ÅKGSJ ingriper mot personer som försöker lura tågturister

Polis från gränsskyddet kontrollerar tågresenärer ( Kvinnan på bilden har inget med kontrollen att göta )
Polis från gränsskyddet kontrollerar tågresenärer ( Kvinnan på bilden har inget med kontrollen att göra )

När jag häromdagen kom till Stockholm efter en tur till Norrköping noterade jag direkt då jag stigit av tåget på perrongen till spår 17/18 hur en sjavigt ( slarvigt ) klädd man gick fram till en utländsk tågresenär och bad honom att öppna plånboken.

Jag ingrep på direkten och gick fram och frågade "Vad var det här då?"

Den sjavigt klädde mannen vända sig mot mig och log – och visade en polisbricka.

Jag förklarade att jag ville skydda turisten för att bli lurad vilket den sjavige inte bara förstod utan även uppskattade. Vi skildes som allra bästa vänner och jag begav mig upp mot SL-spärren.

Där mötte jag inte bara en utan två sjavigt klädda personer ( en ung man och en ung kvinna ) som fått en annan utländsk turist att öppna sin plånbok.

Lika myndigt men med aningen lägre profil närmade jag mig dom två sjaviga klädda och frågade åter – "Vad var det här då?"

Samma sak upprepades, dom vände sig mot mig, log och visade sina polisbrickor, jag förklarade vad jag hade för mig och vi skildes som goda vänner.

Undrade om det fanns flera poliser och gick ned till perrongen igen och hittade då denna väluniformerade polisman man som säkert hade en sammanhållande uppgift och i alla fall lugnade mig att dom civilklädda poliserna säkerligen var äkta poliser från gränsskyddet.

Men intressant att notera att gränsskyddet sträcker sig ända upp till Stockholm och inte bara till Malmö/Lund.

Men jag tyckte jag gjorde rätt som ingrep – för är det någonstans som turister luras är det på Stockholm C – även utan att åka fritaxi från Klarabergsviadukten.

8 svar to “ÅKGSJ ingriper mot personer som försöker lura tågturister”

  1. Olof Antonsson Says:

    Öppande de utländska besökarna sina plånböcker utan att poliserna i fråga identifierade sig först . . ?

    • arskortguldsj Says:

      Vet ej men säkerligen presenterade dom sig poliser och visade sin polisbricka först. Men jag kom fram till dom hade dom redan öppnat plånboken men poliserna skötte säkerligen det hela helt korrekt.

  2. Lars Says:

    Bra jobbat av dig. Fortsätt håll koll på ficktjuvar. Fler ögon behövs.

  3. gurkodlaren Says:

    Det heter ”HUR vad det här då?! Och inget annat.

    Svar från en som visste.

Kommentera

