nu kommer det – även fadern.

Ja, barnet var inte kvarlämnat ensamt utan tillsammans med fadern så det hela slutade lite med ett anticlimax.

Sedan kan man undra varför kvinnan var så förtvivlad bortsett ifrån att det naturligtvis innebar komplikationer rent resemässigt att behöva vänta till dess resten av familjen kommer med nästa tåg. Men det var på en linje med synnerligen mycket trafik så väntetiden var max 30 minuter.

Nu fick den unga damen gå av vid nästa station som tåget gjorde ett extra stopp på och eventuellt var den taxi som väntade där beställd och betald av SJ – det vet jag faktiskt inte.

Men summa summarum – personalen hanterade situationen snabbt och proffsigt och löste problemet snabbt utan att något att ställa frågor om varför barn med barnvagn inte hade kommit med.

Men varför dom inte kom med när vi alla steg ombord – det har vare sig jag eller någon annan förutom kanske kvinnan en aning om.

Men det kan ni spekulera om om ni vill.

2 svar to “Damen med barnvagnen”

  1. Ola Says:

    Konstigt. Ett sätt att spara pengar?? Hemska tanke.

Kommentera

