WSP Seminarium – Satsningar på järnvägen i Västsverige/Göteborg

Satsningar på järnvägen framöver och strukturbild Västsverige – Göteborg – Johan Nyhus ordförande i Trafiknämnden.

Rubriker från presentation som jag uppfattade det:

– Avtal mellan Göteborg, Borås, Jönköping och Linköpings har skrivit samarbetsavtal för att bilda grupp som skall jobba för Götalandsbanan
– Göteborg är centrum för järnvägstrafik i Västsverige
– Vi måste ha en ordentlig järnvägsförbindelse till Landvetter
– Målsättning att ha klar Götalandsbanan till 2031
– Man måste lokalt lösa kapaciteten på sträckan Alingsås – Göteborg på VSB
– Trafik som flyttar till Götalandsbanan kommer att kompenseras med mer gods och annan persontrafik på VSB
– Kapaciteten mot Oslo – "The missing link" – måste byggas framförallt för godstrafiken
– Trafiken skall ned under Varberg och igenom Hallandsåsen
– Historiskt har vi gjort för lite investeringar på järnvägen men nu måste vi ta igen detta.
– Samarbete med Oslo och Köpenhamn kring höghastighetståg.
– Man måste ta trafik från flyget men då måste man ha höghastighetståg mellan stora trafikpunkter
– Göteborg som säckstation är ingen långsiktig lösning varför man behöver Västlänken.
– Spårvagn till Backa och på Lindholmen planeras och ny tunnel under Göta Älv.
– Linbana över älven intressant alternativ men tryggheten är en utmaning.
– Man planerar på vad som kommer efter Västlänken.
– Hela Bohusbanan måste uppgraderas och eventuellt dras in till Kungälv.
– Räls kommer att kräva stora investeringar nationellt, regionalt och lokalt.
– Attraktiv kollektivtrafik kräver tillförlitlighet och max ett byte.
– Stomlinjer med buss succé pga av hög tillförlitlighet.
– Investeringar i stationer och turtäthet kräver motsvarande exploateringar i bostäder i stationssamhällena.
– Åsa ett bra exempel på exploatering.
Inspelat 2014-02-27 hos WSP Göteborg.

Speciellt tack till WSP Analys och Strategi som tillät upptagning och spridning av detta seminarium.

Tidigare presentation i samma serie: WSP Seminarium – Trendspaning om godstransporter

Lästips: "Höghastighetsbana oerhört viktig" ( GP/Ulf Nyström )

Annonser

Ett svar to “WSP Seminarium – Satsningar på järnvägen i Västsverige/Göteborg”

  1. tobias Says:

    Nu kan du själv och många andra resa extra förmånligt…..

    ”Linkonline kontrollerar att resenären har ett giltigt SJ Årskort
    När man bokar med årskortsrabatt kontrolleras att resenären har ett giltigt SJ Årskort. Meddelande ”Resenären har inget giltigt mängdköpskort detta resdatum” visas när resenären inte har ett giltigt SJ Årskort.

    Exempel:

    Resenär med Årskort Guld kopplas till biljett bokad med rabatt Årskort Silver.
    Resenär med Årskort Guld som slutade gälla 2013-03-10 kopplas till biljett med resdatum 2014-05-20, det vill säga mer än ett år efter kortets giltighetstid.
    Obs! Tills vidare går det att boka ett årskort upp till ett år före och ett år efter kortets giltighetstid.”

    //Info mottaget från vän i resebutiken Cst.//

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: