Nu blir det finkultur – på Stockholm C

Kanske många tycker Blå Tågets fanfarorkester är lite för folkligt även om jag tycker det är käck musik.

Så för att få balans så kommer nu en annan inspelning från Stockholm C igår där Ensemble Villancico under ledning av Peter Pontvik spelade och sjöng typisk järnvägsmusik från tiden före 1750.

När jag lyssnade på musiken under inspelningen tyckte jag att den lät lite mysko men efter redigerat filmen på datorn och lyssnat på den 20 gånger upptäcker jag att den är minst lika käck som den musik som Blå Tågets fanfarorkester spelar.

Kanske inte så stor skillnad egentligen mellan denna musik och Bohus Bataljon – eller hur?

Noterade att trots att det var frågan om finkultur så var det faktiskt många aktiva lyssnare som inte skulle resa med tåg utan var där för att lyssna på gammaldags järnvägsmusik – från en tid då alla tåg gick på tid.

Om någon tycker att detta inlägg är lite mycket från ämnet – så kan jag trösta med att den senast i början av nästa vecka kommer en himla massa bra videos från ett seminarium om tunnelbaneutbyggnad i Stockholm – Så håll ut!

Kommentera

