Blöt i brallan på SJ-tåg

Varm och torr anländer jag med nytt tåg till Katrineholm
Varm och torr anländer jag med nytt tåg till Katrineholm 

Igår när jag var ute och åkte med ett morgontåg söderut upplevde jag en lite märklig händelse.

När jag skulle resa mig upp för att hämta påfyllning på kaffet upptäckte jag att jag var alldeles blöt i baken.

Kollade på sätet och kunde snabbt konstatera att sätet var blött – och inte bara mitt säte utan alla sätena i vagn 1.

Noterade att jag inte var den enda som hade noterat predikamentet utan vi var flera resenärer som kunde konstatera att en våt olycka hade hänt – ehuru inte så allvarlig som man först kunde tro.

Jag skulle bara till Katrineholm så jag bytte i Södertälje Syd till ett efterföljande SJ 3000 mot Karlstad som hade goa, varma och framförallt torra säten.

Så jag kom fram till Katrineholm – kanske lite senare än tänkt – men med torra byxor.

Mer synd om dom som skulle till Göteborg men som tur var var det bara en vagn som hade blöta säten.

Så dom resenärer som var kvar kunde flytta över till den torrare vagnen 2.

10 svar to “Blöt i brallan på SJ-tåg”

  1. Mikaela Says:

    Någon som visste varför sätena var blöta?

  2. nsslan Says:

    En vild gissning är att tåget skulle ha klädseltvätt och annan service men blev utkallad i omlopp på grund av att det saknades ett tåg någonstans.
    Jag vet faktiskt inte hur man tvättar säten, men det är väl inte helt omöjligt att de får självtorka och därför fortfarande var blöta.

  3. Fomalhaut Says:

    Det låter annars som ett roligt skämt, att tömma ett glas vatten i varje fåtölj om man ginge ombord i en tom vagn. 🙂

    • arskortguldsj Says:

      Ja, det är inte helt otänkbart och jag har i alla fall inte fått någon förklaring till det inträffade även om det troligaste är att man missat/haft ont om tid för upptorkning efter klädseltvätt.

  4. BLÅSTÖMMAREN Says:

    Grattis! Efter förlust i AD där forna kollegor förklarades persona non grata inom städet har ett par av oss vagnsstädare beslutat oss för sympatiåtgärder. I varje skift där det slumpar sig så att endast vi två städar en och samma vagn (i regel vagn ett eller två där ett mindre antal säten medför att två klarar vagn på egen hand) avslutar vi städsessionen med att tömma våra välfyllda blåsor över så många säten som det bara är möjligt. Att p-lukten inte känns beror på att säten vid rengöring impregneras med lukt eliminerande spray (av samma märke / sprayflaska om än mindre storlek / som säljs på Clas Ohlsson) och som ”dödar” alla odörer oavsett sitt slag. Ett känt exempel på denna sprays förträfflighet är när en burk surströmming trillade ut från hatthylla på SAS flight halvvägs till USA och med en pys punka som följd av fall rullade genom kabinen och sprayade passagerare med icke önskad doft. Efter ett par sprayflaskor med denna förträffliga odör blockad kunde flighten fortsätta. När kära kollegans effektiva blås tömmande i fyrgrupp bakom glasdörrar häromveckan resulterade i extra sur lukt gick det åt rejält med odör döljande spray för att neutralisera. Faktum är att blandningen av blåsans innehåll och exceptionell mängd odör spray medförde närmast plaskvåta säten. Jag ber verkligen om ursäkt om någon vettig människa satte sig där. Det var (och är för vi fortsätter såklart!) avsett för chefer som fattat taskiga beslut. Fy fanken att förlora jobbet när ålder tagit ut sin rätt och att arbetsgivare kan laborera med olika bolag för att bli av personal är vidrigt.

    • arskortguldsj Says:

      Enligt SJ som jag varit i kontakt med så var det frågan om att man av misstag satte ut ett tågsätt där man inte hunnit låta klädseln torka upp efter en möbeltvätt.

Kommentera

