Passåkande tågpersonal gick före bokad resenär

Tåget som jag lämnaxde i Katrineholm

Häromdagen skulle jag åka till Katrineholm med snabbtåget mot Göteborg och hade bokat min favoritplats nr 17 dvs gångplats vid fyrbordet med ryggen i färdriktningen.

När jag kom ombord var samtliga platser upptagna av passåkande SJ-personal.

När jag tog upp med tågpersonalen att jag hade bokat plats som var upptagen hänvisades jag till annan plats i tåget.

Nu led jag ingen direkt skada av detta men jag tycker att det är en märklig prioritering att passåkande personal går för resenärer med bokad biljett.

Inget ont om den passåkande personalen som satt på min plats – det visste dom säkert inte om – men märklig prioritering av resenärerna från tågpersonalens sida.

Det är i alla fall så som jag tänker.

19 svar to “Passåkande tågpersonal gick före bokad resenär”

  1. Lennart Gustafsson Says:

    Jag trodde du var igenkänd men alla läser kanske inte din blogg. 😀
    /Lennart

  2. by Says:

    Konstigt sätt att behandla sina resenärer på. Vet att du anmält detta förut, vad sa SJ då?

  3. TBFH Karin Says:

    Efter att ha traskat upp och ned i material som borde förpassats till Nynäs redan under förra seklet är man som ombordare trött och sliten. Även vi har givna favoritplatser som plats 17 i vagn 1/2.

    Det är helt obegripligt att en ökänd problemresenär med bland oss ombordare välkänd översittarfason (”vet ni inte vem JAG är”) har åsikten att vi som får SJ att rulla ska avstå från önskad plats.

    Nästa gång plats 17 är upptagen: kliv av tåget.

    Det är den typen av inlägg som medför att måltidsbrickan till vissa resenärer alltid kryddas med ingediens från den egna kroppen.

    TBFH Karin

  4. Ken Says:

    Det är TBFH Karin som skall kliva av tåget för gott.
    Du är dessvärre inte lämplig i ditt yrke. Usch!
    Med sådana som du funderar jag om jag överhuvudtaget har lust att åka med SJ något mer. Det är för väl att det nu kommer nya konkurrerande företag som kan ta över verksamheten.

  5. TBFH Karin Says:

    jamen förlåt då för att jag sagt som det numera känns i företaget.

    det var inte min mening att såra eller att någon inte vill resa.

    väl mött på spår! TBFH Karin

  6. TBFH Karin Says:

    på den gamla goda tiden gick tåg i tid och resenärer var ett hyggligt folk. nu är man som ombordare tacksam för varje tur där man inte blir nedsvuren och får fingrar upp i ansiktet från någon som helt plötsligt inte förstår svenska vid biljettvisering.

    och att kontakta polis och be om möte vid nästa station leder inte till resultat. har de svensk legitimation? frågar konstapel i telefon. och hur ska jag veta det? och sedan läser jag då inlägg om hur alltid uppskattad resenär plötsligt vill att vi ska ge upp vår plats???

    det var andra tider när sovvagnskonduktör S Klang beordrade extra stopp i ånge och med fast hand förpassade två tattare ut i den kalla natten när varken biljett eller kosing existerade.

    men jag har i vart fall inte blivit bitter utan håller modet uppe. det är många kollegor som inte längre ser någon glädje med alla de nya resenärer som inget säger sig förstå och sedan bara hånflinar. ni första klassens resenärer ser väl inte kom till andra klass och se.

    alltid väl mött på spår! TBFH Karin

    förlåt om någon tagit illa vid

    • Elias Says:

      Tattare? Spotta i kundens mat? Nedsättande kommentarer om de mest trogna resenärerna företaget har?
      Att det går utför med SJ AB är klart uppenbart. Är det besvärligt med alla dessa passagerare, Karin? Det kanske hade passat dig bättre om vagnarna gick tomma, så att du ovanpå alla dina vedermödor slapp bli besvärad av din arbetsgivares kunder? Du vet, de där ‘tattarna’ som betalar din lön..

    • Alexander Nastradinis Says:

      Oj vad rädd jag blir när jag läser dina inlägg Karin! Det är väldigt främlingsfientliga och på gränsen till rasistiska åsikter som du framför. ”Nya resenärer” kan inte annat än att tolkas som att du menar utlandsfödda svenskar och ”första klassens resenärer” som att övriga som reser skulle vara bättre människor. Väldigt skrämmande!

      ÅKGSJ kanske dags att rensa i kommentarsfältet??

  7. TBFH Karin Says:

    godnatt

  8. Mikko Says:

    @TBFH Karin
    jag skulle göra tåget försenad så att den skulle nedprioriteras på vägen upp och bli ordentligt försenad som tack

  9. Billy Kropotkin Says:

    Men TBFH Karin, du skriver ”vill att vi ska ge upp vår plats???”, men det var ju inte ”er” plats. ÅKGSJ hade bokat platsen!

  10. Per Says:

    Karin är ett troll. Han lurar oss. Gå inte på det här JEK.

  11. Krister Says:

    PÅ många tåg finns et ju en liten display över sätet, med texten ”Kan vara bokad”
    När ska denna funktion fungera på riktigt.
    Jag bokar en plats för att slippa hoppa runt längs med sträckan.
    Oavsett vem som sitter så har jag min fulla rätt att så MIN plats!
    Att tågpersonal inte respekterar biljettsystemet med bokade platser är riktigt ILLA!
    Hur skulle det se ut på en teater?
    Jag har bokat plats på första parkett, Men får en plats långt bak i salongen?!

    • gjklagla Says:

      I Danmark brukar detta fungera, d.v.s. det står ”kan være reserveret” om platsen är obokad och en sträcka om den är reserverad. Igår funkade det dock inte; jag skulle stiga på ett överfullt InterCityLyn-tåg, men min bokade plats var märkt ”kan være reserveret”. Även resenären som skulle sitta bredvid mig hade samma problem, så vi tvingades köra iväg en barnfamilj utan platsbiljetter. På öresundstågen verkar det dock alltid stå ”kan være reserveret” / ”kan vara reserverad” oavsett om platsen är reserverad eller ej.

  12. nsslan Says:

    Då ”Karin” inte på något vis genom kunskap eller namn bevisar att hen är anställd och faktiskt arbetar ombord så tycker jag att vi går på linjen att det är ett troll.
    Jag tror inte att det finns någon i personalstyrkan på SJAB som är så korkad att de kryddar resenärers mat med kroppsvätskor eller säger att vissa resenärer är ökända problemresenärer på en sådan här stor blogg. En blogg som vi dessutom vet läses av höga representanter på SJAB.

    Angående platsen. Det jag kan tänka mig är att ombordpersonalen kanske tänkte att du skulle känna dig malplacerad bland en massa passåkande personal och därför hänvisade dig till en annan plats?

Kommentera

