Nu bygger man om rulltrapporna i Södertälje Syd igen

 Nu bygger man om rulltrapporna i Södertälje Syd igen

Alldeles nyss satte man in nya rulltrappor i Södertälje Syd men redan efter ett halvår bygger man om dom igen.

Nu bygger man om rulltrapporna i Södertälje Syd igen

Kanske ingen stor sak men trots allt lite märkligt och man undrar varför man gör det ?

Annonser

6 svar to “Nu bygger man om rulltrapporna i Södertälje Syd igen”

  1. Niklas Says:

    Eviga byggen som förstör vardagen för oss som reser. Fyra år tog taket att lägga om på en station. Jag är besviken på Jernhusen.

  2. arskortguldsj Says:

    Jag har fått detta svar från Trafikverket där dom berättar vad dom gör på Södertälje Syd.

    Hej Jan-Erik! Jag beklagar att du har fått vänta på svar. Det stämmer att det inte var särskilt länge sedan det installerades nya rulltrappor vid Södertälje Syd. Vid besiktningen av dessa arbeten så uppmärksammades vissa fel som just nu åtgärdas. Det handlar bland annat om att installera rännor som ska fånga upp olja under rulltrappan. Vänligen Anna, Kundtjänst

    • Elias Says:

      Hellre det än att Söö brinner ned.
      Eller, hm.. :]

      • Thomas Alberti Says:

        Du kanske borde sätta dig in i hur saker och ting fungerar innan du spånar ur dig förklaringar och teorier om varför rulltrappor står.

        Har 20 års erfarenhet av renoveringar/nyinstallationer av rulltrappor.

        Beträffande Södertälje syd så har man pga trappornas placering valt att ”bygga en ny trappa i ett gammalt chassi” då det vore omöjligt att byta ut dom i dess helhet. Du som är så uppmärksam borde märkt det, eller frågat mekanikerna som utförde jobbet.

        Det finns numera ett antal säkerhetsfunktioner för att DU som resenär inte ska skada dig när du transporterar dig med en rulltrappa, dvs du vill ha dina lemmar i behåll efter tillryggalagd resa…

        Kambordet som finns i varje ända är rörligt längsleds/uppåt. detta för att i händelse av att ngt kommer i kläm ska ha en brytande funktion.

        Vintertid sandas perrongerna med en fraktion (storlek) som är av grövre modell för att ligga kvar när tåg passerar utan att stanna. Dessa gruskorn fastnar gärna mellan ”bommarna på steget du står på och konsekvensen blir att kambordet bryter. Man försöker minimera detta problem med gallerdurk framför rulltrapporna men det tar inte bort allt.

        Vissa brytare i en rulltrappa kvitteras (återställs) inte automatiskt pga regler, där ingår kambordet. Sen finns nödstopp som tyvärr missbrukas mer som pojkstreck där återstart ska gå in om trappan är tom men det kan ta tid för den att kvittera felet själv om det är mkt folk.

        Allt denna statistik finns att utläsa på elskåpet i maskinrummet så det är inte taget i luften. Sen finns det förstås andra orsaker men dessa är dom vanligaste orsakerna, och dom finns för din säkerhet.

      • arskortguldsj Says:

        Hej Thomas,

        Först skall du har hjärtligt tack för att du tog dig tid att skriva så utförligt hur rulltrapporna fungera och alla spärrar som finns till för att säkerställa en riskfri och säker färd.

        Speciellt tack till dig för detta.

        Jo, jag talar ofta med dom som jobbar med att installera och reparera rulltrappor men alla är kanske inte så språksamma vilket jag lite funderat över.

        Antingen är man ovan att prata med folk eller är det så många som frågar att man helt enkelt inte har tid att svara eller så finns det kanske någon slags policy inom företaget som gör jobbet att man inte skall kommunicera externt om jobbet.

        Vad vet jag men jag försöker i alla fall alltid att få kontakt och ibland blir det längre samtal som jag lär mig mycket av. . . 🙂

        Med tiden har jag lärt mig en del bla varför man inte kan reversera en rulltrappa som är inkörd i att gå åt bara ett håll och att nödstoppen sliter sönder rulltrapporna.

        Men nu har jag i alla fall en kontakt – dig – som vet allt som jag behöver veta om rulltrappor vilket är ett ämne som jag ofta återkommer till.

        Så åter tack för att du hörde av dig och återkom gärna när jag tar upp ämnet rulltrappor eller annat.

        /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: