Var i pendeltåget finns det plats ? – "Pendelkollen" ger svaret

Var i pendeltåget finns det plats ? - "Pendelkollen" ger svaret

Stockholmståg som kör pendeltågen i Stockholm har lanserat en liten kul app till både iPhone och Android där man bland annat kan kolla var det finns plats i pendeltåget.

Man har löst just detta genom att läsa av vikten på hjulaxlarna.

Har provat appen häromdagen när jag åkte till stan och tydligen hade jag valt rätt vagn denna resa. Missade dock att kolla om det fanns mindre plats i den bakre vagnen.

Jag upplevde appen lite skakig men det kan bero att jag testade den på den ökända sträckan mellan Farsta Strand och Älvsjö som alla mobiloperatörer har glömt . . .

Tack Jonas som tipsade mig om detta.

7 svar to “Var i pendeltåget finns det plats ? – "Pendelkollen" ger svaret”

  1. Martin Says:

    Jag tyckte det kändes bekant, vilket berodde på att jag såg en kortare artikel för några dagar sedan:
    http://computersweden.idg.se/2.2683/1.550449

    Sedan såg jag i och för sig klistermärkena på pendeln igår också. Stockholmståg verkar satsa på mer positiva associationer än Västtrafik som kör en kampanj med ”taglinen” ”Var [lite bomber, dödskallar och blixtar] är bussen?” som reklam för sitt lilla program. Alternativt så kan man ju uttrycka det som att Västtrafik satsar på självigenkänningskortet…

    Själv vill jag nog hävda att den sträcka som mobiloperatörerna verkligen glömt, eller där infrastrukturförvaltaren inte vill ge tillgång, är tunneln under Arlanda. Hur är det möjligt att en sådan sträcka helt saknar 3G? Fast jag har ju lärt mig att när tunneln nalkas så kan man lägga undan telefonen tills man ser dagsljuset nästa gång, om man använder datauppkopplingen.

    • arskortguldsj Says:

      Själv vill jag nog hävda att den sträcka som mobiloperatörerna verkligen glömt, eller där infrastrukturförvaltaren inte vill ge tillgång, är tunneln under Arlanda. Hur är det möjligt att en sådan sträcka helt saknar 3G? Fast jag har ju lärt mig att när tunneln nalkas så kan man lägga undan telefonen tills man ser dagsljuset nästa gång, om man använder datauppkopplingen.

      Att mobiltelefonin inte fungerar i en tunnel kan man förstå intuitivt ( trots att det mycket väl kan fungera även där läckkabel som tex i Stockholms tunnelbana ) men att det inte finns täckning i ett stordstadsområde är helt obegripligt för mig.

      • Martin Says:

        Ja, det inser jag också, men precis som i Stockholms tunnelbana så finns det ju uppenbart läckkabel i tunneln. GSM/EDGE är det ju lysande mottagning på i tunneln. Det går förstås att ringa, men det fungerar i princip inte alls för datauppkopplingen med dagens belastning. Skillnaden är alltså att medan man i tunnelbanan uppgraderat nätet så har inget hänt i tunneln under Arlanda.

  2. arskortguldsj Says:

    Trodde det funkade med mobilt bredband i tunnelbanan också men jag har inte testat. Men tydligen är det bara telefoni som fungerar.

    Skillnaden mellan Arlandatunneln och tunnelbanan kan kanske vara antalet resenärer per timme . . .

    • Martin Says:

      Nu kanske jag var otydlig. Det jag menade var att:

      a) Det finns läckkabel både i tunnelbanan och i tunneln under Arlanda.

      b) I tunnelbanan finns det 3G (t.o.m 4G tror jag), medan tunneln under Arlanda är kvar på ”stenåldern” med endast 2G/2,5G.

  3. Hannes Lindgren Says:

    Det här vore något för Göteborg och Västtrafik att ta lärdom av…här har folk en förmåga att sätta sig mitt i folksamlingar på pendeln. Händer titt som tätt att folk vill sitta intill en fast det finns plats och frågar dom om det är ledigt brukar jag svara: ”japp, lika ledigt som där”. Och pekar mot lediga tvåsitsar längre bort 🙂

Kommentera

